Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Fick detta som svar:

Hej igen,

Jag informerar dig att tyvärr har inte ETF bolaget (Avantis) registrerat Avantis Global Small Cap Value ETF för att köpas och säljas i Norden vilket innebär att vi tyvärr inte kan erbjuda handel i denna ETF.

Ha en bra dag,

Med vänlig hälsning,

Så verkar tyvärr vara kört för den :smiling_face_with_tear:

5 gillningar

Det där kan vara en fråga om tid bara.
Rätt säker på att American Century är intresserade av att marknadsföra denna ETF i Norden också.
Åtminstone är det vad jag är övertygad om.
Vi skulle kunna skriva till fondbolaget och fråga också (på engelska förstås).
Ska se ifall jag hittar deras mailadress så kan vi mail-bomba dem tills de ger efter. Återkommer…

Hittade: det går att skicka mail med frågan till EMEA-Team@americancentury.com - då kan de svara på ifall de har planer på att denna och deras andra ETF skall marknadsföras i DK/FI/SE/NO (Nordics). Jag hoppas ju verkligen att de vill det. Vet at @Alec också väntar på dessa :slight_smile:

Jag skickade dem ett mail med förfrågan nu men tror det är bra om fler visar intresse :wink:

4 gillningar

Information om regioner/brancher/innehav uppdaterades härom dagen. Köp avbryts och i felmeddelandet står att ETF:n endast är tillgänglig för professionella aktörer. Min gissning är att det helt enkelt är en väldigt långsam process internt hos Nordnet

Det är Avantis som behöver översätta sina Faktablad i respektive lands språk. Än så länge är det få länder om inte bara Tyskland som erbjuder handel. Finns en lång tråd om det på Rationareminder där folk går bananas.

5 gillningar

Finns den på fler plattformar?

Hej Magnus. Den finns på Fondo också :slight_smile:

1 gillning

Någon som funderat på att bygga mot Nordnets API för automatisk balansering?

Som jag förstår det så funkar inte nordnets verktyg med ETF:er :frowning:

2 gillningar

Synd. Största risken med dessa typer av portföljer, iaf för mig, är att jag inte håller mig rationell vid alla tillfällen. Räcker man misslyckas en gång.

Vilka marknader får du tillgång till med Nordnets API?

Nordnet erbjuder dig möjligheten till realtidsdata [endast] på Nasdaqs marknader i Norden.
Nordnet API - Koppla dina egenutvecklade handelsapplikationer till Nordnet. | Nordnet

Detta, samt att det kostar 1000 kr/mån…

2 gillningar

Ja, det är dyrt, men blir väldigt låg % med en större portfölj.

Ja allt är ju relativt. 12.000 per år… för en portfölj på 1.2 miljoner är det 1%. Vet inte jag skulle kalla det för väldigt låg förrän du kommer upp i 5-10 miljoner då.

1 gillning

Det ska ganska mycket till för att “misslyckas” med en allvädersportfölj :blush:

Återställ ursprungsfördelningen 1-2 gånger per år vid behov, under tiden fördelar du ut månadssparandet antingen efter en fast procent, eller köper det som går sämst för tillfället, ombalansering behöver inte vara mer komplicerat än så :yum:

4 gillningar

Ja, bör absolut ha över 5M för att det ska kännas okej.

1 gillning

Jag fulade mig lite och gick direkt på Nordnets gömda/interna API anrop, lyckades lista ut hur jag ska hämta prisdata för fonder… dock har jag inte lyckats lista ut hur de mappar själva namnet till någon slags ISIN (inte riktig ISIN dock) så det har jag bara hårdkodat än så länge.

En fond ser ut såhär t.ex:

{
            "Name": "Captor Iris Bond",
            "Ticker": "CAPTOR_BOND",
            "Url": "https://api.prod.nntech.io/market-data/price-time-series/v2/period/YEAR_3/identifier/17062079:FUND_SEK?resolution=DAY",
},

URL :en är Nordnets interna API, den hämtar daglig avkastning för fonden 3-år bakåt i tiden. Gick inte att få daglig avkastning längre än så men om man vill ha veckor t.ex så kan man bara byta ut YEAR_3 till ALL

def mutual_fund_returns(url):
    req = Request(url)
    req.add_header("x-locale", "sv-SE")
    response = urlopen(req)
    data_json = json.loads(response.read())
    returns = data_json["pricePoints"]
    df = pd.DataFrame.from_records(returns)
    df.timeStamp = df.timeStamp / 1000
    df.timeStamp = df.timeStamp.apply(datetime.utcfromtimestamp)
    df.rename(columns={"timeStamp": "Date", "value": "Returns"}, inplace=True)
    df.set_index("Date", inplace=True)
    return df.diff().dropna().tz_localize(None)

Den här funktionen snyggar bara till datat, “pricePoints” är en array som innehåller för varje dag totalavkastningen upp till den dagen… så jag tar en diff mellan varje dag för att få reda på hur mycket totalavkastningen har ändrat sig (alltså hur mycket just den dagen avkastade -/+)

Funderar på att snygga till koden (skrev en del kod som gör mig mörkrädd nu när jag öppnade filen igen :grimacing:) och göra ett litet Python libb av den för att slänga upp på Github… något jag är lite osäker på är lagligheten i detta, det är ju bara öppna API anrop till Nordnet så borde väl vara som typ yfinance libbet (att det är fritt fram)

8 gillningar

Ramlade på denna tråden av en slump. Visste inte att det fanns sådana djupa diskussioner om allvädersportföljer på svenska. Snyggt jobbat TS och övriga.

Jag gick igenom en liknande process för 3-4 år sedan efter att ha konsumerat allt som Chris Cole lagt ut. La många timmar på att köra backtests och försöka hitta alternativ som gick att handla i Sverige.

Sedan hörde jag någonting från Meb Faber (eller om det var någon på hans podcast) i stil med: Att bara man har en tydlig strategi man följer så är man 90% där. Dvs det viktigaste är att sätta upp en plan och sedan följa den, för att undvika att konstant ändra och råka ta dåliga beslut pga bias osv.

Så då satte jag upp en plan och har nu följt den i tre år och även om den säkert går att optimera så har jag bestämt att det är den jag följer då risken är för stor för att hålla på att pilla med den. Är öppen för mindre justeringar så klart men grunden ska mycket till innan jag ändrar. Det är även skönt att ha en plan som fullt kan utvärderas efter 50år+.

Så detta är vad jag har följt sedan dess, indelad i två delar. Jag kan inte förmå mig att köpa räntor om räntan är <2% på en 30-årig statsobligation. Då ökar jag andra delar istället:

Basallkokering för ”drakportföljen”:
Globala Aktier 30% - delad i 15% buy and hold och 15% trend/momentum
Värdeinvestering, aktier 20%
Guld 15%
Trendföljning 20%
Long Vol 15%

Med räntor:
Globala Aktier 30% - delad i 15% buy and hold och 15% trend/momentum
Värdeinvestering, aktier 15%
Guld 10%
Trendföljning 20%
Long Vol 10%
Räntor 15%

Kort om strategin (skrivet i maj 2021, har sedan adderat räntor)

Försöka ha tillgångsslag som kompletterar varandra i alla miljöer. Bör minimera de maximala förlusterna och reducera turkomponenten för när man investerar.

Globala aktier. Buy and hold ett globalt index för att dra nytta av miljön som varit senaste tio åren (låg inflation ok tillväxt). Mycket growth och momentum med inflöden i ETFer. Momentum för att dra nytta av uppsidan men reducera de värsta nedgångarna (på bekostnad av att ev. missa lite av uppgången).

Värdeinvestering för om vi går tillbaks till ”det normala” där matematik gäller och där du får vad du betalar för. Dvs köpa långsiktiga kassaflöden så billigt som möjligt. Bättre i en miljö med högre tillväxt och lägre inflytande från centralbanker.

Guld, som försäkring mot misstag från politiker och centralbankirer. Vid t ex kraftig, långvarig inflation.

Trendföljare som en ej korrelerad tillgång till övriga. Bör ge stabil avkastning över tid oavsett miljö, men är antagligen sämst i den miljö vi sett de senaste 10-15 åren. Presterar bättre vid lite kraftigare trendskiften (och inte korta krascher som i mars 2020).

Long vol som en försäkring mot aktierna. Presterar bäst vid snabba krascher (som i mars 2020).

Räntor är en klassisk hedge men ser inte att det har någon plats i dagsläget. Dålig risk/reward (detta är justerat idag när räntorna är högre).

Detta bör kunna generera positiv avkastning i deflation, inflation, tillväxt och ej tillväxt.

Tillgångarna viktas och omallokeras regelbundet (mer om det senare) för att dra nytta av en ”ombalanseringspremie” (dvs att en tillgång presterar en viss period, en annan senare osv).

I aktie- och guldhinkarna handlar det om att bara minimera kostnaderna. Trendföljare och lång vol är jag beredd att betala för. Det som går hålls i ett ISK. Long vol och ev. vissa trendföljare får handlas som vanliga fonder (kapitalbeskattas med 30% på vinsten). Troligtvis lite sämre med dagens låga ränta (beroende på utfall) men ingen katastrof.

Idag (maj 2021) har jag valt att ta bort räntor då jag inte vill köpa för garanterad, real, förlust. Originalallokeringen i ”drakportföljen” är 24% aktier, 18% räntor, 19% guld, 18% commodity trend & 21% long vol. Jag väljer att dra ner på long vol då risken för att blöda mycket över tid är stor där. Delar även upp aktier till globala aktier (med hälften som momentum) och värdeinvestering. Momentum om vi fortsätter som 2009-2021, värde om vi går tillbaks till att det fundamentala spelar roll.

Om räntorna går upp så fyller jag på räntehinken och tar 5% från värdeaktierna, 5% från guld & 5% från long vol. Tankegången där är att (hedgade) aktier och guld ersätter obligationer. Om jag drar ner på aktiehinken behöver jag inte längre lika mycket tail risk hedge (speciellt då obligationerna kan ta en del av den bördan).

Räntor

Reglerna för när jag köper räntor är att räntan som lägst måste vara 3,5% på en 30-årig statsobligation. Sälj om de går under 2%. Ska vara utvecklade marknader (US, EU alt. Japan).

Fördelningen för räntor ska vara 33% 7år+ statsobligationer , 67% Företagsobligationer (ger 5% respektive 10% av totalen). Dela upp beroende på hur många länder som uppfyller kraven på räntan. Dvs om det bara är US köp bara US osv,

Slutet av 2022 uppfylls kraven i US för räntorna. Bygg upp positionen under 2023.

Globala Aktier (buy&hold+momentum)

Buy and hold:

100% Globala aktier ”Nordnet Indexfond Global SEK” Fee 0.2%, gratis köp/sälj, inga växlingsavgifter

Strategi momentum:

Väldigt simpel strategi. Se på den del som är investerad i globala aktier som två delar. Den ena är buy and hold, den andra är momentum. Momentum är definierad genom att titta på 200 dma för MSCI World (någon ETF som följer indexet). Om stängningen på sista dagen i månaden är 0,5% under 200 dma, sälj hela trenddelen. Lägg det som är sålt i cash (om reporäntan går upp till 1%, titta på räntealternativ). Om MSCI World sedan stänger på 0,5% över sitt 200 dma på sista dagen i en månad, köp för hela delen.

Värdeinvestering

Identifiera de 5 nationella marknaderna som är lägst värderade av de 18-20 länder jag kan investera i på Nordnet (maj 2021). Utöka urvalet om nya produkter kommer. För att investeras i måste landet räknas som en ”utvecklad” marknad någonstans eller ligga i Europa. Värdering och vilka länder att inkludera blir en subjektiv bedömning, men använd mått som CAPE, Price/Book, EV/EBITDA, ”Buffet indicator” och inflation för att göra en ranking. Främst CAPE+inflation i nuläget då det är de siffror jag har bäst tillgång till (Cambria funds släpper bra siffror varje kvartal om man prenumererar på deras nyhetsbrev).

Rankingen kan vara absolut eller sett till ett lands historiska siffror.

Uppdatera rankingen i det första kvartalet varje år. Om ett land ”ramlat ur”, sälj och köp det nya landet för de pengarna (så kan vara lite mer eller mindre än 3%). Om flera länder ramlar ut, dela pengarna på de nya som kommer in. Om ett index finns med över 65% viktning mot länderna köp det istället. Så om jag vill köpa Polen och Tjeckien och det finns ett index med Polen (70%), Ungern (15%) och Tjeckien (15%) köp 8% av det indexet (12% om även Ungern ska köpas).

Strategin viktas om när gränsen för hela värdehinken triggas. Ta/ge från/till de länder som gått bäst/sämst i första taget för att få ner de till 3% av totalen och för att minimera transaktioner.

Guld

Kör på en ETF, t ex “WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)”. Fee 0.15%. Men kolla gärna runt efter andra för diversifiering. Fysiskt guld är krångligare beskattningsmässigt och ger nog mest en falsk trygghet då jag ändå litar på en tredjepart. Tar ETF-risken för att kunna ha det i ett ISK.

Commodity trend

50% Lynx, stor vikt men det mest ”rena” alternativet. 30% Brummer 2x (ignorerar hävstången man får på köpet då det är så liten del så orkar inte räkna med den). 20% SEB Asset Selection C SEK – Lux %. Ge fonderna 5 år, om de underpresterat extremt jämfört med liknande fonder, byt ut eller ta bort. Ombalansera bara i hinken när ombalansering för hela hinken triggas. Ta då från den som gått upp/ner mest osv. På så sätt minskas dyra transaktionsavgifter och det är lättare att lägga till fler fonder.

Ombalansering

Vikta om när någon “hink” är 15% från sin referens. Detta ger ett litet momentumtilt då vinnare tillåts gå iväg en bit innan vinst hämtas hem.

Vid ombalansering ta först allt från den position som gått i motsatt riktning för att få tillbaks den till sitt startvärde.

Belåning
Är nog här det finns mest att addera i strategin. Portföljen är belånad till 15% sedan 1,5 år tillbaka. Jag kan tänka mig att öka den graden men har just nu ingen exakt strategi för belåningsgrad.

Resultat

Självklart svårt att göra någon djupare utvärdering efter bara tre år. Jag har haft tur med timingen för starten och jag är även ganska tungt viktad mot USD, vilket jag inte har någonting emot, men det har hjälpt.

Totalt avkastning sedan okt 2021: 28,1%
XIRR (annualized return): 8,7%
Sharpe ratio (jämfört med 3mån statsskuldväxel): 0,85
Vol/Stdev: 7,5%
Max drawdown: Ej legat negativ över någon 12 mån period
Graf:

Kommentarer
Nöjd med resultatet så långt, även om en stor del av resultatet kommer pga att svenska kronan börjar likna en emerging market eller något (endast +2,2% mätt i USD). Speciellt att portföljen höll upp bra när breda aktieindex föll under början av 2022.

“Hinken” som kan utvecklas mest är antagligen trendhinken där jag endast äger SEB och Brummer 2X (som egentligen inte passar helt där) pga brist på alternativ. Men såg tips om “carry” i denna tråd som jag nog kommer att byta en del mot. Jag har tyvärr ej heller 100K USD i Mutiny fund utan satte in en del där och har sedan tagit ut en stor del, något som de verkar vara okej med (men man behöver ju vara en "accredited investor vilket kan vara lite bökigt att lösa, men ej omöjligt).

18 gillningar

Fick svar från Avantis. Med andra ord får vi ha tålamod om man läser mellan linjerna: ”Dear Jacob,

Thank you for your email, we appriciate the kind words.

Currently our ETFs are listed on Deutsche Borse Xetra and are available for purchase by German investors.

Although we are developing our presence in the rest of Europe, unfortunately, we do not have a timeline on when the KID will be available in the local language(s).

We are however in discussions with a number of platforms across Europe, so please do look out for updates and we appreciate your interest.”

6 gillningar

Stort tack, @Gavriil :clap: vad använder du för värdepapper för din long vol allokering?

1 gillning

Snyggt! Kul att du hållt dig till din strategi :slight_smile:

Jag var inne ett tag på att ha med Brummer fonden (utan hävstång) i portföljen då jag ändå applicerar hävstång med portföljbelåning, då den bidrog med belåningsvärde jämfört med x2 varianten, men den finns inte hos Nordnet längre ändå.

Välkommen till forumet @Gavriil, kul att du gillar tråden, och kul att läsa om din portfölj! Alltid intressant att se hur andra allvädersfantaster konstruerat sina portföljer.

Det finns mycket i ditt inlägg jag hade velat kommentera, men det jag reagerade starkast på var detta:

Tolkar jag detta rätt i att du fått tillgång till att investera i Mutiny Funds (bolaget bakom Cockroach Portfolio) lång vol-fond? Isåfall får du jättegärna berätta mer om hur det gick till rent praktiskt!