Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Det beror ju helt på hur stor summan är som man sparar i förhållande till hur stor portföljen är. Om månadssparandet är tillräckligt litet i förhållande till portföljen så kommer det varken att göra till eller från v.g. ombalanseringseffekt. Om det är tillräckligt stort i förhållande till portföljen så kommer det att få stor inverkan på balansen och det gäller att man tänker till hur man ska fördela månadssparandet. Svårt att säga exakt var gränserna går. Det är så många faktorer som spelar in.

1 gillning

Är 50% Aktier/50% Guld värd benämningen Allväders?

Den ligger i CAGR helt i paritet med US Stocks 50 år tillbaka i tiden och till extremt mycket lägre Worst Year och Drawdowns.

Det går med andra ord knappast att få bättre utveckling med en bredare Allvädersallokerig.

Varför inte bara göra det enkelt och köra på en sådan?

Variant kanske med antingen 25% Sverige/25% USA för Aktiedelen.

Tankar om detta?

2 gillningar

Nja, den missar ju två av väder kvadranterna - hög inflation/hög tillväxt (råvaror behövs) och låg inflation/låg tillväxt (statsobligationer behövs).

Kanske perioden är alldeles för kort och inte räcker in alla fyra väderkvadranterna

2 gillningar

https://www.investopedia.com/ray-dalio-says-gold-over-treasurys-for-stability-11808800

Ray Dalio som typ grundade det här med allväders verkar ju gå bort mer å mer från statsobligationer och föredrar att öka andelen guld. Något tråden tagit upp och finns det anledning att uppdatera konceptet?

Tack för delning! Våra PPM-portföljer är ganska lika, fast jag har valt en EM-fond istället för en Sverigefond, och Blackrock Natural Resources istället för SEB Asset Selection. Just inflationsdelen av portföljen är den svåraste att få till, eftersom det inte finns någon renodlad råvarufond i utbudet, men Blackrock är väl den som kommer närmast i min mening.

Precis som du skriver har utvecklingen varit mycket god i år främst tack vare guldet. Jag ligger i skrivande stund på +11,1%, jämfört med -0,6% för AP7.

Absolut, allvädersportföljen hade passat utmärkt för detta syfte. Men jag är visserligen väldigt färgad i frågan, då jag anser att portföljen passar för alla syften; oavsett tidshorisont, get-rich eller stay-rich. Det handlar bara om att anpassa risken efter syftet mha hävstång.

Det är en klok tanke, som har diskuterats i tråden. Eftersom tillgångarna befinner sig i motsatta kvadranter blir en sådan portfölj ändå hyfsat balanserad, precis som 50/50 råvaror/statsobligationer hade varit (aktier/guld har dock högre snitt-riskpremie), så det är inte konstigt att den presterar väl. Hade jag varit tvungen att begränsa mitt universum till enbart 2 tillgångsslag hade jag definitivt valt just aktier och guld.

Dock tycker jag inte att portföljen är värd benämningen “allväder”, eftersom primära tillgångsslag saknas för 2 kvadranter, precis som @JFB skriver, och volatiliteten blir därmed högre än för en “riktig” allvädersportfölj.

Kom ihåg att min allvädersportfölj är designad för att vara tidlös - grundstommen ska förhoppningsvis kännas lika relevant oavsett tid, plats och situation. Om Dalio har rätt i att vi är påväg mot en ny världsordning där USA:s statsskuld fortsätter skena och dollarn förlorar sin status kommer säkerligen amerikanska statsobligationer prestera dåligt kommande decennium, men att ändra grundstommen pga detta vore definitivt marknadstajming.

Dessutom syftar Dalio i första hand på amerikanska statsobligationer. Min föreslagna grundportfölj innehåller enbart nordiska obligationer (Captor Iris), och avancerade portföljen förespråkar diversifiering (kreditbetyg ≥AA).

6 gillningar

Tack för länken! :+1:

Utöver det @Zino skrev är en referenspunkt i artikeln en traditionell 60/40 - portfölj och Dalio nämner 10 - 15 % som en rimlig allokering till guld. Sett med allvädersögon är en 60/40 - portfölj redan från början obalanserad. Själva guldallokeringen på 10 - 15 % ligger också en bra bit under den som finns i flera av portföljerna som nämns i denna tråd.

2 gillningar

Bra noterat, hade varit kul att höra hans take på allvädersportfölj nu också. Ska söka runt lite :+1:t3:

2 gillningar

Sen är väl frågan vad som finns kvar när de rensat klart på torget. Det är väl guld, råvaror ocjh stil som riskerar att försvinna.

1 gillning

Om du även hade varit tvungen att begränsa till 2 marknader inom aktier…hade du då valt 50/50 Sverige/USA?

Vi har satt igång nybörjarvarianten av allvädersportföljen (fyra innehav) som parkering av våra bopengar. Nu återstår bara att ta ställning till om vi ska nyspara i den eller en faktortiltad aktieindexportfölj. Varför ska det vara så svårt? :zany_face:

2 gillningar

Ni kan ju göra både och om ni inte kan bestämma er :wink:

1 gillning

Ja, så är det. Men jag tror allvädersportföljen kräver ganska stora insättningar med tanke på ETC/ETF. Vi får se.

400 EUR är t.ex. minimibeloppet för att att inte få minimicourtage för lägsta courtagenivån på Avanza.

Absolut, när det kommer till ETF/ETC. Men du kan ju “parkera” pengerna avsett för råvaror i t:ex Centaur Commodity och när det kommer till guld i t:ex Ava Guld / Nordnet Guld i SEK (minstebelopp för courtagefritt 1000 sek för både NN och Ava har jag för mig). Eller angående guld kan ett alternativ vara AuAg Precious Green tillfälligt tills du nått upp i en ETC-köp summa i fonden (där får du dock 60% green tech så det är endast 40% guldcertifikat i den).

2 gillningar

Mycket trevligt verktyg. :clap:

Att kunna lägga till belåningsgrad (och ändra namn på portföljen) kommer även det vara riktigt användbart (även om ChatGPT snabbt kan ta en skärmdump och räkna ut var, CVaR etc för en belåningsgrad om man bara talar om räntesatsen och belåningsgraden.

En fundering jag har är om och isf hur man skulle kunna få med Homebias faktorn. Eller tänker jag fel och det faktiskt inte går att få med den Ex-ante?

2 gillningar

Måste bara visa graferna över grundportföljens tillgångar igen. Sämre vecka (senaste 5 handelsdagar) för guld, men sett till senaste månaden är det inget snack om vad som presterat bäst! Tre av fyra tillgångar på plus senaste veckan förutom räntefonden.

2 gillningar

Vilken valuta räknar du i v.g den procentuella utvecklingen? SEK som för Captor Iris och Storebrand? EUR, som jag förmodar de två andra noteras i? Blandat?

1 gillning

Ja, det är korrekt. Kurserna är i ursprunglig valuta för alla delarna, så visst kanske det är lite missvisande om man vill ha det i SEK på samtliga. För mig spelar det inte så stor roll, jag vill på enklaste sätt se utvecklingen baserat på de “original”-kurser som dagligen loggas i mitt blad. Dagsvärden däremot för Guld+Råvaror har jag EUR→SEK.

1 gillning

Det är verkligen fart på denna energihedgefond, @peterneander - du verkar ha klivit in vid rätt tillfälle om man säger så :clinking_beer_mugs:

1 gillning

Det går ganska fint, men hade jag varit ca 2-3 veckor tidigare på det så hade varit otroligt bra. Är nöjd ändå.

Vill tillägga att det är mycket insatta månadsbrev som fondförvaltarna skriver, samt andra analyser som är mycket bra. De bevakar om ett delsegment börjar visa tendenser till bubbla, som kan vara läge att gå kort inom lite längre fram. Verkligen nöjd med det.

1 gillning