Hej! Jag har sedan ett par år tillbaka en summa pengar i fonden Storebrand USA A SEK, den har historiskt gått väldigt bra.
Jag är ganska ny till Forumet här och har lyssnat igenom flera av avsnitten för att lära mig mer om hur jag bör tänka för att strukturera upp mitt sparande än mer. I detta “arbete” med att strukturera upp mitt sparande funderar jag just nu på om jag ska sälja mitt innehav i Storebrand USA och istället placera de i en fondorbot, ex Lysa.
Storebrand USA verkar sällan rekommenderas som fond i forumet, inte heller i podden - men den har som sagt samtidigt gått väldigt bra historiskt (vilket såklart ej är en garanti för framtiden). Vore därför intressant att höra vad andra tänker om fonden, och huruvida det är en fond att satsa på eller om en fondrobot eller annan fond vore ett bättre alternativ
Historisk avkastning hos en enskild fond är fullständigt ointressant vid val om man ska ha eller inte ha den fonden givet att man ställer sig bakom den filosofi med passiv investering som de flesta medlemmar här förespråkar.
Så därmed finns inget skäl att rekommendera en smalare fond än en global lågavgiftsdito.
En fondrobot är ett enkelt alternativ för att få en bred spridning till en billig procent sats.
Storebrand USA har gått väldigt bra då USA:s har gått som tåget det senaste decenniet, en globalfond där får du liknande innehav bara att du har bredare exponering och därmed lägre risk.
Det är relativt enkelt att i stort sett kopiera en globalfond eller fondrobot med enskilda fonder, ofta kommer man billigare undan på det sättet. Storebrand USA är då en ypperlig och billig byggsten.
Att kombinera Storebrand USA, Europa, Japan och Emerging Markets för att härma ACWI blir t.ex billigare än att köpa Storebrand Global All Countries. Kostnaderna avgör i långa loppet, uppfattar att man ska avvika ganska mkt för att det ska bli skillnad i avkastning.
Skulle personligen byta ut USA-fonden mot Storebrand Gloabl All Countries istället. Du får fortfarande 50-60% Usa men du får med resten av världen också i en och samma fond.
Första frågan folk borde ställt är vilka andra fonder, aktier och räntebärande värdepapper har du utöver USA och hur stor andel motsvarar varje del? Ange gärna i % och inte kronor.
Min dotter har satsat på LF global Index 30k
och 10k Storebrand USA A SEK.
Jag visste inte att hon har köpt Storebrand.
Hon kan sälja den och satsa på 100% LF global , eller hon kan behålle den.?
“Källskatt betalas med 15 eller 30% på utdelningar i fonden. Det får vi aldrig tillbaks. Alltså Avanza Global betalar 30% i skatt på 1,8% utdelningar varje år. LF Global indexnära 15% källskatt på utdelningar. Det betyder att Avanza Global kostar 0.26% i total avg jämfört med 0,22% LF Global indexnära. 0.04% dyrare.”
Forumet brukar rekommendera marknadsviktat, det vill säga att fördelningen av företag från olika länder speglar börsvärdet. Det enklaste sättet att få denna exponering är en global aktieindexfond.
Att äga en ren USA-indexfond är bara intressant om du aktivt vill frångå marknadsvikt. Antingen öka eller sänka exponeringen mot USA.
Just nu utgör USA drygt 74 procent av en fond som följer MSCI World. Hela 25 procent av den typen av fond består av amerikanska techföretag – Apple, NVIDIA, Microsoft, Amazon, Alphabet och Tesla. Så en fond som Avanza Global är i princip en USA-fond, på grund av marknadsvikt.
Det är absolut inget fel med det som hon har.
Man kan göra det mindre riskfyllt genom att lägga det i en så billig och bred globalfond som möjligt. Men det är inget ‘fel’ på det som hon har idag.