Men har ca 20% av det “fria” sparandet i miners. Kämpar och sliter med att rättfärdiga och balansera in det i min huvudsakliga “Alla väder” implementation. Det går så där.
Pensionssparandet är i nuläget placerat i någon slags form av bastard variant, men det går allt mer i riktning av allvädersportfölj. Men beroende på utbud hos olika leverantörer (3 st) har det inte blivit hela vägen ännu.
Som total betraktad blir det att jag har en implementation med en del övervikt mot aktier och undervikt mot framförallt fysiskt guld.
Jag kommer att fortsätta ha en 80/10/10-portfölj (Aktier/Räntor/Guld) för långsiktigt/högrisk-sparande men kommer nog med stigande ålder flytta över mer och mer till allvädersportföljen.
Jag sliter alltså egentligen med att hitta balans i min egen implementation, och det är framförallt faktum att jag “vill ha” in mer miners som är mitt “problem”.
Men jag ville ha en kontroll för att se om mina formler var korrekta och utgick då ifrån kvadranterna i 3a som jämförelse.
och ja, Jag tog siffrorna från din avancerade exempelportfölj under 4.
Då fick jag det till att de två kvadranterna “Låg tillväxt / låg inflation” och “Låg tillväxt / hög inflation” är överviktade.
I min beräkning blev det 23,5% + 23,5% + 26,5%+26,5%
Eller om bara betraktar “hög tillväxt” så ligger den på 47% mot “låg tillväxt” om 53% icke volatilitetsviktat då.
Och ja, det lär då vara din volatilitetsviktning som ställde till det för mig, för det har jag inte implementerat i min beräkning. Missade tänka på den saken.
Jag har större delen av mitt sparande jäsandes i långtidshink typ global indexfond + lagom buffert, och har vid sidan några små test-portföljer av allväderstyp för att lära mig inför framtida mellanriskhink.
Jag har tidigare inte haft en tanke på att använda belåning (“aldrig i livet!”), men jag har blivit så inspirerad/fartblind av denna tråd att jag nu är mitt i processen att ta ca 20% av långtidshinken för att starta en ny allvädersportfölj med belåning.
Alltså, nu ca 5% allväder, snart ca 20%. Sen får jag se om några år(?) om jag ska öka på andelen ytterligare.
Det jag försöker titta över igen i min egen implementation är alltså det som visualiseras i Del 1 och 3a. Att en del av tillgångarna har egenskaper som gör att de passar i flera kvadranter.
I din exemelportfölj verkar du ha tagit hänsyn till att guld befinner sig i 2 kvadranter, de med “låg tillväxt” med lika stor del i de båda kvadranterna, men bortser från att guld också kan placeras i den med “hög tillväxt och hög inflation”?
Lika så med råvaror som, enligt del 1 och del 3a, ska placeras i båda kvadranterna med högre tillväxt, det verkar du ha hoppat över i implementationen och bara satt råvaror i högre inflation + högre tillväxt?
Även Realränteobligationerna, och Statsobligationerna ska väl (?) enligt matriserna delas i två kvadranter?
Om jag tar mig friheten att splitta ditt exempel och fördela upp råvaror i båda kvadranterna och guld i de tre blir balansen inte jämn.
Men nu har jag som sagt då inte kontrollerat detta mot volatilitetsviktningen du gör, för det har jag själv inte implementerat i mitt räknedokument.
Är det bara volatilitetsviktningen som spökar här eller bortser du får att placera tillgångarna i flera kvadranter?
Detta kanske redan diskuterats i trådens många inlägg?
Större delen av sparande och nysparande som gäller lång eller mellanlång sikt ligger och läggs i allvädersportföljen just nu. Undantag gäller barnspar som i nuläget är inne i en fas med både nyspararande och relativt frekventa uttag och användande.
Den stora frågan är när @Zino släpper sargen och startar en allvädersrobot med automatisk ombalansering och belåning till ett lågt pris? Han har ju spenderat så mycket tid och energi på att sälja in detta koncept, men i slutet av tunneln finns ingen produkt att köpa?
Jag förstår! I min modell placeras alla tillgångsslag i 2 kvadranter vardera.
Korrekt. Detta eftersom jag anser att de två vänstra kvadranterna är de mest tillförlitliga för guld. Hög tillväxt + hög inflation är opålitligt. Jag skriver i del 3a att den klassiska synen på guld som “inflationsskydd” är en grav förenkling, som t.ex. Permanent Portfolio gör. Exempelvis presterade guld dåligt 2021, när tillväxt + inflation var mycket hög och råvaror gick som tåget.
Råvarorna ska enligt diagrammen i del 1 och del 3a placeras i de två övre kvadranterna, vilket de också är i både min grundportfölj och avancerade portfölj. Glöm inte att de kursiverade attributen i del 3a är sekundära attribut. Visualisera det som att råvaror + realräntor båda placeras i de två övre kvadranterna, fast råvaror är lite tyngre åt höger och realräntor är lite tyngre åt vänster.
De är delade i två kvadranter. Se resonemang avseende realräntor ovan. Samma resonemang gäller avseende statsobligationer + företagsobligationer, fast i de två nedre kvadranterna. Visualisera det som att företagsobligationer är lite tyngre åt höger och statsobligationer lite tyngre åt vänster.
Hej, förlåt om jag ställer frågor som redan besvarats. Är ny på forumet och söker hjälp. Har lyckats skrapa ihop ca 7miljoner med frun. Där vi har ca 3m i lös kapital att placera (gärna allvärdersp). Vi har redan 1.5m placerad i en fast KF i en blandad portfölj. Resten är i hus och bil. Har tittat på Zinos avsnitt (beundrar kunskapen). Vill ha en enkel portfölj som jag ombalanserar ca 2gånger per år. Nu till mina frågor
Kan jag gå in med alla 3m på en gång i allvärdesportfölj? (tycker annars börsen är lite högt värderad).
Vill kunna göra placering på avanza. Är detta det bästa lätta portföljen?
20% Storebrand Global All Countries
16% AMF Räntefond MIX
16% Dansk Invest Globala Realräntor
8% Xetra Gold
20% Amundi Fds Volatile Wld
20% Lynx Dynamic
Zino skrev 4% ev byta i räntorna mot Råvaror (vilken råvarofond på avanza)?
Sen förläng löptid på räntor? Hur? Vad?
Om någon kan hjälpa oss, placering är på lång sikt. Vi behöver inte pengarna för vi bägge jobbar. Är detta en säker portfölj för att bevara pengar utan stor volatilitet?
Hej och välkommen till forumet, och vad kul att du gillar allvädersportföljen! Den lämpar sig absolut för stay rich-situationer när man vill investera större belopp och minska volatiliteten i sparandet.
Har du läst första inlägget ordentligt? Där besvaras de flesta av dina frågor. I del 3a finns flertalet exempelportföljer med olika grad av komplexitet, från 4 till 22 fonder. Din exempelportfölj verkar vara baserad på gamla inlägg i tråden som jag inte längre anser vara optimala.