Vad jag förstått så kan man inte välja bort USA-fonder när man använder LYSA , vilket jag vill göra. Använder ju lysa för att jag är för dåligt insatt att sätta ihop en egen portfölj, så tänkte be er om hjälp hur jag ska tänka, hur ska jag göra fördelningen för att få det som en global indexfond - USA.
Tar gärna emot tips på fonder också och väljer helst fonder med hållbarhetsfokus och miljötänk.
Vad jag vet så finns inga traditionella globala fonder som utesluter USA men däremot finns det ETFer som denna som följer MSCI World ex USA.
Vill bara kasta upp att det inte är en bugg hos Lysa att man inte kan välja bort USA. Se gärna denna tråden.
Det vill säga att jag upplever att många gör fel sak på rätt sätt. Om du ändå vill välja bort USA så kan du se hur en globalfond är konstruerad landsvis och öka upp de andelarna proportionellt:
T.ex. genom ta mer Europa, mer Sverige etc. Alternativt att gå på en börshandlad fond som är t.ex. MSCI World ex-USA. Det finns sådana.
Jag är nyfiken på hur du vet att USA skall gå sämre än resten av världen. För jag förustätter att du vet eftersom du är villig att ‘betta’ mycket pengar på det.
Lysa är konstruerat på så vis att du - som själv erkänner att du är dåligt insatt - inte har möjlighet att kunna fullfölja dina nycker och sälja USA när du ser röda siffror på NASDAQ och får heebie-jeebies.
Lysa är perfekt att fortsätta mata på med i alla möjliga scenarier.
Orolig för AI-bubbla? Lysa har 20% home bias, utvecklingsmarknader och globala småbolag.
Orolig för Trumps omstörtning av världsordningen? Lysa har 20% home bias, utvecklingsmarknader och globala småbolag.
Orolig för MAG7s framtida vinstutveckling? Lysa har 20% home bias, utvecklingsmarknader och globala småbolag.
Orolig för Shiller p/e? Lysa har 20% home bias, utvecklingsmarknader och globala småbolag.
Lysa är således perfekt för oss med orosgenen - mig själv inräknad.
Bra formulerat @Stonkochbonk ![]()
Kan ju också vara så att TS inte vill sätta pengar i USA pga deras nuvarande styre.
Är det någon som har pejl på vilken andel USA innehav lysa har totalt sett i dereas breda placeringsalternativ numera?
Ska försöka svara på två saker.
Föst vad man ska sätta i som ej har usa.
Även om Europa gått bättre på sista tiden. Så har sverige index som avanza zero gått bättre. Europa fond har också gått bättre än global sista tiden. Men överlag har både gått sämre än global.
Angående att om usa skulle gå sämre. Kan nog ingen egentligen säga. Dock har länder börjat utesluta visa/master kort. Länder som tex Frankrike leder rörelsen av att utveckla egna program så att vi inte är beroende av Microsoft.
Tyskland har krävt tillbaka 200 biljoner i guld från usa osv.
Så det finns en risk att usa inte kommer gå som för.
Och det som andra sagt om lysa stämmer. Är man okunnig eller orolig osv. Ta lysa för sinnesro
Korslänkning:
Tack för alla svar! Tyvärr klargjorde jag inte Varför jag vill välja bort USA vilket var klantigt. Men det är precis som Norpan säger, jag vill inte stödja Trump-administrationen, ogillar Trump lika mycket som Putin. Så detta är inte ett ekonomiskt val utan rent personligt så jag kan leva med att de kommer utvecklas sämre än en globalfond inkl. USA.
När du har Lysa bred 100% aktier har du 60% globalt 20% Sverige 10% tillväxtmarknader 10% globala småbolag.
Så det blir nog 36-42% Usa när man kör Lysa. Och det är inte helt säkert att man köper just Trumps aktier om jag fattat det rätt. Men det går nog inte att vara helt säker på det.
Går det inte att se största innehaven samt fördelning på lysa?
66,12% Usa i 59,70% Utvecklade marknader så runt 39,5% Usa på Lysa (Aktier - Bred)
Själv investera jag långsiktigare än en president period, trump kommer inte att vara president om några år. Litar på vad vetenskapen säger med månatlig långsiktigt sparande i en bred global index fond med låga avgifter. Skulle få nojjan om jag skulle bekymra mig om vilka ledare i världen som hittar på olika knasiga saker och ändra mitt sparande efter det. Sitter lugn i båten och och har även monterat ditt 2st protoner vid sidan om båten ,så nu tål den extra hård storm ![]()
Den var bra ![]()
Så du vill alltså utesluta världens största och likvida marknad för att du ogillar en temporärt styrande regering? Ska jag sluta investera i Sverige efter valet om Socialdemokraterna tar över efter Tidö? Nej såklart inte.
Drygt 200 miljarder USD snarare.
200 biljoner skulle vara 200 000 miljarder USD. Tusen gånger mer.
Det är lite språkförbistring då miljard på svenska är billion på engelska och biljon på svenska är trillion på engelska.