Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Nu kan man lägga till hävstång på egna portföljer (men dock inte ändra namn :slight_smile: ). Man anger räntepremien för hävstången, dvs den ränta man betalar över riskfri ränta, som även går att sätta negativ.

Utöver det så lade jag till nya tillgångslag: Sparkonto (0% volatilitet, 0% riskpremie) samt Kontanter (0% volatilitet, -2% riskpremie). Båda med noll korrelation mot allt annat.

3 gillningar

Håller med om månadsrapport, informativ där “Strategy Exposure” klart faktaspäckad.
Montrose har en lite behagligare avgift, heter dock “Coeli Renewable Opportunities” istf. “Coeli Energy Opportunities” men ISIN LU2437560738 är de samma som ex. hos

Avanza
Coeli Renewable Opportunities R SEK Montrose · Logga in LU2437560738, Din avgift 1,45% Inkl. Fondplattformsavg.

RSS-feed funkar hos https://coeli.se vilket är föredömligt

2 gillningar

Hur skall jag tolka denna räntepremie? En hävstång på 1.5 med en räntekostnad på 0,25% låter oerhört generöst. Även om jag antar att 0,25% är på hela beloppet innebär det att räntekostnaden för portföljbelåning är 0,75%.

Något känns lite snett i min tolkning eller indata…? :thinking:

Eftersom det är riskpremier som används i beräkningarna, ej nominell avkastning, så måste låneräntan också anges som en premie över riskfri ränta. För närvarande går en avancerad portfölj att belåna med bästa rabatten hos Nordnet med 2.36% i ränta; om vi räknar på 1.9 - 2.0% i riskfri ränta så ger det högt räknat en “räntepremie” på ca 0.5% (rp).

Kostnaden för hävstången, som dras bort från portföljens riskpremie, blir då (\lambda-1)\cdot rp = (1.5 - 1)\cdot 0.5 = 0.25\%

1 gillning

Ah. Bra förtydligande.

2 gillningar

Bra upptäckt. Finns inte hos Nordnet vad jag kan se.

Fantastiskt! Nu har jag uppdaterat första inlägget med en helt separat sektion för ex-ante beräkningar under del 3b (som jag döpt om till “simulering av min allvädersportfölj” istället för “backtesting”), där jag även klistrat in korrelationstabell samt länkat till ditt interaktiva verktyg.

Scrolla gärna upp och läs så att allt ser bra ut! :slight_smile:

P.S. En liten petitess - portföljen AvancAV + stil + vol ska egentligen ha följande fördelning (långvol skall tas från guld och inte utspritt från alla tillgångsslag), och borde kanske också finnas med 1,5x hävstång som standardportfölj i tabellen?

(Sharpe och EURF blir faktiskt något högre med denna fördelning.)

5 gillningar

Stort tack för ett mycket bra podd-avsnitt (360) och en bra tråd! Jag håller med stort intresse på med att läsa in mig på ämnet och har bland annat precis läst Alex Shahidis andra bok.

När jag genomför egna simuleringar av olika konfigurationer av allvädersportföljer återkommer jag till frågan om tillgång till bra statistisk data för de olika tillgångsslagen. Jag upplever det utmanande att hitta bra och öppna källor på internet till detta. För varje tillgångsslag är jag ute efter lång historisk data för medelavkastning, standardavvikelse samt korrelation mot alla övriga tillgångsslag. Det jag tror är minst svårt är att hitta långa tillförlitliga dataserier för prisutvecklingen för varje tillgångsslag och sedan själv räkna ut de statistiska värdena. Har ni tips på var sådana historiska dataserier kan hittas? Tack på förhand!

2 gillningar

Kanske kan vara intressant för någon. Avanza svarade mig att de kan handla iMGPs managed futures ETF på Euronext IMGACTDBMFEXPAR | LU2951555403 | Euronext exchange Live quotes om det går via telefonorder, citat:

”Från vad jag kan se är dessvärre inte någon av ETF:erna noterade på Xetra/Equiduct och vi kan därmed inte ta in de för distribuering - i alla fall i dagsläget.

Med det sagt så kan du fortfarande handla dessa värdepapper genom vårt mäklarbord; mäklarna kan kontaktas på telefon på numret 08-409 420 00, knappval 1.”.

Finns i EUR och USD andelsklasser. Nackdelen är att det kostar saftiga minst 21 EUR eller minst 0,25% plus växlingsavgift ock kanske transaktionsskatt - får fråga om det verkligen tillkommer på saftiga 0,4% (citat: “Vid handel med utländska värdepapper kan det tillkomma administrativa avgifter och skatter. Till exempel dras en transaktionsskatt vid köp av vissa franska aktier på 0,4%, vissa spanska aktier på 0,2% och italienska aktier på 0,1% av köpeskillingen.”).
Men det öppnar upp för lite intressanta möjligheter om man tänker handla för större belopp tycker jag då denna ETF faktisk endast kostar 0.75% i förvaltningsavgift iM Global Partner .

Jag har nu ställt frågan vad det exakt skulle kosta i handelsavgift. Får se vad de svarar.

Edit: fick snabbt svar från kundtjänst idag. Det måste vara för att det är fredag :grin: - “När du handlar en ETF av detta slag via våra mäklare tillkommer en minimiavgift på 21 EUR eller en rörlig avgift på 0,25% av transaktionsstorleken (den högsta är den som tillämpas)”

Så man måste upp i rätt stora summer för att det ska vara värt kostnaden.

Jag har rättat till +vol-portföljen och lagt till 1.5x-variant också. Utöver det så har jag ordnat att man kan

• byta namn på egna portföljer
  • skapa kopia av portfölj (egen eller modell), bra om man ex. vill jämföra olika stor hävstång sida-vid-sida

Jag tyckte det var intressant att ta med fler populära modellportföljer som fungerar med dessa tillgångsslag. Jag har testat att lägga till Golden Butterfly, Permanent Portfolio samt All Season, men återkoppla gärna vad du tror om ex. “Aktier/värde” som motsvarighet till GB’s “Small Cap Value Stocks”. Har även kört “Medelräntor” som proxy för både “Short Term Bonds” och “Intermediate Term Bonds”. Jämför längre ner med PortfolioCharts

EDIT: Jag har försökt göra de olika värdena lättare att förstå mha färgkodning, och i samband med det la jag till att man kan ställa in den riskfria räntan. Det innebär

• att riskpremien för kontanter automatiskt räknas om till minus den riskfria räntan
  • att räntan för hävstång skall anges nominellt istället för premie
  • att VaR och CVaR visar nominell drawdown
  • men framförallt, att CAGR är med och nu motsvarar nominell avkastning (vilket är lättare att relatera till)

7 gillningar

Tyvärr har man nu stoppat Captor Iris på Captors begäran står det hos PPM. Svårare och svårare få ihop det.

3 gillningar

Tack för info och välkommen till forumet!

Ja, det var trist. Risken finns väl att det kommer att bli än svårare framöver om utbudet bantas ner. Bland annat Storebrand Obligation finns ju på PPM men den har tyvärr betydligt kortare duration än Captor.

Det tål att funderas på.

En dum fråga: Kan man köra den enkla AV med belåning? Om inte, varför? Jag tycker jag har skummat det mesta i tråden och även försökt söka men vad jag sett nämns bara belåning/hävstång i samband med avancerade portföljen. Jag kan tänka mig att man bör hålla en lägre belåning p.g.a. större max drawdown. Men gör det att det inte blir värt det?

1 gillning

Kriterier för Nordnets lägsta räntesats

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20% av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60% av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40% av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70%.

Källa: Hur får jag bästa räntan? | Nordnet

Du får alltså problem med det första villkoret i Nordnets regler för att få ränterabatt, eftersom de enskilda värdepappren utgör för stor andel av portföljen.

3 gillningar

Fast det borde räcka med att använda en fond istället för ETF för aktier, fördela guldet på två ETCer, och sedan komma på något för att lägga en del av råvarorna i ett annat instrument. Har man inte jättemycket kapital kan det ändå vara en bra idé att lägga i en fond för att underlätta ombalansering.

1 gillning

En annan tanke: Måste hela portföljen vara sammansatt av godkända placeringar under dessa nivåer. Eller kan man välja vilka man lånar mot? Alltså det blir en lägre tröskel för hur mycket man kan låna med lägsta ränta p.g.a. att en del av portföljen inte uppfyller kravet, men man kan låna till lägsta ränta mot de delar som uppfyller kraven?

Hej ! Jag klarar inte kunskapstestet på Nordnet för denna lilla tjuv och rackarfond. Har försökt läsa på på Nordnet men ändå … Någon som har tips på en annan råvarufond eller hur man lär sig mer om komplexa ETFer / UCITS

Kriterier för Nordnets lägsta räntesats

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20% av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60% av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40% av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70%.
    [/quote]

Om jag har räknat rätt så får jag det här till den enklaste portföljen som uppfyller Nordnets lägsta räntesats:

. Typ Andel Belåningsgrad
Storebrand Global Fond 27% 85%
Captor Iris Bond Fond 27% 80%
L&G Commodities ETF 19% 70%
Amundi Physical Gold ETC 13.5% 70%
Invesco Physical Gold ETC 13.5% 70%
Viktat snitt ~77%
  • Maximal hävstång blir 1.44x

• med 8.5% marginal till nästa räntenivå (enl. rekommendation, dock för den avancerade portföljen) bör man ligga på max ca 1.39x

3 gillningar

Möjligen kan Centaur Commodity vara ett alternativ. Sök efter fonden här i tråden så hittar du mer information

2 gillningar

Tack, den (centaur commodity A) verkar enkel och bra. lite dyrare än övriga dock. Kan ju börja med den tills jag läst på lite mer om komplexa ETF:er. (Just nu känns det ok att det inte gick att köpa L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (EN4C) i december eftersom den är ner 10%) Även centaur commodity är ner 10%) (Lågkonjunktur - råvaror tröga - i suppose)