Japans centralbank nu största aktieägaren i Japan

Som jag skrev i en annan tråd om Varför har ingen Japan-fonder, så har jag sedan tidigare förstått att Japanska centralbanken (motsvarigheten till vår riksbank) köpt aktier rätt länge. Jag förstod bara inte omfattningen.

Datastream Equity Purchases by the Bank of Japan Reach a New Milestone

Så i år är Bank of Japan alltså den största enskilda aktieägaren på Japanska aktiemarknaden. Större än regererings pensionsfond.

Den hisnande summan aktier de äger är $434 Miljarder.

Det är en liten summa jämfört med deras övriga innehav som bland annat innehåller $5.1 triljoner i statsskulder och $59,4 miljarder i företagsobligationer.

Japan har väl försökt kickstarta sin inflation sedan 90-talet med diverse stimulanser men aldrig fått fart på den. Som jag läst mig till beror mycket på att detta inte fungerat då många Japanska medborgare helst köper utländska värdepapper och har extremt låg tilltro till Japanska banker. Kanske inte så konstigt med tanke på deras krasch 1990. (Detta kan jag ha fel om!)

Jag vet inte om det här är något vi kommer få se i USA, EU och andra utvecklade länder, jag hoppas inte. Det känns inte sunt.

1 gillning

Följer en del ekonomikanaler på tuben och det pratas just om det här för den amerikanska ekonomin och jag tror Eric Strand nämnde det i ett rikatillsammansavsnitt också -att centralbanken skapar pengar ur tomma luften och köper saker för att hålla fart på ekonomin. Lite av konstgjord andning.
Vad händer när banken köpt upp allt och sedan gifter sig med rikets styre? Blir det kommunism då?

1 gillning

Intet nytt under solen. Genom historien har tillgångar på olika sätt återtagits av kronan/staten då det ’behövts’ mer skatteintäkter. Kallas för reduktion eller räfst. Detta är bara ett listigare sätt att göra det på. ’Stödköp’ låter ju lite bättre än ’förstatligande’.

Rent politiskt är det fascinerande att både vänster och höger ställer sig bakom. Under pretensen att allt måste räddas som räddas kan. De enda som knorrar är liberaler och de får inga röster…

1 gillning

Kanske ett sidospår men som jag förstått det är det stora problemet för Japan demografiskt? Säljs fler pensionärsblöjor än bäbisblöjor osv vilket ger problem när färre och färre ska försörja fler och fler. Det var dåligt, är värre och kommer bli riktigt tungt kommande decennier ifall de inte lyckas vända om i kulturen.

Japan borde dela ut hälften av centralbankens aktier till befolkningen så att de kan omsättas. Japan har få arbetskraftsinvandrare samtidigt som befolkningen inte förökar sig i den takt så att befolkningen inte minskar. Det man får tänka är att det kommer bli fallande fastighetspriser och dyrare kostnad för arbetskraft samtidigt som skatteintäkterna minskar.och utgifterna för äldre omsorg ökar. Så antingen får Japan öppna gränserna och tillåta mer invandring.

Har du missat inverkan av “The Plaza Accord” och räntor minskades som gjorde problem blev sämre?
Jag kan inte tro att japnaska medborgare helst köper utländska värdepapper under tiden som kan orsak problemen.