Kuriosa: Allvädersportföljens utveckling under 2025!
Bakgrund
Ännu ett år har gått med Allvädersportföljen, och det har varit händelserikt! Jag tänkte här försöka sammanfatta de viktigaste händelserna och analysera portföljens utveckling.
Under 2025 genomgick den Avancerade portföljen stora förändringar, medan Grundportföljen förblev intakt. Den största milstolpen var dock lanseringen av min Patreon på nyårsafton - ett projekt jag arbetat med under hela året och som jag lyckades färdigställa precis innan klockan slog tolv ![]()
Planen är ju att skifta fokus mot Grundportföljen i denna tråd framöver, men här följer en kort sammanställning av de förändringar som skett i Avancerade portföljen under 2025:
- Avantis har lanserat sina faktorfonder och dessa har implementerats i portföljen.
- “Optimal” metod för månadssparande har definierats, efter mycket diskussioner i tråden.
- Långa realränteobligationer har bytts ut mot korta.
- Införandet av global makro i portföljen (BH Macro).
- Signifikant förbättrad strategi för lång volatilitet tack vare upptäckten av BH Macro och uppdaterad taktisk allokeringsregel.
- Några ytterligare små fondbyten.
Jag har skrivit om flera av dessa förändringar här i tråden (se tidslinjen), men i övrigt hänvisar jag till min Patreon för resonemang kring Avancerade portföljen.
Beträffande Grundportföljen har jag startat upp ett separat ISK för denna på Nordnet/Shareville nu i samband med årsskiftet, för att kunna redovisa och jämföra utvecklingen med Avancerade portföljen framöver. Jag förstår inte varför tanken inte slagit mig att göra detta tidigare, men bättre sent än aldrig!
Avkastning jämfört med aktiemarknaden senaste året
Utvecklingen av min publika portfölj på Nordnet jämfört med 100% aktier (Storebrand Global All Countries) under 2025.
Nyckeltal för 2025:
| Fond/portfölj | Avkastning | Volatilitet | Sharpe | Max drawdown |
|---|---|---|---|---|
| Min avancerade portfölj (ca 1,5x häv) | +6,45% | 8,20% | 0,49 | -14,07% |
| Storebrand Global All Countries SEK | +2,40% | 15,15% | 0,10 | -22,31% |
| DNB Global Indeks S | +0,13% | 15,65% | -0,04 | -23,14% |
Vi ser att portföljen utsattes för sitt första riktiga stresstest under våren 2025 i samband med tullkaoset. Jag skrev ett inlägg i juli 2025 där jag analyserade nedgången närmare. Kort sammanfattat rörde det sig om en plötslig “risk-off”-rörelse med stigande riskpremier (en icke-diversifierbar risk) och kraftiga fall hos i stort sett alla traditionella tillgångsslag - samtidigt som dollarn kraschade. De enda tillgångsslag som klarade att hålla emot detta var SEK-denominerade räntor och lång volatilitet, men tyvärr hade jag ingen bra allokeringsstrategi till lång volatilitet vid denna tidpunkt. Jag fick åtminstone chans att testa min strategi för att utöka hävstång vid nedgång, och lyckades hålla fast vid den.
Några faktorer som påverkat utvecklingen av min portfölj negativt under året är dels min allokering till krypto (ca 2%, utv. -30%) samt att jag gjort stora uttag ur portföljen till en stor resa, och sålt av överviktade tillgångar såsom guld (som bara fortsatt stiga). Jag ligger därför lite överviktad i långa räntor, vilket har tyngt portföljen.
Trots ovanstående har portföljen uppfyllt sitt mål: högre avkastning till lägre risk än en global indexfond, med nästan 5x så hög riskjusterad avkastning (trots hävstång)! En Sharpe på 0,49 är dock inte så imponerande i sig själv, men det har varit ett tufft år.
Utvecklingen av min publika portfölj på Nordnet jämfört med 100% aktier (Storebrand Global All Countries) sedan start feb 2024.
Tittar vi sedan start har portföljen också slagit Storebrand marginellt, med +24,20% vs. +21,52%. Risken har dock varit betydligt lägre, vilket framgår i grafen. Kom ihåg att detta alltså är med ca 21% allokering till aktier, under 2 år som varit mycket starka för aktier.
Detta talar för att portföljen hänger med börsen i uppgång (så att man slipper känna FOMO), men den stora skillnaden kommer uppstå när vi väl går in i en regelrätt björnmarknad.
Retrospekt och framtidsspaning
Vi kan börja med att utvärdera mina tidigare spaningar från årsrapporten 2024:
Detta inträffade både snabbare och kraftigare än väntat. USD/SEK är ned -17% under 2025, vilket tyngt nominell utveckling av utländska tillgångar i portföljen. Ingen har väl missat diskussionerna kring valutarisk i forumet. I Allvädersportföljen har jag sedan länge landat i att sträva mot 40-50% SEK-baserade tillgångar, just för att vara lika exponerad mot förstärkning resp. försvagning av kronan, vilket lönat sig under 2025.
Denna spaning var inte lika uppenbar, men mot slutet av året har faktiskt en rotation från tech till småbolag/värde skett, i takt med att marknaden blivit alltmer orolig över värderingarna hos AI-bolagen. De flesta av er har säkert sett diagrammet som visar hur pengar cirkuleras runt mellan Nvidia/OpenAI och deras partners i media.
Mina tankar inför 2026:
-
Jag tror att råvaror och guld kommer prestera starkt. När guld väl byggt upp såpass starkt momentum som under 2025 är det få saker som kan stoppa dess framfart. Kom ihåg att guld historiskt uppvisat en “trappstegsartad” utveckling med cykler på ca 4 år, vilket jag skrivit om i mitt inlägg om ombalansering. Råvaror är intressanta då inflationen tycks vara “klibbig”, priserna för många råvaror håller på att vända upp från låga nivåer, och att det historiskt oftast kommit flera “inflationsvågor” innan faran är över.
-
Fortsatt sektorrotation från tillväxtbolag till småbolag/värde. Jag tror att aktier kommer fortsätta prestera starkt under 2026, men att marknaden kommer bli alltmer orolig över värderingarna på ffa den amerikanska börsen.
Men - det bästa med en allvädersportfölj är förstås att man slipper oroa sig över ovanstående, oavsett hur utfallet blir.
Avslutning
Sammanfattningsvis har 2025 varit ett bra år för Allvädersportföljen, som fortsatt levererat högre avkastning till lägre risk än en global indexfond. Tullkaoset i våras var ett intressant stresstest, och nedgången i min avancerade portfölj var lite för hög för min comfort zone, men med nya verktyg och strategier för ffa lång volatilitet inför 2026 känner jag mig mycket tryggare. Jag är lite besviken över min egen uttagsstrategi som sänkt avkastningen, och kommer i framtiden att “spegla” strategin för månadssparande genom att ta ut ur bästa + sämsta fonder samtidigt istället.
Jag ser fram emot att kunna följa min nystartade Grundportfölj och dela dess utveckling här med er. Min förhoppning är att den kan erbjuda en bättre balans mellan komplexitet och stabilitet som kan tilltala fler.
Stort tack för ert fortsatta intresse, oavsett om det är här i forumet eller på Patreon! Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!
P.S. Dela gärna utveckling av era portföljer under 2025 här i tråden, jag är säker på att många av er slagit mig!