Ni som följer Zinos omfångsbaserade ombalanseringsmetod, tänk på att det kan vara dags att ombalansera nu efter den senaste tidens stora rörelser.
Ja, kanske jag sett på saken med lite “tunnelseende”, och att portföljens helhet hjälper till i balansräkningen så att säga. Och att lång vol på så vis inte behöver prestera så bra som jag tänkt mig nu i min testperiod.
Ser fram emot att du presenterar din strategi kring lång vol!
Men det som stör mig är att man inte kan sätta sälj till vad man vill utan att man måste gå in och manuellt hantera det och se till att ha säljsignaler satt på annat vis.
Man kan ju absolut sätta någon alarmtjänst på vix så man får ett meddelande i sin mobil eller liknande, men då ska man ha möjligheten att ta sig tid just när man får signalen, annars faller ju hela strategin.
Tittar man på VIX graferna så är det ju ganska skarpa kurvor, och toppar upp handlar ju om att vara redo att sälja med relativt korta tidsintervall. I alla fall har det varit så i min testperiod. Det kan ju absolut fungera okej att sätta en strategi som, blir lik min praktik igår, där min säljsignal agerade proxy för att då aktivera högsta möjliga automatsälj hos Nordnet och på så vis fånga en på förväg uppsatt tänkt säljnivå där man försöker sig att matcha VIX 40 respektive 60. Men en aning besvärligt.
Jag kommer säkert fortsätta ha WisdomTree S&P 500 VIX Short-Term Futures 2.25x Daily Leveraged eller motsvarande i min portfölj, för trots allt tjänade jag ju på det. Bara att det inte fungerat riktigt som jag hoppats.
Just nu har jag som “test” haft planen att följa:
-
Grundläge:
0,5% guld byts ut mot WisdomTree S&P 500 VIX Short-Term Futures 2.25x Daily Leveraged
0,5% guld byts ut mot Amundi S&P500 VIX Futures Enh Roll (VOOL) -
om jag äger 0, Köp 50% vid VIX < 20
-
om jag äger 50%, Köp 50% vid VIX < 13
-
Sälj 50% av vid VIX > 40, flyttas tillbaka till guld / ombalansering.
-
Sälj 100% av vid VIX > 60, flyttas tillbaka till guld / ombalansering.
Igår sålde jag WisdomTree på vix = 42 ca. så ganska lyckat ändå trots allt eftersom min strategi var att sälja på 40. Nu har jag kvar VOOL så nu inväntar vi VIX = 60 för att sälja VOOL där. Men jag vet inte hur man ska lyckas fånga det om det är en kortare spik upp där. Ligger VIX på 60 i flera dagar, så löser det sig så klart. Men senast VIX besökte 60 (65!) var 5 aug och då var det en tillfällig spik, där öppningen var på 23 och stängningen sen på 38,57.
Men kanske är jag för bekymrad av att fånga tillfälliga toppar och strategin fungerar kanske väl om man istället tänker sig att det är situationer där VIX ligger på dessa nivåer under längre tid som vi i allvädersportfölj strategin är ute efter att hantera.
Nu tror jag att polletten trillade ner. Jag tror att de går kort CDS-index, vilket borde ge en utveckling som är likformig med utvecklingen för motsvarande företagsobligationsmarknad. Fastnade i nåt tänk att det är bara banker som kan sälja CDS-kontrakt, men så är det väl inte, vem som helst kan väl lova att betala kreditförlusterna på en obligation vid en konkurs i utbyte mot en ränteliknande betalning. Så det är nog det de gör, de säljer paket med de CDS:er som ingår i indexet (varje paket innehåller 125 likviktade bolag, ett index för Nordamerika och ett för Europa). Det är där de säkra svenska obligationerna kommer in, de måste ha täckning för eventuella konkurser (även om sådana är mycket osannolika med investment grade-obligationer).
Men sen hur rullningen funkar vet jag inte, köper de tillbaka paketen och säljer nya? Detta whitepaper pratar om att man kan tjäna pengar på “rolldown”, dvs att CDS:erna naturligt faller i värde över sin löptid eftersom kreditrisken, dvs risken för en konkurs (vilket medför utlösning av CDS:en) minskar när tidshorisonten blir kortare, men för att få avkastning på det måste man väl köpa tillbaka CDS:en i så fall. De pratar också om carry för CDS:er, och det är ju bara säljaren som får betalt för att vara garant för CDS:en.
Väldigt intressant strategi, känns nästan som att de har hävstång utan att behöva låna pengar? Pengarna de riskerar att behöva betala ut vid en konkurs är ju i någon mening nån slags hypotetiskt lån, typ? Men det är en väldigt säker hävstång i så fall om det funkar som jag tror att det gör, risken de tar är väl att något av 250 mycket kreditvärdiga bolag ska gå i konkurs eller ställa in betalningarna inom 6 månader från att de valdes in i en ny CDS-index-serie, och det måste väl ses som mycket osannolikt.
I Captors fall är det ju dock inte samma obligationer. De investerar i svenska bostadsobligationer och statspapper men handlar med CDS:er för globala företagsobligationer.
Haha fan vad invecklat det låter, typ som att “jag går kort ett bear certifikat istället för att köpa bull certifikatet” ![]()
Låter ju spännande om inte annat ![]()
Kan låta mer invecklat än det är för att jag är dålig på att förklara och inte riktigt fattar hur det faktiskt funkar… ![]()
Kan fylla på med att nu när VIX var över 60 så fick jag inte sålt VOOL på den toppen ( vilket var VIXL = ~1,3.)
Svårt att räkna om vad 60 VIX skulle vara exakt i förhållande till VOOL, men nu idag valde jag att sälja på 1,25. Vilket ser ut att ca motsvarade VIX = 52 och fick då ut en vinst på 39,7%
Hade jag fångat den topp VOOL haft tidigare idag på 1,3 så hade det inneburit 45%. Dom 5% hade väl varit fint. Men nu i min test är jag väl ändå relativt nöjd med att få ~40% med manuell försäljning.
Men Jag konstaterar att VIXL verkar fungera bättre än vad VOOL gör för mitt syfte och hade jag haft kvar där att sälja idag hade man kunnat få ut 230% om man lyckats med att pricka högsta nivå VIXL 60, och relativt enkelt kunnat ta hem 175% om man sålt på VIXL ~50.
Men det kanske finns en baksida med VIXL jag inte sett eller tänkt på?
Nöjd med min test, och kommer nog köpa på mig VIXL i den avlägsna framtid när marknaden lugnat sig igen och VIX är nere under 13.
Spänd på att se hur Amundi Vol levererar närmsta dagarna. Sådan där ögonblickstajming orkar jag inte med så VIX har gått bort.
Lite intressant ETF - tyvärr dock endast tillgänglig i USA.
Har inte hunnit läsa jättenoga på hur den egentligen är konstruerad men tyckte den var relevant i detta ämne: FIRS: FIRE Funds™ Wealth Builder ETF - Fire ETFs
Kanske du redan bekantat dig med denna, @Zino ?
För förtydligande bara: "Toleransbandet är fortfarande definierat som hälften av ombalanseringsspannet för både upp- och nedsidan", visst innebär det enligt exemplet att en nedgång bör justeras upp till -0.5 sigma medans en uppgång justeras ner till +1 sigma?
Och inte att toleransbandet positioneras i mitten av obalanseringsspannet, vilket skulle innebära -0,25 resp. +1,25 sigma?
EDIT: självklart är det det första som menas, annars blir det ju samma sak som en högre målvikt med +1.5/-1.5 sigma i ombalanseringsspann.
Men du känner dig ändå rätt så säker på att det är mer ultimat? Det förutsätter jag iofs om det är så du gör själv ![]()
Hur definieras max draw down? Under vilket tidspann?
Starta vid en höjdpunkt och hitta sedan lågvattenmärket innan en ny höjdpunkt uppnås. Tidsspann spelar ingen roll.
Då är man alltså redan på liknande max DD nivåer som tidigare (med Stil). Går snabbt nedåt.
Åtminstone kan vi se nuvarande situation som ett bra tillfälle att “trycktesta” de olika varianter av allväders som finns i denna tråd ![]()
Riktigt nöjd med min nuvarande Agent Orange-allokering av trend och volatilitet i förhållande om 4:3 och högst 17,5% av portföljen. Har varit den största svårigheten hittills under den nya USA-administrationen, känner jag.
Max drawdown som Zino visade med sina backtests är på månadsvis basis, alltså månad till månad, och troligtvis har större drawdowns uppmätts inom den tidsperioden, som hann återhämta sig lite innan månadens slut.
Vad har du för drawdown nu?
Min portfölj är nere ca 16% sen 3e februari, med ca 1,5x hävstång.
Hur gör ni andra, ombalanserar ni nu mitt i kaoset eller har ni regelbaserat valt att vänta ut stormen något?
För min del har jag en tanke att jag minskar ner guldandelen i portföljen med 1% till och ökar motsvarande i aktiedelen.
Men huvudsakligen är de ändringar jag utför nu ombalansering då guld hållit emot bra relativt aktiedelen.
Ett lite tafatt försök att lite timea marknaden
Det kan ju gå ner mer (för det gör det ju idag), men det kan också bottna nu för denna gång.
Men jag väntar mig en ombalansering om någon vecka eller, kanske ett par, också när marknaderna stabiliserats igen (förhoppningsvis är detta inte startsignalen för den stora krachen som fortsätter linjärt ner i flera år…)
Jag köper och säljer nog mer i mina portföljer än de flesta i tråden och ändrar runt. Mot alla vetenskapligheter.
TJP Portföljerna som mest liknar “den ultimata” ligger nu ca -4,7 / -5,5% i år. Utan hävstång.
Och min mer vilda implementation med maximal hävstång (1,8x) och mer miners ligger just nu ner ca -10%
Finns inte så mycket potential till ombalansering med tanke på att typ allt går dåligt ![]()
Regelbaserat i huvudsak, men känns bra att ha minskat ner på trend som dessutom kostar en större slant. Kommer eventuellt byta tillbaka senare i år om jag ser tecken på långsiktigt lugnare marknad. Tajming kan gå åt pipan men idag ser jag fyra ryckiga år framför oss.
Jag har inte gjort några förändringar utan inväntar regelbaserad trigger. Guld är ganska nära att nå denna punkt.
Triggningsgränser passerade för flera av mina portföljvarianter. Har därför ombalanserat. Blir lite chansartat med köp/sälj av fonder som tar några dagar innan pengarna blir tillgängliga. Men det ingår i spelet. Enbart ETFer hade varit smidigare.