På Avanza finns utöver ETC:er som 4GLD även trackern GULD AVA A.
Det värdepappret är courtagefritt om man köper för mer än 1000 SEK, och man slipper dessutom växla eftersom det handlas i SEK och inte EUR. Men det är “pappersguld” – där någon lovar att trackern kommer att försöka följa priset på guld så gott det går. Detta till skillnad mot de riktiga ETC:erna där det utlovas att det det ska finnas riktigt guld i något kassavalv någonstans.
På den tiden jag hade mer tillgångar hos Avanza använde jag GULD AVA som någon sorts växelkassa för ombalanseringar, och resten av guldet i riktiga ETC:er.
Helt rätt. Jag använder Guld Ava/Ava a som “mellanstation” också om en ombalansering / insättning inte når hela vägen upp till summan av de andra. Underpresterar förvisso de bättre alternativen men följer ändå guldpriset mer rätt än rena guldgruvsfonder.
Jag kör också Rimmas portfölj, förutom att jag har Amundi Prime All Country World istället för Storebrand. Och så försöker jag ha ha 1,25x hävstång, ligger just nu på 1,23x. Har dock inte haft belåning så länge.
Min portfölj har gått +6,89% i år och +16,66% på 1 år.
Tack till dig, @Zino för att du fortsätter hålla denna tråd vid liv. Jag har förvisso nu avslutat mitt medlemskap på Patreon (generöst att du gav medlemskap ett tag för dem som varit mest aktiva i denna tråd - hatten av för det!)
Jag är övertygat om att ditt arbete är mer värd än avgiften för de flesta som inte vill göra “the legwork” själva.
Givetvis kommer jag bidra här med vad jag anser är av värde för ämnet framöver.
Ville bara säga tack. Hittade inget enkelt sätt att uttrycka detta på Patreon så då fick det bli här
Avancerad portfölj, i år 8,44%, 1 år 19,20%, sharpe 1,75
Grundportfölj, i år 5,07% (ny för i år)
Har för tillfället skippat hävstång/belåning. Håller på att minskar antalet värdepapper i den avancerade portföljen, har numer 12 värdepapper. I grundportföljen överväger jag att ta in stil, men har inte bestämt mig än.
Den 1 juni låg grundportföljen och den avancerade lika så skillnaden i % för i år har hänt senaste månaden. Det svänger lite upp o ned.
Tack själv @Jacob_Skj, gjorde mig verkligen glad att höra! Fortsätt gärna bidra här i tråden med dina inlägg och fondspaningar, de är guld värda. Funderar starkt på att ta in Blackrock Style Factor som du skrev om nyligen i avancerade modellportföljen för Avanza, eftersom BH Macro inte är (lätt) tillgänglig.
Jättekul att se utvecklingen under året för alla er som postat också! Kul att se att i princip alla portföljer gått så bra både absolut och riskjusterat. Vi har förvisso inte slagit 100% aktier under 2026, men det har ju varit ett exceptionellt bra börsår, och jag är övertygad om att styrkan av en väl balanserad och diversifierad portfölj kommer visa sig inom en snar framtid.
Ja visst har aktiefonder rullat på fint i år så långt. Min 2+ sigma varning triggades dessutom för EM fonden tidigare i år, vilket betyder att jag säljer halva vinsten och skickar över till Grundportföljen.
Känslan är att Grundportföljen stått still lite senaste tiden, vilket bekräftas av diagrammet i mitt kalkylark, med +0,18% senaste månaden. Men den känns fortsatt stabil så här 1 år och 3 månader i min ägo, och kommer fortsatt ha 25% av investerade kapitalet i den tillsvidare.
Från att guld ETC’n drog iväg till ca +45% under senare delen av fjolåret, är den nu på +4 %, medan Storebrand Global hoppat upp till ca +23%, vilket bekräftar mekanismen om att något alltid drar portföljen framåt, och svängningarna är inte speciellt stora dag till dag. Då har jag heller inte nämnt råvaru-rushen i våras som triggade ombalansering dessutom.
Summa summarum, fullt förtroende för Grundportföljen fortsatt, mer avancerat vill jag inte göra det i dagsläget.
I min analys (förra året, eller när var det?) av vad som fanns tillgängligt inom Style, så tyckte jag att Blackrock Style Factor var för fokuserade på USA-börserna. Faller de rejält så följer fonden med ner. Går USA-börserna bra så följer fonden med och går riktigt bra. Skulle vara kul att se en korrelation med en vanlig Globalfond. Kostnaden är ju ganska hög, om då korrelationen är hög med Globalfond så går det att få samma avkastning till billigare pris. Lite bättre geografisk spridning hade varit önskvärt.
HSBC GIF Multi-Asset Style Factors AC, har väldigt låg volatilitet men fin geografisk spridning. Avkastningen har varit klen en period men nu på slutet har den börjat att klättra lite igen. Med tanke på volatiliteten så hade man önskat att de körde med hävstång.
Den lilla del som jag har i fonden får ligga kvar.
Sen är det klent med fonder/ETF:er som försöker skörda rena Style-faktorer i sin investeringsfilosofi, på den svenska marknaden ska nog tilläggas.
Är det möjligt att ställa en follow up fråga (ber oxo om ursäkt ifall detta redan täckts I tråden), skulle det av samma skäl vara korkat att ha captor iris i depå men resten i ISK? Fattar att när jag behöver balansera om captor så utlöser det skatt, men samtidigt betalar jag mindre skatt löpande. Fattar att lösningen med tjp haltar då jag har full kontroll men ändå intressant. Bad fable 5 sammanfatta tråden och sa då att jag skulle ha captor i ISK. Håller dock inte med.
Nä det kan du väl göra. Du får ju vara beredd på att ombalansering tar lite mer tid / fix eftersom du behöver flytta pengar mellan AF/Depå och ISK. Samt deklarera Iris separat i kommande års deklaration. Annars ser jag inget hinder eftersom du har full tillgång till pengarna.
Jag tycker den verkar stämma bra överens med vad Blackrock själv skriver:
"The Fund will provide exposure to several investment styles including, (i) Value; (ii) Momentum; (iii) Carry; and (iv) Defensive.
The Fund will invest on a global basis in any or all of the following asset classes: equity securities (e.g. shares), other equity-related securities, fixed income securities (e.g. bonds), other fixed-income related securities, money market instruments (e.g. debt instruments with short-term maturities), deposits, cash and other funds."
De finansiella marknader Globalt , kommer ju vara rätt USA tunga oavsett vi giller det eller ej.
Jag brukar också kolla senaste halvårsrapporten om jag vill gå på djupet med något i en fond. Då vill jag helst kunna se vilka värdepapper de håller.
Mandatet för fonden är säkert att kunna investera globalt, något annat vore korkat att begränsa sig. Sedan är det en annan sak vad den verkliga geografiska diversifiering är.
Jag tänker nog mer på geografisk diversifiering än de flesta investerare. Samtidigt skördar jag avkastningen i Globalfonder när man gör rebalancering och säljer av lite.
Mycket stort tack! Tror att jag hoppade direkt till Del 2 med den avancerade portföljen och tillgångslistan och därför missade källorna i början av inlägget. Var för övrigt i kontakt med Captor - mycket fint bemötande - så jag tog en annan väg än nedladdning via API.
Så kul att komma in här och läsa allt nytt ni skrivit & adderat till den här tråden! Verkligen levande & väldigt läsvärt!! Tack alla superduktiga och drivna personer här
Extra kul är att se denna strategi “in action” nu när omvärldsläget är som det är! Är själv upp 5% i år och 10.34% på 1 år, men har då också gått från att ha en väldigt “indexfokuserad” portfölj till en variant av grundportföljen - har dock plan att försöka gå över lite mer till en utdelande variant, inte för att statestiken stödjer det (har många år kvar till Fire eller dylikt), utan mest för att jag vill lära mig mer + bättre får en annan överblick ihop med belåningen jag använder (lugnar själen lite, som vissa ovan varit inne på).
Ser fram emot framtiden ihop med er och jakten på den ultimata allvädersportföljen!!
@Zino En fråga kring backtestet: Hur lägger du på förvaltningsavgifter? Drar du bara av årlig avgift/365 (alt. 12) för att få fram daglig (månatlig) förändringsfaktor? Alltså
Nästan klar med mina tidsserier där jag använder internt index för Captor Aster Global Credit fr.o.m. 2007 och dessförinnan Bloomberg US Corporate Investment Grade Index. Ska bara konvertera dem till SEK.
Jag förstår din oro @peterneander, men jag är inte säker på att USA-koncentrationen spelar någon roll just eftersom det är en absolutavkastande lång/kort-fond som kortar bort marknadsrisken. Det väsentliga är därmed snarare hur faktorerna utvecklar sig, och där tror jag tvärtemot att USA-börsen faktiskt är väldigt attraktiv just nu.
Värdefaktorn (och den närbesläktade carryfaktorn) för aktier ligger på rekordbilliga nivåer, och som jag skrev i årsrapporten för 2025 tror jag på revansch för värdefaktorn inom kort. Likaså defensivfaktorn är historiskt billig i ljuset av nuvarande AI-hype på marknaden. 3 av 4 av de stilfaktorer som fonden ger exponering mot ter sig alltså vara billiga.
Men det är klart - geografisk diversifiering är viktig även för stilfonder. Jag ser bara inte avsaknaden som någon absolut dealbreaker, som i fallet för klassiska long-only aktiefonder.
Korrekt, i relevanta fall har jag dragit årlig avgift/365 eller avgift/12 från daglig/månatlig förändringsfaktor. Du bör dock använda subtraktion istället för multiplikation, vilket verkar vara mer enligt branschstandard (men skillnaden blir minimal).
Jag har fler olika. Men den som kommer närmast avancerade allväders innehåller MSCI ACWI, Blackrocks stilfond, Lynx och iMGP, Iris och danskes realränter samt Swedbank Robur realränte, L&Gs råvarufond, guld, BH Macro (i en satellitkonto på Nordnet, allt övrigt på Avanza), och lite BTC.
Jag hade ju tidigare ”flyttat in” BH Macro från NN till AVA men det var bökigt då man inte kan hantera denna alls utan att kontakta Avanza telefonisk, så jag beslöt att ha denna i en satellit på Nordnet ändå.