Hmmm. Billig fond som går relativt bra verkar det som. Bra tips!
Verkar som om Lysa inte heller har Tesla och Amazon bland sina största innehav. Inte i hållbar-varianten i alla fall.
Jag respekterar din hållning i Elon frågan osv. Men om man ska investera enligt forskning och följa index för aktier. Så är en förutsättning att man inkluderar allt i det indexet. När man börjar plocka bort delar av indexet, så följer man inte indexet längre och då tappar man fördelen.
Rent filosofiskt kan man tycka vad man vill om Elon Musk. Men egentligen, kan man även ifrågasätta hela det kapitalistiska systemet, som aktier faktiskt grundar sig i. Den kan också vara väldigt oetisk. Det är en gråskala.
Det beror på vad man jämför med. T.ex. så är krigsindustrin en ganska omfattande i det globala indexet. Vapen som används i olika konflikter där civila skadas och dödas.
Mitt råd till dig är att hitta globala indexfonder, med stort fokus på hållbarhet och etiska frågor. De fonderna har lite/inga innehav i “oetiska” företag. De frångår indexet, med en viss risk, men då får du i alla fall en konsekvent etisk hållning. ![]()
Här är ett förslag:
# SEB Globala Hållbara Bolag A
Den verkar exkludera Tesla m.fl.
Gammal tråd men hittade hit när jag sökte på ämnet ex-usa minus techjättar. Vill hitta varianter på fonder enligt ”globala minus usa”- upplägg! Hur gick det för trådstartaren här:)? dela gärna med dig av vad du landade i!
När AI-bubblan spricker kommer hela marknaden att falla. Därefter kommer de största teknikbolagen, precis som i 2008, 2020 och 2022, att driva upp marknaden från botten igen. Därför vinner man inte mycket på att undvika de amerikanska techjättarna. En bättre strategi kan vara att minska belåningen nu för att sedan kunna öka den kraftigt när marknaden faller.
Kanske:
iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF (Acc)
Vanguard FTSE All-World ex-U.S. UCITS ETF
eller om man bara vill exkludera Mag 7
Defiance Large Cap ex-Mag 7 ETF (XMAG)*
Jo, jag satsade några kronor på iShares MSCI World ex-USA UCITS ETF USD (Acc) och på WisdomTree Global Ex-USA Quality Dividend Growth UCITS ETF - EUR Acc.
(stön vilka hopplösa namn).
Båda har gått ganska bra, ungefär som andra breda fonder i allmänhet. Tyvärr har de varit lite svaga den senaste månaden, men de kommer tillbaka säger spåkulan. Kommer fortsätta pytsa in lite i framför allt iShares MSCI World ex-USA.
Har dem i Savr, vilket innebär 0 i courtage vid inköp, vilket är trevligt.
Ja, +1 för iShares variant. Kommer helt klart att fortsätta med den.
0 kr i courtage vid inköp, men högt courtage vid försäljning samt jättedyr valutaväxling både vid inköp och försäljning så i praktiken är det inte trevligt att köpa dem via SAVR.
Har ingen superkoll på alla alternativ som finns, men räknade på att Savrs courtage-upplägg åtminstone blev billigare än Avanzas upplägg. I min courtage-klass i alla fall.
SAVR är billigare än Avanza, men jag valde ändå att flytta mina ETF:er till Montrose, det tog ca 10 dagar.
Montrose har ännu lägre avgifter och erbjuder dessutom billig belåning.
Blir det inte lite som att beställa en hawai pizza utan deg, skinka och ost,.. blir inte mycket kvar då.
Kanske snarare som att gå till pizzerian och beställa en sallad?
Är väl ingen global indexfond då