Råd till någon som INTE VILL investera i AI?

Hej!

Jag har än så länge investerat främst på Avanza Global, men vill inte längre använda mina pengar till att supporta AI eller Tesla och andra sådana bolag.

Har ni någon idé om vilken fond jag kan använda? Jag har tittat på några “Sustainable” options men de har antingen för få bolag eller AI och Tesla ingår på dem.

Kan någon hjälpa mig, tack?

(inlägg raderat av författaren)

Ett alternativ skulle kunna vara något som en Equal Weight-fond.

Equal weight betyder att alla bolag i fonden har samma vikt. Så även om Nvidia/Tesla kanske ingår så har de bara en vikt på typ 0.1%.

Exempel: Invesco MSCI World Equal Weight UCITS ETF Acc

1 gillning

Guld är nog rådet. Företag som inte vill satsa på AI är borta om några år.

4 gillningar

Vad är “sådana” bolag? Frågar bara för att bättre kunna ge råd.

Nästan alla börsnoterade AI-bolag är i USA. Kanske lättast att bara köpa en “world ex-USA” lösning?

2 gillningar

Nordiska storbanker. De ger hög utdelning o de nordiska staterna kommer att rädda dem om de hamnar i knipa, tänk typ finanskrisen o 90-talskrisen

Tack! Detta är faktiskt jättebra råd :blush:

Med ”sådana bolag” menar jag att jag inte vill hjälpa dem som just nu bidrar till att världen blir ännu mer skit än den redan är. Jag menar att jag vill investera mina pengar på ett politiskt ansvarigt sätt eller åtminstone på ett neutralt sätt. Jag vill inte hjälpa Elon Musk, Trump och så vidare. Jag vill bara kunna leva mitt liv och därför behöver man ju pengar, men att använda dem på ett bättre sätt så mycket som det är rimligt. Så jag vill ju använda bredda fonder men inte investera extra på de bolagen

Kolla då lite på “World ex-USA” ETF:er t.ex. Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet . Då får du inga tillväxtmarknder, om du har negativa åsikter om t.ex. Kina. Och du får inte heller nåt USA, och du nämnde ju att du var negativ till Trump.

Eller ännu mer fokuserat, ha en Norden-portfölj. Här är vi väldigt demokratiska och mer sannolikt följer dina egna värderingar. T.ex. DNB Norden Indeks S - Jämför och köp fonder | Nordnet .

Blev lite nyfiken på om det fanns, och hittade en ETF vid namn Proshares S&P 500 Ex-Technology, men dels finns den inte att köpa i Sverige, och dels är dess största innehav … Amazon, Alphabet, Meta och Tesla. Såatteh …

Som många redan varit inne på är en börshandlad indexfond som exkluderar USA ett tänkbart alternativ, till exempel IXUA eller EXUS.

Observera dock att bara för att du äger aktier i exempelvis Tesla innebär det inte att du faktiskt ”hjälper” Elon Musk. Däremot kan man förstås välja att avstå från att investera i vissa bolag av andra skäl.