Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Välkommen till forumet, kul att du uppskattar tråden och inspirerats till en egen portfölj!

Det är intressanta frågor som andra också ställt i tråden tidigare, så det verkar vara ganska vanliga funderingar. Det finns även akademisk forskning på detta, t.ex. ICAPM (intertemporal CAPM) som är en vidareutveckling av CAPM som tar hänsyn till att en rationell investerare gör olika val beroende på ålder och livssituation.

Tyvärr känner jag att det är utanför ramen för denna tråd. Att konstruera en “ultimat” allvädersportfölj är redan ett ambitiöst mål, och ska vi även blanda in humankapital, bolån och bostad så tror jag att det blir för rörigt. Men det vore kanske ett intressant ämne för en separat tråd? :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Kan någon förklara detta? Guldet steg till rekordnivå efter Trumps besked igår, men guld ETC idag är ned 3-4 %….

Det verkar inte vara mycket som slutar på grönt idag… kanske är en tillfällig reaktion bara på samtliga marknader?

Jag tänkte att guldet skulle fortsätta upp idag efter beskedet, men verkar ej så. Men det kommer nog.

1 gillning

SEK stärktes en del mot USD. Inte fullt så kraftigt som förra omgången i år, men ändå märkbart.

1 gillning

Inget kan hålla emot när det blir så kraftiga reaktioner.
För guldet så är det ju dollarns enorma tapp idag som bidrager mest till nedgången.

En snabb fråga till @Zino

I grundportföljen, där varje kategori har 2 innehav enligt bilden ovan, är procenten jämnt fördelade där, dvs 15% på båda innehaven i Aktier, eller är de ojämnt fördelade?

Eller är det så enkelt att det bara än den fetmarkerade som ska användas i respektive kategori, dvs totalt 4 innehav?

MVH

1 gillning

Oroliga tider, och jag konstaterar att jag idag återigen ser problemet med dessa VIX papper och hur man ska handla på ett konstruktivt sätt med dom via Nordnet.

idag “löste” min satta säljorder på WisdomTree S&P 500 VIX Short-Term Futures 2.25x Daily Leveraged ut vid 37,414 vilket var den högsta möjliga kurs jag kunde sätta, och detta verifierade jag så sent som igår.
Och det var då väl gissningsvis runt 30% upp från nivån kursen låg på då när jag satte säljorder.

Totalt lyckades jag dock få ut nära 105% (!) eftersom köpet låg kring 18.25. Så isolerat / relativt gick det ju bra denna gång. MEN ändå fungerar det inte som strategi, eftersom jag ju hade velat sätta den till att lösa (automatiskt!) ut betydlig senare vid värre kris / högre VIX nivå än det nu gjorde. Nu var detta fortfarande bara en testbalong i min strategi, och jag hade så lite som 0,5%-1% i denna av min portfölj.

Det löste helt enkelt ut för tidigt för mitt syfte - och vix har ju fortsatt upp och nu står WisdomTree S&P 500 VIX Short-Term på 43,59 och är 61,65% upp från igår.

Amundi S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF - Acc (VOOL) köpte jag på 0,895 och högsta möjliga säljkurs var då runt 1,325 om jag minns rätt (vilket alltså var den säljkurs jag då kunde sätta), nu idag kunde jag höja upp till 1,725 när jag kontrollerade nu idag vilket ger en uppgång på 46% från nu. Vilket båda är för lite för mitt syfte.

Det är klart att det kan låta girigt att vilja ha en vinst på mer än 100%, men om det ska fungera som kompensation för att övrigt i portföljen rasar så räcker det ju helt enkelt inte med att ha några få % av ens portfölj allokerad i dessa papper, och att de går upp 30-40%.

Man måste kunna sätta sälj på en nivå som är 200% eller kanske högre så att “försäkringen” löser ut bara på en VIX topp.

1 gillning

Håller med om dina tanker. Vi skulle behöva en mer “robotiserad” metod för att fånga dessa spikes. Skulle önska vi hade BTAL som också Zino nämnt tidigare: AGF U.S. Market Neutral Anti-Beta - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
Finns ju dock endast för Professionella att handla här i Sverige.

1 gillning

Titta närmare på bilden så ser du att de båda alternativen du beskriver är samma sak :wink:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, och grattis ändå till +105%. Lång vol-allokeringen är den sista och största återstående pusselbiten i den avancerade portföljen i mina ögon, och jag har jobbat hårt på att formulera en optimal strategi under de senaste veckorna. Kommer hålla er uppdaterade när jag är redo att släppa den. Nu är det ändå överspelat eftersom jag inte rekommenderar någon att köpa VIX på nuvarande nivåer.

När vi diskuterade detta hösten -24 och jag insåg att Nordnet bara tillåter förhandsorder inom +/-30% intervall så landade jag i att egna notifikationer för VIX är en bättre lösning. Jag har testat att lägga in sådana på Investing.com och en sådan triggade idag för mig med push-notifikation på mobilen pga VIX>40, så jag tror att det kan vara en fungerande strategi.

Jag tror att du är lite överambitiös här. Syftet med lång vol är lite annorlunda i en balanserad allvädersportfölj, jämfört mot en aktieportfölj:

I en aktieportfölj behöver man fånga hela uppgången av VIX, och kompensationen behöver vara långt >100% för att kunna kompensera för värdefallet hos aktierna. Alla som försökt trade:a VIX vet att detta är omöjligt, eftersom ingen kan förutspå hur lång eller djup en börsnedgång kommer vara.

I en balanserad allvädersportfölj däremot, behöver man bara fånga den initiala uppgången (den icke-diversifierbara systematiska risken med snabbt stigande riskpremier för alla tillgångsslag). Efter att den initiala chocken lagt sig och börsen gått in i en regelrätt björnmarknad kickar magin med okorrelerade tillgångsslag in, och VIX behövs inte längre. Vi såg t.ex. igår att trendföljande fonder såsom Lynx hunnit “slå om” och steg fint, och kommer nog stiga rejält idag också. Även långa räntor håller emot bra både igår + idag.

Vi behöver alltså inte fånga hela uppgången av VIX i en allvädersportfölj, och därför tror jag att det är möjligt att utforma en fungerande systematisk regel.

7 gillningar

Jag började fundera på om det inte var så trots allt…

Jag har tagit investerat kapital på mina aktiefonder och lagt samma i Google sheets för allvädersportfölj, tänker testa dem med start idag och se om raset blir mindre. Borde ju bli det.

30% Storebrand All Countries
30% Guld etc
20% Captor Iris
20% L&G Enhanced Commodities

Testas mot:
70% DNB global
10% DNB global
10% Handelsbanken Globala Småbolag
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag

Kan återkomma längre fram vid intresse över utvecklingen.

2 gillningar

Låter som ett intressant test. Vill du vara lite mer vetenskaplig borde dock aktiedelen i båda portföljerna vara lika. Säg att globala småbolag eller investmentbolag utvecklas extremt uppåt eller nedåt - då blir det svårt att tolka om skillnaden mellan portföljerna beror på det eller allvädersstrategin.

@Zino Jag antar att du redan har koll på detta.
Jag läser i Captors white paper för Captor Aster Global Credit A och ser att de nämner CDS, Credit Default Swaps, något som jag känner igen från filmen The big short :stuck_out_tongue:

De skriver bl.a. så här:

En snabb googling på CDS får man fram:

Hur går dina tankar kring detta?

Jag är lite sugen på att krypa till korset och inkorporera företagsobligationer i portföljen men vill reda ut det här först :slight_smile:

2 gillningar

Jag kör en liknande variant fast med långa realräntor istället för råvaror och med lite Lynx Dynamic på bekostnad av andelen statsobligationer och realräntor. Liten del guld utbytt mot Amundi Vol.

C:a 3.5 ggr så liten nedgång som globalt index under samma period med start c:a 24 februari tills nu. Borde gå något bättre än så, men framför allt Lynx och Amundi som underpresterar p.g.a. Orangutangens impulsiva ledarskap som ger återkommande oförutsägbara hack i trendkurvan.

Lite bättre resultat om man jämför med max drawdown - i avsaknad av mer passande mått - än grundportföljen i Zinos första post. Sämre än avancerade portföljen. Så en blandning däremellan helt enkelt, en något mer avancerad och SEK-hedgad grundportfölj. Enkelhet utan större kompromisser och ser den därför närmare grundportföljen än en avancerad portfölj. Marknadstajmar som sagt i mindre utsträckning klimaten och har en mindre del stil. För kort tid naturligtvis, men lovande utveckling hittills.

Är det genom etf:er du får in dom långa realräntorna? Har också varit sugen på att få in långa realräntor men utan att ta in mer USD. Då landar jag i Danske Invest Globala Realräntor men tycker avgiften är lite hög samt låg volatilitet i fonden.

Nej. Enkelhet gör att jag också håller mig till Danske Invest. Håller förstås med dig om avgiften, men ser heller inget bra alternativ.

1 gillning

Finansiella derivat är alltid en himla röra men jag ska göra mitt bästa för att förklara i alla fall CDS-biten. Vi får se hur det går med vad sjutton det är de sysslar med hos Captor egentligen.

En företagsobligation är ju ett slags skuldebrev, det är ett lån till företaget, som har lovat att betala ut en viss summa pengar för obligationen när den löper ut, samt även att periodvis betala ränta till den som äger obligationen. Äger man en obligation så tar man en risk: företaget kan t.ex. gå i konkurs och då kanske de aldrig betalar tillbaka skulden, eller så kanske de bara betalar tillbaka en del av skulden, eller så kanske de omstruktureras och obligationsägarna får ersättning i form av aktier i det omstrukturerade bolaget och… ja du fattar, det finns en risk iaf.

Om det finns en finansiell risk så brukar det också finnas folk som är villiga att betala för att minska den risken (“hedge”), och ett sådant sätt är en Credit Default Swap, eller kreditswapp på hemsk svengelska. Jag tycker Matt Levine är väldigt bra på att förklara finansvoodoo så här är hans förklaring:

The simple description of credit default swaps is that they are insurance against corporate default. You can buy some bonds of a company, and then you can buy CDS to hedge against the credit risk of the bonds. You pay a premium — like an insurance premium — for the CDS. If the company doesn’t pay back the bonds — say, if it goes bankrupt — then you lose money on the bonds. But if that happens, the CDS pays out, and you get a payment on the CDS that is supposed to compensate you for your losses on the bonds.

Most of the time when we talk about CDS around here it’s because that simple description is not quite right. Actually credit default swaps are a bit more complicated than that, in sometimes counterintuitive ways. Here are some of the ways.

First: You could buy CDS to hedge against risk that some bonds you own might default, but that’s not the only reason to buy CDS. [1] You might buy CDS to hedge against some other risk: Perhaps you are a supplier of the company, you worry that if it goes bankrupt you’ll lose business, so you buy CDS to hedge. Or you might buy CDS, not as a hedge, but just as a bet on default: You did a lot of research on the company, you think it will go bankrupt, and you’d like to make some money if it does. (This is sometimes called “naked CDS” and people get mad about it, but efficient markets tend to allow shorting.)

Or you might buy index CDS, not insurance against one company defaulting but a bundle of insurance against a bunch of companies defaulting, as a sort of bet against corporate credit generally, or as a hedge to your general corporate credit risk. Index CDS trades — including the popular CDX series of indexes — consist of a bundle of credit default swaps on individual companies. So you might buy the CDX high-yield index, referencing a list of 100 junk-rated companies; if none of them default, then you lose your premium, but if a lot of them default you get paid. We talked once about Bill Ackman’s very lucrative bet on index CDS at the start of the Covid-19 pandemic: That was not insurance against some particular company defaulting, but rather a bet that credit conditions generally would get worse.

(Texten fortsätter men går in på detaljer som egentligen inte är så viktiga här, om du vill läsa hela så finns den här).

Man kan alltså köpa kreditswappar för att få en hedge mot att ett företag går i konkurs. Men den som säljer kreditswappen (oftast en bank) tar ju då på sig den risken istället, mot betalning naturligtvis, men ändock. Ofta betalar man för CDS:en kvartalsvis, på samma sätt som ett företag löpande betalar ränta på sina obligationer, och den har också en löptid (den går ut ett visst datum). En CDS är alltså en slags omvänd obligation: om t.ex. ett företags kreditbetyg nedgraderas så sjunker värdet på dess obligationer, men CDS:er mot företaget stiger i värde. Man kan se det som att köpa en CDS är att gå kort en viss obligation, medan att utfärda och sälja en CDS är att gå lång obligationen.

En av många saker som hände 2008 var att många såg att t.ex. Bear Sterns och Lehman Brothers var i knipa, så de köpte kreditswappar mot dem för att spekulera i att de var på väg att gå i konkurs. Haken var bara att bankerna som sålde kreditswapparna inte hade någon bra hedge mot den risken, så de hamnade själva i knipa när de behövde betala ägarna till alla kreditswappar de sålt. De som hade köpt swapparna fick dock faktiskt i allmänhet betalt, trots att det satte säljarna i knipa.

Nu kom jag ifrån ämnet egentligen, det vi försökte komma fram till hur Captor Aster Global Credit funkar och om det är något problem med att de investerar i kreditswappar. Till att börja med kan vi ju konstatera att de inte handlar med kreditswappar för att spekulera i att konkursmässiga bolag kollapsar; syftet med fonden är ju att få exponering mot de säkraste typerna av företagsobligationer (utställda av mycket kreditvärdiga bolag), och det är också sådana CDS-index den investerar i.

CDS-index är alltså ytterligare en nivå av derivat. Väldigt förenklat så paketeras en portfölj av kreditswapp-kontrakt från ett stort antal olika bolag till ett enda värdepapper med en standardiserad löptid och ett fast slutdatum. Fördelen med detta är att marknaden för ett sådant värdepapper blir väldigt likvid, det är mycket enklare att handla med än en massa olika kontrakt och obligationer med olika utfärdare och löptider och räntor.

Här måste jag dock stanna, för jag fattar faktiskt inte exakt hur Captors strategi faktiskt funkar. Jag vet att de huvudsakligen investerar i mycket säkra svenska obligationer som de sedan använder som säkerhet för att rulla positioner i 5-åriga CDS-index, men det finns en massa detaljer här som jag inte alls är med på, i alla fall inte tillräckligt bra för att våga försöka förklara dem. Kontentan av strategin är i alla fall att man får exponering mot globala “investment grade” företagsobligationer utan att faktiskt behöva äga dem direkt.

Risker finns det ju med CDS, men de är väl inte jättemycket mer riskabla än själva obligationerna; de är ju som sagt typ obligationer fast baklänges. Man får en extra motpart i utfärdaren av CDS:en, men samtidigt är CDS-index betydligt mer likvida och enklare att göra sig av med än vanliga obligationer är.

Vet inte om detta hjälpte alls? Tror jag trasslade in mig en del i förklaringen.

2 gillningar

@kblomster Tack så mycket för förklaringen, det hjälpte mycket faktiskt!

Dock förstår jag inte hur det inte bara blir ett nollsummespel att äga CDS samtidigt som man investerar i obligationerna :thinking:

Nä jag saknar också en pusselbit här, jag fattar inte hur de egentligen handlar med CDS-index, och än värre har jag ingen egentlig intuition för värdeutvecklingen för ett sådant värdepapper faktiskt ser ut. Deras whitepaper pratar om det som att det ger “exposure to corporate credit risk” men jag kopplar inte riktigt sambanden med den vanliga obligationsmarknaden. Ska försöka ta mig igenom den här PDF:en om CDS-index endera dan för att se om det kan reda ut saken.

1 gillning

Kanske vi kan pinga @captorfonder så kan de säkert reda ut det för oss :sweat_smile:

2 gillningar

En obligation innehåller en premie för kreditrisk och en premie för likviditet (dvs att obligationen inte snabbt går att sälja i marknaden eftersom positionerna ofta är stora och handeln kan vara begränsad). Det finns andra premier inbakade i obligationer också, men jag går inte in på dessa.

Kontentan är att CDS:en är ett instrument som renodlat isolerar kreditriskpremien.

Att köpa obligationen samtidigt som du äger CDS:en kan vara för att du inte kan/vill gå ur din obligationsposition (t.ex. av skatte/finansieringsskäl) men vill ändå temporärt hedga risken mot företaget som emitterat obligationen. Det kan också bero på att man bettar på att obligationen är felprissatt och vill låsa in likviditetspremien för att tjäna pengar.

Finns säkerligen fler anledningar att göra detta.

3 gillningar