Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Ptja, du ser ju att det inte finns någon större korrelation med börsen åtminstone :wink:.

7 gillningar

iMGP i jämförelse:


nu är det ju förvisso kort horisont. Sen vet jag inte ifall Fondo visar utveckling i SEK eller USD. Källa: Handla iMGP DBi Managed Futures R USD till inköpspris hos Fondo

Iofs. ovan säger kring 11% plus på ett år enligt Fondo. Undrar ifall det är valutakursen som boostat resultatet gentemot Lynx (?).

Vill förtydliga att jag har positioner i båda så inte menad som köprekommendation på endera av fonderna :wink:

Har någon av plattformarna som har IMGP- fonden möjlighet till belåning? Eller ska vi gemensamt tjata på NN?

Ouf, den där 10-års utvecklingen :saluting_face::coffin::rose:

Nej. iMGP finns endast på Fondo och Savr än så länge. Ingen av dem har belåning tyvärr. Kan säkert vara värt att hålla Nordnet till elden lite. Jag vet att @pimlico har nämnt att de jobbar på att få iMGP Managed Futures in på Nordnets utbud men jag vet inte hur det går med den saken.

1 gillning

Är det någon här som varit på Avanza om att ta in den?

Tyvärr antydde @pimlico att de har gett upp lite grand att få in fonden på Avanza :frowning:

1 gillning

Vad har Avanza svarat / Varför har de gett upp?

Så vitt jag förstod så var de jobbiga att jobba med men det är andrahandsinfo. Kanske kan vara en bra ide om man skriver till dem att man skulle önska att de gjorde den tillgänglig :slight_smile:

Jag har frågat om den, fick bara att förfrågan skickades vidare.

2 gillningar

Jag har en hemmasnickrad variant på Golden Butterfly.
Den är min tolkning av denna tråd samt “Ombalanseringens magi”

Aktier
10% Globalindex
10% Europeiska småbolag
20% Amerikanska småbolag

Räntor
Cash 12,5%
Långa amerikanska 12,5%
Commodities 5%
TIPS 5%
Captor Iris 5%

Guld
Guld 10%
BTC 10%

Utvecklingen sedan våren 2023:

7 gillningar

10% Bitcoin gör portföljen betydligt mer volatil än övriga här. 2-4% är nog mer rimligt.

1 gillning

Den gör precis det den är till för i portföljen.

Absolut. Skulle aldrig lägga merparten av mina pengar här.
Men som komplement till min indexportfölj är det liksom roligare ju mer volatilitet och ombalanseringstillfällen det blir.

Globalindex och Captor Iris var inte med från början, men både guld och btc har ju stuckit så jag har köpt fondena för att slippa ombalansera etf.erna för ofta.

Jag är inte petnoga inom varje tillgångsslag, men jag försöker hålla 40/40/20 ganska strikt

Mvh Kroken

1 gillning

Fast din utveckling är ju sämre än länsförsäkringar global index…

Ja såklart. Det är ju en Golden Butterfly.

Den är ju inte tänkt att avkasta max i “goda tider” utan att vara ett stadigare alternativ i fler klimat än enbart aktievänligt klimat

2 gillningar

fast långsiktigt så är väl ändå globala indexfonder bättre?

Har man lång sparhorisont (10+ år) är aktieindex att föredra om man vill maxa avkastning.

Men då gäller det ju att orka sitta still i båten även när det går ner, så det har med ens egen riskaversion att göra. Marknadstajmning, panikförsäljningar och andra beteendemisstag minskar avkastningen.

Allvädersportföljer är ju mer “värdebevarare” så där blir ju dipparna mindre.

Men det finns fantastiska experter i denna tråd, har du läst trådstarten?

Mvh Kroken

3 gillningar

Hejsan,
DI har en artikel om hedgefondbolaget Lynx: Doldisbolaget omsätter mer än börsen
Och denna längre version (som jag inte har tillgång till): Hedgefondbolaget Lynx omsätter mer än Stockholmsbörsen - Finansmarknaden

1 gillning

Någon här som har tillgång till Finansmarknaden och kan sammanfatta artikeln?