Jag ogillar koncentrationsrisken i globalfonder och har spritt ut riskerna på sverigefonder, europafonder, svenska investmentbolag och lite enskilda aktier. Portföljen består tex bara till cirka 0.7% av Nvidia mot 5-7% i en globalfond.
Har gått 30.5 % bättre på 5.5 år än en att ”äga hela höstacken” genom en globalfond.
Personligen känns det mycket lugnare att veta att det alltid är något index eller aktie som går bra när något annat går dåligt, istället för att allt hängde på en globalfond. Hade jag investerat allt i en globalfond hade jag inte haft nerverna utan balanserat den med räntefonder och sänkt avkastningen.
Det generella argumentet är ju typ att om det vore ett problem så skulle marknaden inte värdera dem så högt, så därför anser marknaden inte att det är ett problem, och om du inte är smartare än marknaden bör du inte oroa dig.
Jag tycker att det går att invända mot det argumentet. Marknaden kan inte värdera dessa bolag lägre eftersom de är såpass enorma och har såpass stora intäkter, så det vore orimligt att värdera dem lägre. Så jag kan tycka att det finns ett rimligt argument att undvika dem om man är orolig för att index är topptungt.
Det finns dock två andra argument för att det inte är någon fara på taket.
Stora bolag är naturligt mer stabila. Många av dessa bolag har flera olika intäktskällor och Amazons serververksamhet är ju otroligt stabil, till exempel. Risken att ett av dessa företag ska tokkrascha och gå i konken är lägre än för typ H&M eller liknande.
Att amerikanska börsen är topptung är ingen nyhet. Den har varit det förr. Den är något mer topptung nu än historiskt, men skillnaden är ärligt talat inte så stor. Det är alltså inget nytt och inget som orsakat problem tidigare.
Personligen kommer jag undan problemet genom att hålla 40 % Sverige och 20 % tillväxtmarknader. Bara 40 % är utvecklade marknader och drygt hälften av det är Förenta staterna. Det har inte varit en vinnande strategi hittills.
Många börjar ju oroa sig för en AI-bubbla. Saker kan förändras fort och det är ju möjligt att de stora tech-jättarna från USA snabbt blir nedvärderade. Det betyder inte att AI inte kommer att förändra samhället men att sätta epitetet AI någonstans kanske inte höjer värdet med flera hundra procent.
Gissar man rätt här kan man säkert göra sig en hacka. Kan alltid fråga ChatGPT vad den tror annars.
Jag fattar inte hur man inte kan räkna med Tesla i en ESG-fond… Hela poängen är ju att skynda på övergången bort från fossila bränslen. Kolla bara hur mycket CO2 vi i Europa skiter ut från bilar: CO2 emissions from cars: facts and figures (infographics) | Topics | European Parliament. Elbilar har ju klart lägre utsläpp sett över hela livscykeln, och Tesla har i princip tvingat resten av bilindustrin att börja ta klimatfrågan på allvar. Och de gör ju inte bara bilar, deras batterilösningar (typ Powerwall, Megapack) är används för att kunna använda sol och vindkraft mer effektivt. Och med Tesla Energy säljer de även solceller och soltak, så det är inte bara ett bilföretag utan mer typ ett energiföretag i grunden.
Sen sure att man kan gnälla i fikarummet för att man tycker att han heilade. Jag gillar inte heller honom. Men det är fan inte många företag som gör så mycket för E i ESG som Tesla.
Tesla Inc svartlistas
AP7 har beslutat att svartlista Tesla på grund av verifierade kränkningar av fackliga rättigheter i USA. Trots flera års dialog med Tesla, inklusive aktieägarförslag i samverkan med andra investerare, har inte bolaget vidtagit tillräckliga åtgärder för att hantera problemen.
Väldigt ironiskt att t.ex. Amazon är 4e största innehavet. LYCKA TILL att gå med i facket när du jobbar i fabrik för Amazon. Det finns nog inget företag i hela USA som är så anti-union som Amazon. Dom satte ju t.o.m. upp affischer på toaletter med anti-fackliga budskap, och övervakade interna chattar för att stoppa allt snack om att organisera sig. Och när ett gäng till slut lyckades gå med i facket, så gjorde Amazon så här: Amazon Lays off 4,500 Workers in Quebec to Bust Their Union | Labor Notes.
Så att AP7 exkluderar Tesla men inte Amazon. Då slutar jag respektera AP7. Jag tror istället beslutet är för att göra fondägarna glada. Säkert jättemånga anti-Elon personer som kontaktat AP7 om att exkludera AP7 efter hur Elon heilade. AP7 vänder kappan efter vinden…
Du får fråga någon ESG vän om det här Jag tror inte på ESG. Låter som att Amazon borde slängas ut i så fall. Säkert ännu fler bolag. Jag kommenterade bara min oro för de största amerikanska bolagen.
Bara genom att den investerar i drygt 14000 olika aktiebolag stora som små och inkluderar emerging markets oxå. Av dem runt ~60000 som är investerbara totalt. Till skillnad ifrån etf fonden Spyi från state street tex.