Varför har ingen Japan-fonder?

Ja man gör ju som man vill! Jag kör globala passiva indexfonder som är tunga i USA, funkat bra för mig. De har även lite Japan så inget man behöver tänka på tycker jag.

Kör man globala passiva indexfonder så får man en bra fördelning och slipper övertänka, riktigt skönt sätt att investera. Att Japan skulle gå bättre än USA framgent ser jag som osannolikt.

Den grafen du länka är ju utan utdelningar också, blir lite skevt när man tar bort en stor del av värdeökningen. Hur har det sett ut inklusive all värdeökning, d.v.s. med utdelningar? Övertygad om att USA gått bättre nämligen.

Jag har inte sagt något om varken marknadsvikt globalt eller något av det andra du radade upp.

Jag bara påpekade de felaktiga i ditt påstående om att USA alltid gått bättre. Det stämmer helt enkelt inte. Det finns en del perioder som är hyfsat långa då Japan presterat klart bättre än USA.

1 gillning

Tog bara ca 35 år att hämta hem fallet sedan förra toppen.

2 gillningar

Håller helt enkelt inte med. Japan har bara ett enda högt värderat bolag, Toyota. Blir ju fjantigt att jämföra med USA som har nästan alla högt värderade bolag i hela världen.

Japan har en hemsk aktiemarknad som fortfarande inte nått ATH från över 35 år sedan, att låtsas som att det är ett framgångsrikt land blir ju lustigt, speciellt i relation till USA.

Det är självklart korrekt att säga att generellt sett så är USA det mest framgångsrika landet i modern tid rent företagsmässigt, även militärt såklart.

Vilket också är fel. Det gjorde de väldigt nyss.

Jag har inte pratat om mest framgångsrika landet och inte heller bemött något sånt påstående från dig.

Ja, det säger något om hur stor bubblan var. Däremot tror jag inte det säger så myckey om framtida förväntad avkastning. Japan har förändrats mycket sedan 80-talet.

USA har många fler riktigt stora börsnoterade företag och väsentligt större samt mer diversifierade kapitalmarknader. Det är ett starkt argument för att ha en stor andel av sott kapital investerat i USA. Jag tror inte det säger lika mycket om förväntad framtida utveckling.

Det som talar mest för Japan är ur min ögon sett den svaga valutan som kan komma att stärkas, reformerna som gjorts för att öka aktieägarvärde, den höga andelen robotar i produktionen, det välorganiserade och tätbefolkade samhället samt att landet nu tycks vara på väg att lämna en längre tid av återkommande recession och deflation.

Swdbank Robur Access Edge Japan A, som jag har i mitt pensionssparande, är upp 9 % sedan årsskiftet så än så länge är jag nöjd med övervikten.

Jo men var lite försiktig där, Japan har ju gått sådär jämfört med USA över lite längre perioder, kanske kan gå upp mer nu framgent men tvekar på det, deras befolkning rasar i antal, väldigt få föder barn och de har ingen invandring, likt Kina och Sydkorea, alltså nästan ingen framtida arbetskraft:

1 gillning

Ca 5% Japan här i portföljen. Ska bli intressant att följa hur Japan utvecklar sig nu när de återhämtat sig igen efter så lång tid.

2 gillningar