Finns bättre fonder om man går över till etfer som denna
Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C
Denna har en mer balanserad vikt mellan usa europa och japan. Dessutom knappt gått ner något alls i år har själv ägt den länge. Nu går det att månadsspara courtagefritt på nordnet i just etfer.
Övervikta? Snarare likavikta mer jämnt i världen en vanlig globalfond har ju 75% i USA och skräpbolag som Tesla och amazon i toppen även apple har gått dåligt tillväxtbolag i snitt har underpresterat i 82% av tiden i nästan 100 år. 20% japan är väl ingen övervikt.
Hur är Amazon ett skräpbolag? För att deras revenue förra året var $640 billion? Eller för att deras earnings förra året var $70 billion?
1 år: Amazon och Apple har gått bättre än Storebrand Japan
3 år: Amazon och Apple har gått bättre än Storebrand Japan
5 år: Amazon och Apple har gått bättre än Storebrand Japan
10 år: Amazon och Apple har gått bättre än Storebrand Japan
Jag förstår inte, du älskar att titta på historisk avkastning, och sen pratar du om att Japan är bättre än Amazon och Apple…?
Hej
Även jag letar efter en global Aktiefond att fortsätta mitt sparande i.
Tidigare sparat i Länsförsäkringar Global Index,
men då den fonden inte blivit upphandlad i PPM, vet jag inte hur jag ska ställa mig framgent.
De fonder som inte längre finns tillgängliga i PPM,
borde väl sannolikt gå miste om ansenliga summor här…?
Eller ska man bara bortse från PPM:s val när det gäller det det privata sparandet?
Allt gott därute!
Precis och varför har tillväxtbolgen gått bättre förra årtiondet jo därför att vi har haft centralbanker som har haft nollränta eller minusränta vilket inte är det normala. Snitträntan dom senaste 150 åren är ca 4-5%. Om inte tillväxtbolagen klarar den pga för stora lån ja då vill jag inte äga dom. Ta avanza global t.ex 30% teknik och 75% Usa exponering ser jag som betydligt större risk än min värdebolags fond i kombination med 30% guld.
Okej varför jag inte gillar amazon och tesla. Om jag köper en aktie och investerar i ett företag dom vill jag ha nåt tillbaka det stavas utdelning. Jag litar inte på företag som inte ger utdelning.