Det är skillnad på USA med Trump och börsnoterade bolag på USA börsen. Ta tex Klarna. Har inget att göra med Trump eller dess administration.
Temporärt styrande regering? Trump har nästan tre år kvar vid makten och med tanke på vad han hunnit åstadkomma på ett år så är risken väldigt stor att USA är en diktatur när det är dags för nästa val, och diktaturer brukar inte lämna ifrån sig makten frivilligt.
Jag frågade mig själv, vill jag satsa pengar i ett land där styret spyr galla över Ukraina för att de blev invaderat av Ryssland, samtidigt som de inte säger ett ont om Ryssland och Putin, tycker allt med Europa och EU är skit (förutom Ungern och Orban), Kanada borde bli en stat i USA och Grönland borde ges bort till USA. Svaret blev NEJ.
Men denna tråd var inte tänkt att bli politisk eller huruvida det var smart ekonomiskt att hitta alternativ till Globalfonder som innehåller mycket USA. Frågan löd hur man på bästa sätt kan sätta ihop en portfölj som efterliknar en Globalfond utan USA.
Om det är din övertygelse så är denna ETF troligtvis det bästa alternativet. Den följer MSCI World ex USA (alltså globalfond utan USA) och handlas i SEK.
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C
Med denna ETF avviker du från marknadsvikt så var beredd på att ditt val kan överprestera eller underprestera marknadsportföljen.
Om du fortfarande vill ha en liten del procent i USA behöver du också ha en separat USA fond.
Sant. Jag råkade svara som en Americanare ![]()
Får ursäkta att jag startar en tråd och sen inte är så aktiv själv, men kom lite annat emellan.
Tittade på länken “Skillnad på MSCI och MSCI ACWI” och ska väl erkänna att det krävdes några läsningar innan jag förstod hjälpligt. Så jag kollade på mitt lysa konto, som är 100% aktier lång sikt. och fördelningen var där : USA 65,57%, Europa 20,17%, Japan 6,78%, Kanada 3,56%, Asien 2,81% och 1,11% annat. Så om jag tar bort USA och fördelar det procentuellt (ca) så får jag Europa 60,6%, Japan 20,3%, Kanada 10,7% och Asien 8,4%, låter det vettigt?
Ok, jag förstår.
Men inte allt tyvärr, så du får ursäkta en okunnig, EXUS ?
Varför kan man bara se hur denna gått historiskt, från sep-25 och framåt, startades den då?
Varför har den ingen rating hos morningstar?
Det är en annan typ av värdepapper än vanliga fonder. En börshandlad fond (ETF) hanteras som en aktie, dvs köps och säljs under börsens öppettider, kostar i köp/sälj (courtage) och kursen uppdateras i realtid under tiden börsen är öppen.
Här finns lite mer info:
Den startade 2024-03-06 enligt fondens egen hemsida. Kan vara att Avanza tog in den i höstas.
Morningstars rating betyder ingenting. Det är ett slumpmässigt värde. Men som svar på frågan så behöver en fond ha funnits i tre år för att få en rating. Jag är inte säker på om ETFer ens får en rating?
Ex-US, alltså exklusive Förenta staterna.
Ok, det var så enkelt🫣