Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag slänger in min nuvarande portfölj i tråden också samt resultat för i år, dock har den ändrats lite över tid men detta är fördelningen jag tror mest på (nu) :stuck_out_tongue:

10 % Amundi Physical Gold
10 % Atlant Protect A
10 % Invesco Physical Gold
10 % L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities
10 % Lynx Dynamic
10 % Länsförsäkringar Lång Räntefond A
10 % Schroder GAIA Contour Tech Eq A
10 % SEB Sverige Indexnära A
10 % Storebrand Global all countries
10 % UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry

image

Nuvarande fördelning hade hanterat början på augusti betydligt bättre än vad den dåvarande fördelningen gjorde.

Sharpe 1 år 1,54 %

4 gillningar

Sitter och överväger att börja med en liten allväderportfölj vid sidan av mitt sparande i Lysa. Jag tänker mig att jag går in typ två gånger per år och tittar till den och ombalanserar vid behov. Har inte tänkt på det förut men idag när jag läste igenom bilden ovan blev jag fundersam angående realränte-reglerna gällande att byta till kortdurationsfonder inom dom olika räntekategorierna om realräntan är under -0.5%. Hur viktig är den regeln för en allvädersportfölj? Är det en av de många aspekterna som verkligen bara är finlir och ökar avkastningen lite grann eller är den viktig för hela konceptet?

1 gillning
Risk 2024-10-19
Volatilitet, 1 månad 8,94%
Volatilitet, 1 år 8,01%
Volatilitet, 3 år 10,51%
Sharpekvot, 1 år 1,79
Sharpekvot, 3 år 1,16

Portföljen har som framgått ovan varit en riskparitetsportfölj i knappt 2 år, så 3 års-värdena är kanske inte så intressanta att jämföra med andras allvädersportföljer. Men jag tar med dem här i alla fall, då det för min egen del kan vara intressant att se vad som händer när mer och mer allvädersportfölj skiftas in i treårsfönstret.

2 gillningar

Bara skriv ett nytt inlägg annars, så uppdaterar jag länken.

Allt i portföljens uppbyggnad är väldigt flexibelt, från allokeringsvikter till fondval till de olika timingreglerna som diskuterats. Tråden syftar till att inspirera, inte ge ett färdigt recept. Portföljen kommer inte fallera av att du skippar den regeln.

5 gillningar

Tack, vad skönt att höra :smiley: Då finns det ingen anledning att vänta med andra ord :sunglasses:

2 gillningar

Hur ser ni att man drar nytta av ombalanseringen i uttagsfasen? Det mest intuitiva för mig är att sälja det som gått bäst när man behöver pengar. Men då kanske man aldrig triggar en ombalansering på uppåtsidan

Om jag ska ta ut ur portföljen av ett eller annat skäl, skulle jag titta på om det är “nära” dags för ombalansering och i så fall “balansera” ut den summa jag behöver från den tillgång som “överpresterat” i förhållande till mina satta gränsvärden.

Att generellt ta den tillgång som gått bäst “kan” vara samma sak, men det beror ju på tillfälle.

Sen är det kanske lite övervägande, likt vid ombalansering, kring summa man tar ut och om man då väljer att hålla det till uttag i endast en fond / ETF.

Med det menar jag att OM alla tillgångar gått nära nog lika bra, så kan ju en “ombalansering” ut ur portföljen innebära att man skulle ta ut jämnt fördelat i alla tillgångsslag och innehav. Det kanske inte blir optimalt om det är mindre summor.

Å andra sidan, är det en mindre summa, som andel av portföljen betraktat så kanske det inte spelar så stor roll.

Men om det istället är en större andel man måste ta ut, så kan man ju tex välja att fördela det uttaget jämnt över kvadranterna, men att något tillgångsslag i varje kvadrant får bli något underbalanserat som konsekvens. Alternativt får man chansa och välja att efter uttag ha underviktade en tillgång i en kvadrant.

2 gillningar

Jag skulle inte resonera annorlunda om jag ska sätta in eller ta ut pengar: ombalansera samtliga komponenter men för de där courtage är inblandat, bara om det blir minst ca 5000 kr plus el. minus.

2 gillningar

Kanske är ute o cyklar men att det kan skilja sig så mycket i avkastning trots att vi har nästan identiska portföljer dock har jag fler av varje sort.

1 gillning

På så kort tid som 3 månader kan exakt köptillfälle av olika tillgångar spela stor roll, speciellt när det varit köp i den volatila perioden som Juli och Aug var.

Prickade man helt rätt och köpte alla sina tillgångar på sin respektive botten bör det ha kunnat ge en hyfsad överavkastning relativt samma portfölj köpt vid “fel” tillfälle.

• Jag startade min portfölj 29e juli

• Jag flyttade in lite guld som jag redan från ett annat konto. Jag har manuellt justerat GAV men jag är inte 100% säker på hur Nordnet beräknar utveckling

• Kör du med hävstång? Jag har 1.45x hävstång på min portfölj

Visar inte Nordnet (likt Lysa m.fl) den procentuella avkastningen i TWR?

1 gillning

Jag har förstått det som att Nordent INTE likt Lysa använder sig av TWR. Men jag har inte stenkoll.

Min bild av det är i alla fall att man hos Nordnet alltså får resultat även i grafen av sitt “swingtrade” :slight_smile:

Det hade absolut varit intressant om man kunde få fram båda graferna och se dem i parallel. (Kanske något för ditt verktyg?)

4 gillningar

okej. Det verkar alltså då tvärtom mot vad jag fått för mig som att de använder en variant av TWR ändå.

Jag har inte satt in så stora summor i den portfölj jag har hos Nordnet det senaste, så det är kanske därav att jag inte förstått saken rätt.

Men vid närmare eftertanke så är det så klart så här det fungerar! Jag har egentligen sett det utan att förstå det förrän nu.

Det jag tänkte på var ju en helt annan sak, att man i sin graf ser “fel” effekt av sina “swingtrades” intra dag, men att det under dagen blir knas i grafen. Och att även flytt av pengar mellan ISK konto blir ger märkliga “intradag” effekter. Men det “rättar till sig” när det blir nytt dygn, typ. men det är en annan frågeställning då alltså.

1 gillning

Avanza ändrar belåningsvärden för ETF:er.

“Samtliga höjningar träder i kraft den 29:e oktober. Sänkt belåningsvärde samt ny ränterabattstatus träder i kraft den 12:e november.”

Namn Nuvarande belåningsvärde Nytt belåningsvärde Förändring Ränterabatt idag Ränterabatt efter 12:e november
Shares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) 50 70 20 Nej Ja
iShares Govt Bond 20yr Target Duration UCITS ETF EUR (Dist) 50 70 20 Nej Ja
UBS ETF (LU) Bloomberg TIPS 10+ UCITS ETF (USD) A-dis 50 60 10 Nej Ja
UBS ETF (LU) Bloomberg Euro Inflation Linked 10+ UCITS ETF (EUR) 50 70 20 Nej Ja

Källa: Belåningsvärdsrevidering [sic] Hösten 2024

Hittar tyvärr inget köpbart fysiskt guld i listan, men jag tycker listan är svårläst – så jag kan ha missat något. Det finns varken ticker eller ISIN, så det gäller att gissa sig till exakt vad Avanza har valt att kalla en ETF.

3 gillningar

Nordnet har två grejer, dels en intradagsfix som kör var femte minut som korrigerar grafen efter insättning/uttag, och dels en “större” korrigering varje natt.

2 gillningar

Ett steg i rätt riktning! Kollade också igenom listan och hittade bara ETF:er med miners, inget fysiskt guld.

Kan uppdatera del 4 och ta bort “långa räntefonder” från meningen du citerar, men vi får vänta tills Avanza också godkänner guld för ränterabatt innan vi kan räkna på hävstång på Avanza.

2 gillningar

Hej,

Jag har skapat konto på nordnet och bekantat mig med hemsidan. Tyvärr tycker jag avanzas plattform är väldigt mycket mer tilltalande :grin:

Hur som helst, till veckan ska jag håva in en summa för att starta min allvädersportfölj på NN.

Några frågor återstår:

Om jag vill minimera courtage, resonerar jag då rätt att 3600kr per ETF- (eller ETC) köp är optimalt? 9kr minimumcourtage och 0.25% upp till 15600 kr.
(9 kr/0.0025=3600).
Eftersom mina minsta andelar i tänkta portföljen är på 4%, får jag det till att det är vettigt att starta med minst 3600kr/0.04= 90.000 kr. Övertänker jag eller har ni andra resonerat på liknande sätt?

Jag är inte jätteinsatt i faktorinvestering och tänkte nöja mig med det för den globala aktiedelen.
Är 4% av XDEM, JPGL resp. AVWS rimligt? Vad hade ni rekommenderat för en nystartad portfölj?
Som jag förstått det kan AVWS ses som en bättre “motpol” till XDEM medan JPGL är med i grundreko från första inlägget. AVWS är ju ny och jag hittar ännu ingen info om belåningsvärde på den, vet någon om den har det?

Utöver dessa tänkte jag tillsvidare två indexfonder för sverige och EM för resterande aktiedel.

/dPontus

3 gillningar

Korrekt. Det är därför man brukar rekommendera köp/sälj på minst 4000 kr per tillfälle för ETF:er.

XDEM + AVWS + home bias + EM är en rimlig utgångspunkt för aktiedelen. Jag planerar att byta ut JPGL i exempelportföljen mot AVWS, men jag inväntar att Nordnet ska sätta belåningsvärde på den (har skrivit till dem).

Lycka till med din nya portfölj!

4 gillningar

Jag kan ha fått nåt om bakfoten, men menar ni inte?:

Just nu alltså då 4585,92 i SEK (400 EUR).