Aldrig hört talas om något sådant, men det finns ju indexfonder för Europa, Japan och tillväxtmarknader, så det går ju kombinera om man inte vill ha USA.
Varför vill du ha bort USA? Det är 70% av den globala marknaden typ.
Kör emerging markets + europafond om du så gärna undviker USA, men din avkastning kommer vara dålig långsiktigt.
Spännande, det vore ett intressant upplägg. Ska försöka få in en liten del Australien också om möjligt. Sneglar lite på fördelningen i DNB Global Indeks som någon form av utgångspunkt.
Om ett land uppfinner smartphone och alla andra i hela världen tycker de är otroligt användbart så blir de så klart stora vinster för dom som håller på med smartphone.
Att då exkludera den marknaden och satsa på de som fortfarande utvecklar skrivmaskiner bara för att de inte är lika stor koncentration av världsekonomin där förstår jag inte
Men jag gillar DNB Norden indeks, om man vill satsa på något annat.
Har full respekt för att alla andra i hela världen investerar i saker och ting som de gillar. Jag gillar inte exempelvis inte Musk för att uttrycka det milt, så jag undersöker möjligheter att undvika att mina besparingar gynnar honom.
Jag älskar teknik och har ingen intention att rata en hel marknad, utan kollar om jag kan dissa vissa företag (även om de är marknadsledande). Det finns ju fler framgångsrika företag som tillverkar exempelvis smartphones och elbilar.
Och det är inget konstigt i sig att nyckelindivider eller företags handlingar/vägval kan påverka vad investerare satsar sina kronor på.
Politiskt sympatiserar jag 100% med dig och jag önskar inget hellre än att Tesla går i graven. Offrar gladeligen 1% av mina fondpengar om det skulle hända. Men jag kommer inte betta mot marknaden. Det är ju inte så att min investering i Tesla gynnar Musk direkt, däremot håller jag mig långt borta från produkterna X (sajten) och Y (bilen).