Varför har ingen Japan-fonder?

Har reagerat på att när det diskuterats fonder här så ser man aldrig någon nämna några Japan-fonder. Några frågor:

1. Är det inte vettigt att ha en liten del Japan eller är det så att detta redan ingår tillräckligt i en global indexfond tex LF global indexnära som jag också har?
  2. Finns det någon Asien-indexfond som inkluderar Japan?
  3. Tips på Japanfonder? I nuläget har jag 8% Länsförsäkringar Japan Indexnära i mitt ISK för pensionsspar. Hittade ingen Japanfond i fondlistan Bästa fonderna 2020 | Tips på bra indexfonder och räntefonder (rikatillsammans.se) som jag tittat mycket i.
2 gillningar

Om du går in på Avanzas fondlista ser du att de har 33 Japan-fonder. Dvs det finns många du kan välja mellan.

Själv tycker jag globala indexfonder har alldeles för mycket Japan-exponering. Ett sjunkande skepp som har sjunkit senaste typ 30 åren. Ingen ekonomisk tillväxt, och verkar inte heller fokusera på någon av kommande megatrender.

Ändå får man ~8% av detta sjunkande skepp i globala indexfonder. Därför tycker jag personligen att det är svårt att rekommendera att endast ha globala indexfonder i sin portfölj. Då väljer jag hellre själv USA, Europa och emerging markets.

4 gillningar

AMF Aktiefond Asien Stilla havet har mycket Japan och en ok avgift på 0,47%.

Tack för ditt inlägg.
Ja 8 % av global känns nog tillräckligt för mig så jag ska avsluta sparandet i japanfonden tänker jag.

Men hur menar du med sjunkande skepp?
Om jag jämför med Europa som du säger att du hellre väjer så ser det ut enl följande när jag jämför LF indexfonder:
1 år Japan -2% Europa -8%
3 år Japan +15% Europa +10%
5 år Japan +54 % Europa +34%
10 år Japan +123% Europa +98%

2 gillningar

Ehhh… Nu har du inte på fötterna. Nikkei Index har tredubblat sitt värde sedan 2011.

Jag har inte hittat någon japanfond på Nordnet som tilltalar mig, så jag föredrar Länsförsäkringar Japan Indexnära.

1 gillning

Bank of Japan (Japans riksbank) har väl köpt aktier/ETFer/REITs m.m. sedan många år tillbaks. Detta har nog bidragit till den fina utvecklingen.

Mer information på deras hemsida

The Bank shall apply the special rules with regard to the Bank’s purchases of beneficiary interests in index-linked exchange-traded funds (hereinafter referred to as “ETFs”) with the aim of supporting firms that are proactively investing in physical and human capital, in addition to the “Principal Terms and Conditions for Purchases of ETFs and J-REITs” (Policy Board Decision on April 4, 2013).

Från en PDF 2016

3 Trillion Yen = 28 894 218 000 USD i dagsläget, säkert mer då.

Sunt eller inte, sannolikt inte.

Edit
Frågan är när övriga västvärlden exempelvis EU kommer börja med detta för att proppa upp aktiemarknaden samt bli av med likvider?

Edit 2
F*n de köper ju aktier för 40-50 miljarder SEK per år. Det är ju som våran försvarsbudget. Vet inte om summan är högre nu?

@janbolmeson Vore det inte intressant att ta reda på mer i detta ämnet för ett avsnitt på podden?

Edit 3
Summan ökade från 5.7 triljoner Yen före 2018 till 6.2 triljoner Yen, det motsvarar 495 117 171 823 kr per år. Är jag full eller är det 495 miljarder kronor?

Kanske är det bättre att en centralbank skapar inflation genom att köpa aktier så priserna stiger, än att sänka räntorna till minus?

Minusräntor ger, när kostnaden läggs på spararna, en flykt från räntesparande. Det i sin tur ger mindre pengar i det finansiella systemet som kan användas för lån till duktiga företag som växer. Företagen får mindre stimulans av minusränta.

New York Times har idag en läsvärd artikel om det ökande intresset för att investera i Japan.

Jag överviktar för tillfället japanfonder i mitt pensionssparande, och jag har en mindre post i en ETF för japanska småbolag i mitt privata sparande (ungefär 150 tkr om jag minns rätt).

Det ingår redan i globalfonderna, så att tajma med mer innehav ör jag inte bekväm med, då jag inte känner till japan och dess marknad, ekonomi och företag särskilt bra.

2 gillningar

Klart man har Japanfond i år

2 gillningar

Jag har japanfonder. Många stora globala fina japanska bolag i deras index. Toyota, Sony, Nintendo, Kyocera, Honda, Nissan, NEC, Canon, Softbank, Shimano, Daiwa mfl mfl… känns mycket stabilare/långsiktigare än de flesta relativt okända (för omvärlden) svenska bolag. Heja Japan!

1 gillning

7% Japan i global indexfonden :+1:

1 gillning

Ditt inlägg har inte åldrats som vin. Nikkei225 har gått upp 50% sen ditt inlägg.
Bättre än stockholmsbörsen.

1 gillning

Nikkei 225 är nu på all-time high:

Jag fortsätter övervikta Japan :slightly_smiling_face:

Fast den japanska yenen har ju även kollapsat mot USD (och även kronan) i ungefär samma takt så jag vet inte om det är så mycket att hurra över.

Japan har ju historiskt alltid presterat sämre än USA, som en global indexfond är tung i. De har ingen invandring och en snabbt sjunkande befolkning, ganska deppigt egentligen.

Men om du tror på ett land med snabbt sjunkande befolkning som ingen flyttar till så ska du köra såklart! Även om de alltid presterat sämre än USA, precis som typ alla andra länder.

Du kan ju kolla i denna listan och se hur många som är Japanska…

Det stämmer väl ändå inte?

Har du nån källa på detta?

Ja alla länder har presterat sämre än USA när det kommer till börsutveckling, det är allmänt känt.

Källan har du ju bland annat i min kommentar ovan, nästan varenda bolag som är högt värderat i världen är amerikanskt.

Nej det är inte allmänt känt.

Kom gärna med en källa på påståendet att Japan alltid presterat sämre än USA.

Det är heller inte stöd för.ditt påstående att de nu högst värderade bolagen är amerikanska. Nu är inte alltid historiskt.

Faktiskt så har japanska börsen presterat bättre än amerikanska börsen sen 50 talet.

Se denna grafen:
https://twitter.com/JeffreyKleintop/status/1671157169495101444