Tips på hur man gör övergången från 100% aktier till allväder grundportföljen? Lite i taget eller allt på en gång? Fylla upp något av tillgångsslagen först? Finns det en evergreen-strategi där eller kan man utnyttja vad man vet om inflation och tillväxt vid ett givet tillfälle för att göra något smart?
Jag skulle säga att det beror väl lite på hur ens inställning till marknadstajming är, samt hur marknaden ser ut för tillfället. Om aktierna just har dippat 20%, som de gjorde för många i april, kanske det inte är läge att köra in allt på en allvädersportfölj, men det beror som sagt på marknaden och ens inställning till marknadstajming, om man tror marknaden (aktierna) kommer att återhämta sig snabbt etc.
AQR fonderna verkar inte populära hos Interactive Brokers. När jag försöker köpa dem får jag detta:
Trading Restricted
Margin concern/risk management: For risk management purposes, this product is in closing-only status. You may close existing positions but not open new ones.
Beror på ifall du är rädd för att stå utanför marknaden några dagar; i så fall sälj av lite i taget, annars allt på en gång bara, köp enligt vald fördelning rakt av, ingen speciell timing av tillgångsslag ![]()
Hej Andy,
enligt “folk” på Rational Reminder går det bra att köpa AQR APEX RAG2 på IBKR (kostar i avgift 1.44%, GBP hedged): https://global.morningstar.com/en-eu/investments/funds/F00001OSWF/quote?marketID=lu
På tal om ämnet har jag skrivit till Fondo igen och frågat hur det går med att få AQRs fonder in i utbudet. Helst vill man ju ha dem på ISK.
Någon som har satt upp en allväder i sin tjänstepension eller PPM där man inte har tillgång till ETF:er? Hur har ni satt ihop den då?
En grundvariant jag hade innan jag flyttade från SSP var något i stil med
15% i billig globalfond
10% sverigfond
10% statsobligationer / så långa räntor jag kunde få
10% realräntor
10% företagsobligationer
10% commodities
20% guldgruvbolag - blackrock tror jag dom hade och detta är riskabelt men det alternativ jag fann istället för guld. Fyller ju inte samma funktion helt dock. Det är ju inte alls en säker hamn som fysiskt guld. Men tror man på guld så kan man ju köra så… Det gjorde jag.)
15% Lynx
Hur man ska sätta upp en portfölj för pensionsspar är ju lite av en egen diskussion, som kanske tangerar allvädersportfölj. Men har ju en del att göra med hur lång tid man har till pensionen. Vilka summor det gäller, och viktigast för mig - vilken macrosyn man har och risk man vill ta.
För mig landade den diskussionen periodiskt i en portfölj ungefär som ovan i sin grund, men jag valde att öka upp aktierna en del och minska ner på ränte och obligationer under perioder av vacklande syn kring just risktagande ![]()
En sak som ju skiljer kraftigt från den implementation av alla väder portfölj jag har idag är ju att man inte har belåning och därmed inte kan förvänta samma avkastning som en porfölj med den hävstången.
Utbudet i PPM är skralt men jag har satt ihop en variant med följande fonder:
Aktier
AP7
Robur Access Sverige
Obligationer
Captor Iris
Guld
CPR Invest Global Gold Mines
CTA
SEB Asset Selection
På grund av utbudet skaver det här och var och man får hitta fonder och fördelning som man kan förlika sig någorlunda med. Det känns därför svårt att rekommendera någon annan att köra på samma fondval. Till exempel är det långt ifrån alla som tycker att SEB Asset Selection har en plats i en portfölj.
Hur har dina PPM-val gått i år?
I år är portföljen +7,7 %.
Guldfonden har gått som tåget och SEB Asset Selection har varit sänke.
Nu finns en första version utlagd här: Ex-Ante Playground
-
Justera riskpremie, standardavvikelse och korrelation på samtliga tillgångsslag
-
Förutom modellportföljerna så kan man lägga till egna portföljer med vilken kombination av tillgångsslag som helst
-
“Beräkna MDP” beräknar Most Diversified Portfolio för samtliga portföljer (inkl. egna)
*MDP-L är Long-only som itereras fram (så det kan ta några sekunder beroende på din dator)
*MDP-LS är Long+Short och kan innehålla negativa vikter, beräknas fram genom matris-invertering/normalisering
OBS: sidan är EJ särskilt mobilvänlig
EDIT: @zino, hojta till om du ser någon default korrelation eller annat som jag har missat att ändra. Och sedan tänker jag att om du vill ha med ex-ante exempel i första inlägget så är det kanske bättre om du kopierar och klipper in tabell direkt där, istället för att länka till ett inlägg som inte är helt aktuellt.
EDIT2: ska fixa så att man kan lägga hävstång på egna portföljer också.
Troligen har frågan redan ställts men vilka fördelar/nackdelar/skillnader kan ses i valet mellan att ha Captor Iris Bond och TLT i “boxen” för statsobligationer?
Några reflektioner.
En möjlig fördel med amerikanska statsobligationer med + 20 års duration, är högre volatilitet än Captor Iris som ligger på drygt 10 års duration. Man behöver då inte ha lika hög andel allokerat till statsobligationer i portföljen för att dessa ska bidra önskvärt. En nackdel är valutarisken eftersom obligationerna är denominerade i dollar. Det sistnämnda kan ses som en fördel för Captor Iris då den är i SEK. Captor Iris är ett av de rimliga valen att ha i SEK om man önskar att delar av portföljen är baserade i SEK. I trådens första inlägg finns backtester som tyder på att det kan vara gynnsamt att ha upp till 40 % av allokeringen baserad i SEK i en mer avancerad allvädersportfölj. Vill man ha detta i åtanke är obligationer ett lämpligt tillgångsslag eftersom dessa är så tydligt sammanlänkade med den valuta de är denominerade i.
Vill man inte känna sig tvungen att välja kan man göra som många i denna tråd och kombinera Captor Iris med långa amerikanska och europeiska statsobligationer.
En parentes - TLT går inte att komma åt i Sverige utan det är väl andra alternativ som gäller som t.ex. IS04.
Stort Tack!
Yes, IS04.
Den har ju utdelning. Vet du om det fungerar på samma sätt som en aktie/aktiefond som delar ut dvs kursen sjunker tillbaka motsvarande utdelningen på utdelningsdagen?
Tror den finns även i accumulerande variant - SXRC.
Jag misstänker att en fördel med Captor vs. IS04 (TLT) är att den har lägre korrelation med övriga delar i en enkel allvädersportfölj, mätt i SEK. Jag tänkte jag skulle kika på några enskilda statsobligations-ETF:er separat när jag får tid och ork, kanske nu i helgen, bla. IS04, och jämföra med Captor v.g. t.ex. korrelation med övriga komponenter i en enkel allvädersportfölj. Än så länge har jag bara jämfört Captor med en sammansatt portfölj av diverse långa obligationer, se nedan.
Vet inte om detta lyfts tidigare i tråden…
Men det borde kunna vara en vettig idé att placera ett arv i Allvädersportföljen för att bevara dess värde och då ytterligare avkastning. Nån som också tänkt tanken och t.o.m gjort slag i saken?
Jag tänker att arv är ju lite speciellt, och jag skulle få en klump i magen om jag satte in merparten i aktiefonder och sen ser att det rasar rejält en dålig dag. Känns mer värdigt och respektfullt hanterat att sätta in det i stabilare varianter som denna portföljen.
Jag startade min Allvädersportfölj runt 23 april och har i skrivande stund +5,87%. Det borde vara en vettig lösning att sätta in ett arv i, givet att konceptet fortfarande är gångbart längre fram.
Nackdelen är väl om arvet är stort att summorna för att rebalansera sticker iväg också, men då får man kanske avvara en del just för detta.
Hur menar du här? Jag säljer av det som gått upp och för dessa pengar köper jag av det som gått ned. Har jag missuppfattat något?
Ja, det är nog vettigast.
Jag är fast lite i tankarna angående det mest optimala månadssparet som diskuterats flitigt där 50% köp i bästa/sämsta rekommenderas… därmed inte att man säljer av nåt utan fyller på ytterligare.
Men månadsspar kanske inte är lika aktuellt i en större arvssumma heller..
Skulle vara rätt tragiskt om man behövde månadsspara arv. Hur många äldre släktingar kan man ha😉