25% på varje. Ingen belåning.
Dock ”onödigt defensiv” och låg CAGR enl @Zino ursprungliga inlägg.
Men efter att ha testat denna och lite varianter med olika komplexitet så har denna trevligt låg volatilitet. Passar min riskaverta person rätt nära stay-rich. Kommer nog lägga upp ytterligare en aningen mer offensiv variant med lite home bias och lite färre korta räntor.
Kör en variant av GB men har delat upp den korta räntedelen, lagt hälften i råvaror och resten kvar i de korta räntorna.
-0,96% i år för portföljen. Kör med ca 1,5x hävstång.
-8,49% för LF global.
Fyller på portföljen löpande. Skönt att köpa till bättre priser
men såklart tråkigt att årets fina uppgång är raderad på tre veckor.
Nja, utvecklingen kan ju skilja sig avsevärt beroende på valuta. Det jag har insett i mina backtests är ju att valutaeffekter har oerhört stor inverkan på portföljens kortsiktiga utveckling och Sharpekvot, eftersom valutarörelser ofta är större än portföljens “inneboende” volatilitet. Det är inte alls säkert att t.ex. en USD-investerare hade tjänat på att höja sin hävstång just nu.
Som exempel skiljer sig perioden för max drawdown i backtesterna i del 3b beroende på valuta:
- Avancerade portföljen (USD): -11,28%, juli 2008-okt 2008 (USD/SEK +30% under denna period)
- Avancerade portföljen (SEK): -6,35%, mars 2017-juli 2017 (USD/SEK -10% under denna period)
Perioderna av max drawdown sammanfaller alltså generellt med perioder då den egna valutan stärks, vilket vi också upplever just nu. Home bias minskar denna effekt till viss del, men inte helt.
Marginalen till nästa hävstångsnivå är alltså till viss del satt utifrån valutadynamik i backtestet (då USD fungerade som safe haven), men om detta håller på att ändras kommer max drawdown i SEK sannolikt att krypa närmare den i USD, och marginalen behöver då tyvärr ökas.
Ja, det är jag med på. Kanske dåligt valt ord när jag skrev “global”… det jag menar med “en (hyffsat lika) avancerad variant” innefattar även valutaexponering.
Teoretiskt… för en specifik portföljsammansättning, för en svensk investerare, så borde det väl gå att göra en objektiv bedömning vad som är lämplig hävstång just nu? Oavsett när/om man startar upp en sådan portfölj.
Baserat på vissa antaganden såklart, liknande estimerad max drawdown i backtesterna tex.
Intressant tanke, vad menar du att en sådan objektiv bedömning skulle baseras på?
Jag tycker det är viktigt att påminna om att Zin0s backtester är från ca år 2000.
Betydligt värre nedgångar lär ha skett innan det, 30 talet t.ex. Kan vara smart att ta det säkra före det osäkra, om det inte är annorlunda nu d.v.s. ![]()
Jag kanske slår in öppen dörr (eller missförstår). Jag tänker på detta:
Detta gäller specifikt för den avancerade portföljen i SEK och Nordnet. (men liknande analys går att göra för vilket portfölj som helst generaliserat för olika räntenivåer)
Den optimala hävstången för någon som skulle replikera exakt denna portfölj just nu skulle väl utgå från “portföljmallens” nuvarande drawdown, inte den “personliga”? (som såklart är 0% när man startar den)
Lite intressant ETF nyss lanserad men tvekar på att den kommer finnas i UCITS: ALLW: SPDR® Bridgewater® All Weather® ETF
Nu har jag inte läst om den än men gissar på att den är starkt exponerad mot usa/dollar.
Ah, ja, absolut! Jag missförstod ditt första inlägg ![]()
Wow, så intressant! Kikade lite snabbt och det verkar vara en portfölj med enbart “klassiska” tillgångsslag (dvs ingen stil eller långvol) enligt Bridgewaters välkända modell, som State Street förvaltar i samråd med Bridgewater:
Ur fondbladet. Notera att detta diagram är väldigt opedagogiskt då det är oklart vad x-axeln egentligen symboliserar, men grundtanken är samma som mitt portföljdiagram.
Fonden har även inbyggd hävstång med en nettoexponering på ca 180%:
Lite dyr förvaltningsavgift på 0,85%, och som du skriver osannolikt att vi får tillgång till den i Europa, men om inte annat blir ETF:en en bra benchmark för min portfölj!
Y-axeln visar väl skillnaden på stigande och fallande, och x-axeln skillnaden på tillväxt och inflation?
De har med guld i diagrammet men inte under asset allocation? Om de nu inte räknar in det under råvaror vilket skulle vara märkligt (även om guld ingår i de flesta råvarufonder).
0,85 % är väl inte så farligt med tanke på att man får 1,8x hävstång på köpet, räntan vi betalar för portföljbelåning måste väl kosta mer än så för oss väl?
Kostnaden för hävstången är inte inkluderad i förvaltningsavgiften
JPGL har stått emot den senaste tidens nedgångar ganska fint i jämförelse med andra fonder (t ex AVWS). Någon som kan spekluera lite ang. detta?
+ Screenar bort negativt momentum mer effektivt än ZPRV/ZPRX, och ligger i princip neutralt i momentumfaktorn.
Har du lust att förklara vad “screnar bort negativt momentum” och “ligger neutralt i momentumfaktorn” betyder? ![]()
Jag är helt lost ![]()
Hoppas Avanza kör på nu då… tyckte de va lite lata och inte kunde söka upp det där nr själva men ah ![]()
Jag har också skickat och frågat. Fick detta i svar:
Ser att det finns ett ärende hos oss på att lägga upp den för handel. Vi behöver bara få rätt data från vår dataleverantör.
Nu när den finns, är det värt kostnaden på 1% att byta från kombinationen av EU och US ETFerna jag har idag?
Jag sitter i samma sits med med mina ZPRX och ZPRV.
I delårsrapport Q3 2024 skrev Nordnet:
Efter årsskiftet införs valutakonto på ISK och kapitalförsäkring, vilket ger kunder möjlighet att göra affärer utanför sin hemmamarknad utan att behöva växla valuta vid varje enskild transaktion.
“Efter årsskiftet” är ett något oklart begrepp, men Nordnet har tidigare lovat valutakonton till kapitalförsäkring under våren – vilket jag tolkar som innan midsommar. Förhoppningsvis gäller samma tidsplan ISK.
Så frågan är delvis om AVWS förväntas överträffa ZPRX och ZPRV med 0,5 % under ett kvartal.
Samtidigt kvarstår frågan om det även är värt courtage och spread att göra bytet.
För att göra det ytterligare lite komplicerat handlar det i den sentida exempelportföljen inte om att byta ZPRX och ZPRV mot AVWS, utan om att göra ett byte från JPGL till AVWS. (Om jag har hängt med rätt i svängarna i alla tusentals inlägg.)