Storebrand exkluderar Amazon p.g.a. ESG-kriterier

"Storebrand planerar att i sina svenska fonder avyttra sin exponering mot Amazon. Det rapporterar AMWatch.

Beslutet presenterades i fondbolagets hållbarhetsrapport för det andra kvartalet och kommer efter att data från ISS ESG visat på brister hos e-handelsjätten. I rapporten skriver Storebrand att ”Storebrandsstandarden” använts vid prövningen av exkluderingen." Storebrands svenska fonder utesluter Amazon (Finwire)

Ändringen verkar redan ha trätt i kraft då Amazon inte längre dyker upp i Storebrand USA A SEK (tidigare SPP Aktiefond USA)

Samma gäller för deras andra SEK fonder.

Detta upplever jag som väldigt irriterande speciellt när historiken visar att det är ett fåtal företag som driver större delen av uppgången i marknaden, därav principen bakom index-investering:

"Goldman’s research shows that five stocks have accounted for 51% of the S&P 500’s return since the end of April. Those five stocks — Microsoft, Google, Apple, Nvidia and Tesla — account for more than one-third of the S&P 500s 26% return this year. " Yahoo Finance

Jag byter till Länsförsäkringar USA Indexnära, väldigt irriterande när man börjar komma upp i större summor. Då tar ju dessa fondbyten 2-3 dagar och när marknaden är så volatil som den är just nu så kan det där kosta en del.

Hur reagerar ni andra på detta? Vad tycker ni om att fondförvaltare börjar ESG-exkludera e-handelsjättar som Amazon?

Jag tycker inte att några aktier ska exkluderas ur en indexfond.
Världen blir inte bättre för att fonden inte följer index. Tvärtom

5 gillningar

Har skrivit tidigare om samma grej rörande SPP / Storebrand.

De har tidigare uteslutit tex Wärtsilä, som utvecklar världens ledande utsläppsteknologier, för att Wärtsilä leverade delar till engelska krigsbåtar. Samt Neste, som är världens ledande Green Diesel tillverkare, för att Neste har också traditionella oljeprodukter.

Jäkligt hyckleri, tycker jag.

4 gillningar

Vi har en tråd som diskuterar vilken globalfond som är “bäst” då även LF global Indexnära gjort ESG ändringar.
Jag la in Storebrands uppdatering där häromdagen

4 gillningar

@Jacke77 Detta är vad som väntar när alla jagar godhetspoäng via ESG…

Som om nu Länsförsäkringar skulle va ett mindre ESG drivit bolag… kolla på diskussionen kring ESG ändringen av LF Global indexnära fonden…

4 gillningar

Det löser man lätt just nu med Avanza Global + 20% Avanza EM :+1:

1 gillning

Jag vet inte vilken globalfond som är bäst framöver, så jag har andelar i de flesta billigare globala indexfonder.
Saknar dock DNB’s :sweat_smile:
Har inga ETF:er heller.

1 gillning

I den här fallet vet man att bäst det är bredast som följer alla brancher i global index om man ska följa forskningen . Avanza Global/Dnb Global index/ Avanza EM får att få in inkl EM bredast :+1:. Om man vill undvika EM som min kompiss finne @JayR 100% Avanza Global eller blandat med Plus Allabolag Sverige 30-40% eller något sådant :partying_face::+1:

1 gillning

Jacke Jacke, kära Jacke…vem vill ha 7% av sina investeringar i Kina?

Stick to the plan, min vän! LF Global for the win. :joy:

1 gillning

Jag har ändrat inlägget bara för din skull @JayR då jag skrev 30-40% i bredaste Sveriges index lugn och fin nu :heart::shushing_face::heart_eyes: . Men lugnast är det 100% Avanza Global för att ha lite lugnare nattsömn :+1:

1 gillning

Som du säger det är mycket säkrare ha 7% i apple :ok_hand::stuck_out_tongue_winking_eye::+1: i LF Global indexnära

Mer information finns i deras Q2 Sustainable Investment Review.

Tycker man det är viktigt att äga hela kakan eftersom ett fåtal bolag driver större delen av marknadens uppgång, ska man inte äga Storebrands fonder. Deras exkluderingslista har alltid varit väldigt långt.

Byt 10% i taget över nån vecka för att minska risken att hamna fel i volatila marknaden.

Sättet som Amazon systematiskt förhindrar och motverkar facklig organisering gör mig äcklad. De sparkar arbetare som ställt krav på schysta villkor, och t.o.m. en gång ställt om trafikljusen så att flygbladsutdelning om facket inte kan ske.

Själv har jag mitt kapital i Lysa Hållbar som i sin tur får sin globala exponering via Öhman Marknad Global. Denna fond exkluderar många bolag men inte just Amazon, men jag hade inte gråtit om så var fallet. Men jag hade säkert förlorat lite avkastning eftersom Amazon långsamt äter upp hela shoppingvärlden.

4 gillningar