Vilken globalfond är bäst?

Jag ska sätta in ett stort belopp för mig och velar fram o tillbaka vilken global indexfond anses vara bäst, förr pratades det iaf en hel del om Länsförsäkringar global, men stämmer det fortfarande att det är en av de bästa?

Jag gillar den, men den ligger ngt högre än vissa i avgift är det marginellt o oviktigt? Jag tänker ex avanza global ligger lite lägre?

Jag har annars mest av mitt sparande på lysa, men tänkte ändå sätta dessa pengar i 100% aktier o då kändes det lite onödigt m lysas högre avgift?

1 gillning

DNB Global Indeks S är den nya favoriten. Länsförsäkringar Global Index har bytt index och är numera något sämre jämfört med DNB.

DNB har 1302 aktier och är därmed bredare. Den har också ett lägre ESG-fokus men är billigare, med en avgift på 0,21%.

Länsförsäkringar Global Index har 985 aktier, ett högre ESG-fokus och en något högre avgift på 0,23%.

Jag vill även påpeka att Lysa inte är helt jämförbart med en vanlig global indexfond. Lysa erbjuder en bredare diversifiering, inklusive globala småbolag, svenska aktier och exponering mot tillväxtmarknader något som en traditionell global indexfond oftast saknar.

För den avgift Lysa tar är det en mycket konkurrenskraftig lösning. Via Lysa får du tillgång till exempelvis runt 4 000 globala småbolag genom Vanguard, vilket ytterligare stärker portföljens riskspridning.

4 gillningar

Aha! Du ser! Vilken tur jag frågade! Tack för hjälpen!:pray:

1 gillning

Finns en bra tråd och ett kortavsnitt på ämnet.

Det finns ett gäng bra globala fonder att välja mellan. :blush:

3 gillningar

Toppen tack Melwa!:+1:

1 gillning

Ja, precis grunnar lite på det, kanske är det bättre?
De har sjukt många fler bolag. Och med tanke på att så mkt bolag i en globalfond är fokuserade i delar av världen som nu kanske står inför en tuff framtid o man borde ha mer i emerging.
Men samtidigt har lysa väldigt mkt sverige, vilket jag egentligen inte riktigt gillar o beloppet är 4 årslöner för mig så vill inte tabba mig🤯

Samtidigt har jag 80% av min portfölj i lysa och detta belopp blir bara ca 15% av portföljen sen har jag 5 % i lekhinken.
Och av nån anledning vill hjärnan ha lite spridning, rädd för att man tänkt fel/fattat fel😅
Så blir nog dnb global😬

Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.

Dessa fyra globala indexfonder är de som rekommenderas.

Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,27
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,23
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 19,14
Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,26

2 gillningar

Någon som vet viken av dem som innehåller mer försvar och säkerhet?

Jag tror ingen av dessa fyra fonder har några större % i säkerhetssektorn. Tror deras hållbarhetsnivå, alla ligger relativt högt, gör att vapenindustrin inte finns med.

Men jag har för mig att frågan om rena försvarsfonder lyfts i en separat tråd. Annars kan man komplettera med lite enskilda aktier inom just den sektorn. Men är nog vettigt att ta de frågorna i andra tråden.

Edit
https://rikatillsammans.se/forum/t/isk-fonder-i-forsvarsindustrin/100606

Ah just det, ESG.

Började en ny tråd om försvar och säkerhet. Känner att jag vill sätta mig in detta område bättre. Känner mig spontant emot. Samtidigt kan jag inte förneka att jag kan behöva dra nytta av dessa saker. Sedan kanske jag inte ska stödja ska stödja industrin aktivt, då det sker mycket fiffel och runda regler etc. T.ex försäljning till krigsförande land fastän reglerna säger nej (Sverige), stöttande av diktaturer, grupper m.m. Säger jag nej till att investera, slipper jag fundera. Samtidigt gillar jag inte ens t.ex. HM, gruvor, bilbatteri och andra företags producentupplägg heller.

Varför starta en ny tråd när det redan finns en tråd, som @Melwa även länkade ovan?

1 gillning

För att jag startade den före jag läste hennes inlägg. Läs en gång till.

1 gillning

Nej, bäst är Vanguard Developed Markets hos SAVR (kallas SAVR Global).

Lågt pris, bred och ingen ESG-filtrerering

1 gillning

Dock störig att köpa eftersom det inte går att automatiskt månadsspara eller liknande och man måste köpa exakta andelar runt 1,000 kronor per styck. En dealbreaker för mig personligen, men andra kanske inte tycker det är så jobbigt att sitta och kalkylera hur mkt pengar man ska föra över och så.

PS.
Vill inte överdriva hur störigt jag tycker det är. Det går ganska smidigt med Swish, men jag hoppas att SAVR möjliggör månadssparande.

2 gillningar

Jag är själv en försiktig general när det gäller investeringar och jag skulle inte satsa några nya pengar i någonting dollarrelaterat just nu.
Deutche Bank tex. förutspår tydligen en total kollaps för dollarn.
För en tid sedan styrde jag om mina globala indexfonder till europeiska indexfonder.
Jag vet inte om det var ett bra eller ett dåligt beslut, men detta i kombination med en hel del guld gör att nattsömnen än så länge är god iaf.:sunglasses:

1 gillning

Måste vara trevligt för den tyska banken att sitta med en :crystal_ball: i bankvalvet :joy:

7 gillningar

Om de har rätt så lär både euro och sek och världens börser bli kaos.

Förhoppningsvis reder även det upp sig på sikt.

Den som lever får se.

Har själv inte 100% på börsen, ifall att.

“Total kollaps” är kanske en smula överdrivet, om jag förstått det rätt och läst rätt artikel.

Deutsche Bank expects the euro to reach $1.30 by the end of 2027, which is far above the $1.15 median forecast in a recent Bloomberg poll. That target hasn’t been seen in over a decade.

Men ändå intressant att DB och även Goldman Sachs spår en nedgång.

This view lines up with what Kamakshya Trivedi, head of FX and emerging-market strategy at Goldman Sachs, said earlier this week on Bloomberg TV. He called the dollar weakness “here to stay.”

Dessa banker har väl ingen kristallkula, men man får väl ändå anta att de som analyserat situationen är hyfsat insatta. Om man är global head of FX strategy på någon av dessa storbanker är man nog inte helt borta v.g. framtidsutsikter för olika valutor.

1 gillning

Tvek på ifall det finns något sådant som tillförlitliga valutaprognoser, men vad vet jag…hade dock gärna tagit del av forskning inom området som visar på det :blush:

Exakt samma snubbe var bullish på EUR redan 7 år sen… Tycker du nu att han är jättebra på framtidsutsikter för olika valutor?

5 gillningar