Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Har som många andra hört av mig om iMBG till avanza, men inget intresse där. Kommer byta till Nordnet om den kommer dit.

2 gillningar

iMGP finns f.n. på Fondo. Savr har sagt att de kommer ta in den också. Nordnet väntar vi fortfarande på.
Synd att det inte går att ha ISK på Interactive Brokers. Se där finns det ett överlägset utbud. Svenska mäklare har mycket att ta efter fortfarande :sweat_smile:

2 gillningar

Lynx är konstruerad att ha låg eller negativ korrelation så är helt i sin ordning att den har gett lägre avkastning när aktier/räntor har haft bull run?

2 gillningar

Verkar som Lynx Dynamics är stängd för köp. På Nordnet får jag inte köpa den längre

3 gillningar

Mm jag har också reagerat på att den inte dyker upp när man söker efter den hos Nordnet. Jag kan klicka Köp då jag redan äger den, vet dock inte om det går igenom.

För mig går köpet inte igenom när jag trycker köp. Har den redan

1 gillning

Kanske beror det på ett byte av administratör.

6 gillningar

Nu är den/de tillbaka:
image

1 gillning

Det går att lägga köp/sälj order nu också! Blev lite orolig där ett tag :sweat_smile:

5 gillningar

Kanske har avhandlats någonstans tidigare… är det den lägre avgiften som gör att Lynx har avkastat dubbelt så mycket som Lynx Dynamic de senaste 10 åren?

EDIT: Nu är “Bara Lynx” borta från söken igen…

1 gillning

I Nordnets ganska nyligen släppta podd ihop med Lynx VD så framgår det bland annat att ”fossila kontrakt” inte handlas i Lynx Dynamic (av ESG själ antar jag)
Skulle kunna vara en del i diffen.

Nordnet Sparpodden Lynx

5 gillningar

Är inte “Lynx” (alltså inte “Lynx Dynamic”) enbart möjlig att köpa i partier om 100 000 sek?

Har för mig att jag försökte köpa den tidigare men inte lyckades (då jag är för fattig :confused: )

Stämmer helt som du skriver - faktabladet för Dynamic: “Lynx Dynamic handlar samma marknader som fonden
Lynx förutom energier avseende fossila bränslen. Sammantaget ca 110 instrument inom fyra tillgångsslag”
Därmed blir Lynx sannolikt bättre (bredare) jämfört med Dynamic i långa loppet.

3 gillningar

Det stämmer bra.

Hur köper man den om man har pengarna då? Ser den inte på Nordnet. Måste man ha genomgått någon av deras tester innan den dyker upp i sökresultat

Jag får upp Lynx Dynamic i listan men mycket riktigt krävs ett test.

Jag har iofs tänka handla den på Aza så hoppas slippa strul :sweat_smile:

1 gillning

Både Lynx Dynamic och vanliga Lynx går att handla på Avanza. Men man måste ringa in ordrar på Lynx (som dessutom bara handlas en gång i månaden). Inte speciellt praktiskt men man kan ju alltid köra Dynamic för en ombalansering och sen ha en större bulk i Lynx om man vill optimera.

3 gillningar

Avanza tar även ut en avgift för besväret på nån %

1 gillning

Telefonorder via mäklare ska väl vara 99 kr eller tar de ut mer?

Har för mig det var 1% för köp/sälj av Lynx, pratade med dom för nått år sedan om det.
Edit: Mindes rätt, urklipp från hemsidan:
IMG_3103

3 gillningar