Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

@Zino “Läs första inlägget del 4. Utgångsfördelningen i min grundportfölj är 30/20/20/30, som blir 27/27/19/27 efter volatilitetsviktning.” Jo, det har jag ju sett. Om du omviktar portföljen, varför behöver du hävstång? Kan du inte då helt enkelt öka aktie och gulddelen som du anser har högst volatiliten och därefter skippa hävstången?

“marginalen till nästa räntenivå behöver vara högre än för avancerade portföljen” vad menar du med detta?"

“Nordnet behöver flera av tillgångsslagen delas upp för att inte överstiga 10% per ETF.” DEtta är alltså ett Nodnet specifikt problem men inte för Avanza?

“lämplig hävstångsnivå kring 1,25x för grundportföljen på Avanza (1,29x för avancerade) och 1,37x på Nordnet (1,39x för avancerade).” Varför skulle hävstången skilja mellan Avanza och Nordnet för samma portfölj, förutom att de har olika räntekostnader vid olika nivåer?

Svaren kan säkert finnas bland de 4000+ inläggen, svårt dock för mig att gå igenom allt.

Tvärtom avanza har / hade restrektioner med ETF:er

Har det ändrats eller missförstår jag något?

@RobertK Kikade lite på din halv-avancerade variant. Om du haft möjlighet till belåning, hur hade du då resonerat ang. allokeringen kring guldfonden med hävstång samt aktierna? Jag har funderat kring en guldfond, men med belåning vet jag inte hur skulle känna kring det. Att låta en sådan utgöra c:a 10-15% av det totala guldinnehavet kanske ändå inte är så dumt.

Har en ganska jämn fördelning - ett försök till en oantastlig klimatbalans, men förstås på bekostnad av riskparitet - med något övervikt av guld då det till viss del ersätter realräntor. Går i tankarna att utöka aktiedelen (26%) till 30% och nalla lite från stil (25%) och guld (28%) - eventuellt rakt byte mot guldet. Är egentligen rätt nöjd med min totala fördelning idag, men utnyttjar möjligen inte riktigt aktiernas riskpremie.

1 gillning

Med möjlighet till belåning hade jag bara använt ev. guldfond för kostnadsfri ombalansering.. men samtidigt är det negativt att det tar flera dagar att ombalansera mha fond istället för ETC, så knappt ens då. Jag kör det bara i min tjänstepension eftersom man behöver ha fonder att automatiskt månadsspara i, sedan flyttar jag manuellt över det till ETC några gånger per år.

2 gillningar

Tack för info!

Ny UBF6-smocka idag -8,52% samtidigt endast modest uppgång för EN4C +1,01%

Klar fördel just nu att köra på Grundportföljen :slightly_smiling_face:

2 gillningar