USA och teknik styr börsvärlden - men hur länge?

Hej,

Jag hittade nedanstående galet intressanta artikel på Avanzas Placera nyhetssektion idag.

Massor med tänkvärda grafer, nyckeltal och frågeställningar.

Huvudbudskapet är att USA och teknik styr börsvärlden för närvarande. Helt dominerande globalt sett.

Men frågan är hur länge det kan hålla i sig? Historiskt har inga träd växt till himlen, och det finns flera oroande nyckeltal.

Jag postar några av de mest intressanta graferna och öppnar upp för synpunkter.

USAs andel av global market cap har ökat från 29% till 63%:

image

Kommer det gå som för Japan som minskade från 44% till 5,5%? :open_mouth: Kanske inte riktigt så illa, men ens något åt det hållet vore katastrof.

image

Andelen av global market cap som utgörs av Tech är tillbaka på samma nivå som vid toppen av IT-bubblan. Efter att den sprack tog det 20 år att komma tillbaka till samma nivå igen där vi är nu:

image

P/E-talen har varit historiskt höga för SP500 under 2000-talet, mer specifikt 19 mot tidigare historiska 14. Kan en återgång till historiska nivåer på P/E-tal väntas?

image

3 gillningar

Om man ändå kunde förutspå framtiden och vad som blir nästa stora grej istället :slight_smile:

De gånger som teknik har minskat kraftigt, vad är det som har tagit mer plats istället?

2 gillningar

Enligt artikeln har tex finans och bank tidigare haft betydligt större andel av global market cap. Vet dock inte om det korrelerar exakt med just Tech.

1 gillning

Varför vore det en katastrof? :thinking:

3 gillningar

Ja, det beror kanske på vem man frågar.

Men det är ju tex många här på forumet som har globala indexfonder, vilka pga situationen som nämns i artikeln och kommentarerna ovan är tungt viktade mot USA för tillfället. Så för dem vore det ju inte så bra om aktier i USA skulle gå ner mycket i värde.

Antar att det heller inte vore så bra för ekonomin i USA. Så för de som påverkas av det vore det negativt. Å andra sidan kanske det blir ett uppsving för andra regioner. Om USAs andel av market cap går ner, så måste ju andra länders andel öka tänker jag.

En ren sektor eller landsrotation borde väl vara neutralt i en global indexfond, eller ?

Om de globala indexfondena har 65% av sitt värde i USA, och USA aktierna minskar X% i värde, så minskar de globala indexfondernas värde med 65% * X%.

Om det vore så att globala indexfonder är helt opåverkade av de underliggande aktiernas värde skulle ju globala indexfonder aldrig kunna gå ner (eller upp!) i värde.

Alla aktier i USA skulle kunna gå ner till 0 kr i värde, och de globala indexfondernas värde skulle vara helt opåverkade av det? :thinking:

Men visst, över tid skulle ju USAs andel av de globala indexfonderna minska, pga landsrotation. Så framtida ytterligare nedgångar i USA kommer då få mindre påverkan på globala indexfonders värde.

2 gillningar

Är väl en fråga om tid tänker jag.
Går värdeminskningen på en vecka så köper jag det som du säljer. Sker det gradvis över 5-10år så blir ju påverkan minimal tänker jag. Fonden obalanserar ju sig och viktar med marknaden.

Så vid en börskrach men en helt ny marknadsvikning medands kraschen pågår skulle nog vara förödande för många.
Men nånstans så är det kraschen snarare än omviktningen av marknaden som är den påverkande faktorn.

Så kontentan är att inte investera i USA-fonder eller rena techfonder. Ligg still i globalfonden, kompletera med small cap fonder och emerging markets om du vill hedga lite om detta scenario. Undvik branschfoder och landsfonder som pesten.

Det är inte någon i globalt index enskild komponents andel av totalen (i det här fallet USAs andel) som styr värdet av global indexfond utan det totala värdet av de aktier som ingår i index. Om värdet på USA aktier i förhållande till övriga index går ner så kan det samvariera med en global nedgång - eller inte.

1 gillning

Gick ett globalt marknadsviktat index som inkluderade Japan 1988 - 2000 dåligt?

1 gillning

Spekulation:

Svårt att se idag att någon kommer springa förbi USA’s tech bolag utöver svarta svanar som världskrig. Magnificent 7 har rotat sig fast klart mycket starkare än vad Amazon hade under 2000. Det finns en anledning att de är stora: de har miljarder kunder och deras uppmärksamhet.

Det är mer sannolikt att techsektorn i en digital värld, med trender som AI, fortsätter tar äter sig in i andra sektorer än vice versa. Chip är nya oljan och molnet nya fastighetsvärden. Mer troligt att Apple äter marknadsandelar från JPMorgan än vice versa.

Sen om jämför man börsen och tar hänsyn till monetär inflation så är börsen långt från den bubbla som vi hade 2000. Börsen bör ha högre pris idag eftersom det finns 5X mer pengar i rotation.

Menar inte att den är lågt värderad utan troligen sjunker p/e värdena väsentligt under kommande/pågående recession.

Med tanke på utvecklingen för Japanska NIKKEI225 index under den perioden, så borde det ha gått sämre än ett globalt marknadsviktat index som exkluderat Japan.

Eller hittar du något som visar på motsatsen?

Osäker på vad din poäng är.

För tillfället är globalt index väldigt tungt i USA (ca 65% av global market cap). Så om USA index går ner, drabbar det globala indexfonder mycket. Det är i alla fall en av mina poänger.

Huruvida en nedgång i USA skulle samvariera med nedgång i andra länders index är en annan sak. Och i så fall till vilken grad.

Det var tex inte så att nedgången i Japanska NIKKEI225 index under 1988–2000 samvarierade med andra index till den grad att de gick ner i närheten av lika mycket. Så det hade varit bättre att vara investerad i globalt index, med Japan exkluderat under den perioden.

På samma sätt kan det bli så att det är bättre att vara investerad i globalt index exkluderat USA, om USA går ner mycket framöver.

Förvisso. Men det är ju redan inprisat.

Du ser ingen gräns för den utvecklingen? USA har redan 63% av global market cap. Är det rimligt att det stiger mycket högre, tex till 80%? Alltså att värdet av bolagen i USA skulle ha 80% av totala värdet på alla bolag i hela världen? :astonished:

Vidare så utgör Tech redan 24% av global market cap. Är det troligt att det stiger ännu högre? Förbi toppnivån under IT-bubblan?

Känns spontant riktigt svårt att tajma regioner och branscher. Man kommer förmodligen alltid vara för sen eller för tidig på bollen och misslyckas i det stora loppet. (misslyckas = sämre avkastning än globalt index utan exkludering)

1 gillning

Givetvis, men kommentaren var huruvida det var en katastrof för någon som hade investerat i ett globalt marknadsviktat index under den perioden.
I efterhand är det ju lätt att plocka vinnarna och förlorarna, men inte lika lätt på förhand.

USA var ju ändå 29% 1988, med samma logik borde USA ha exkluderats med då.

2 gillningar

Frågar du mig kan säkert tech utgöra uppåt 50% om nåt decennium. Och eftersom de största tech-bolagen är på amerikanska börsen (inkl. svenska företag som Spotify och snart troligen Klarna) så växer USAs andel också.

Vet dock inte vad de räknar in som tech men för mig är företag som Amazon och Tesla del av det (inte endast IT-sektorn).

1 gillning

Återigen, om det totala värdet av aktierna i den globala indexfonden är oförändrat så spelar det ingen roll om de amerikanska aktierna går ner eftersom det sjunkande värdet av de amerikanska aktierna kompenseras av stigande kurser i övriga aktier.
Detta gäller alltså i det fall jag skissat ovan. Det finns ytterligare två möjliga utfall. Det totala börsvärdet av indexfonder aktier kan gå upp eller ner, oberoende av värdet eller andelen av de amerikanska aktierna. Då kommer också fondens värde stiga eller sjunka, oavsett hur det gått för de amerikanska aktierna.

2 gillningar

När jag tittar i spåkulan så säger den att USA och tech dominans kommer bli bara större. AI är på riktigt och ingen hype, vad händer med den ekonomiska utvecklingen när vi har nått AGI, det bedöms inte vara allt för långt borta ( spekuleras redan en del kring om OpenAI redan har en modell som börjar närma sig AGI). Ingen vet men min spåkula säger fortsatt övervikt USA. Den som lever får se.

Techbubblan 2000 var en hype i en väldigt omogen bransch som drabbades av gigantisk FOMO.
Självklart kan tech krascha igen men jag tror fortfarande det finns mycket kvar i den sektorn i många branschtillämpningar. USA är starka i tech och det går att ett fåtal gigantiska bolag så möjligt att USA kommer ta ännu större del av index. Det kan också bli magplask för USA vem vet men då ger det rejäla nedgångar i resten av världen också.

Det fina med att äga index är att man inte behöver veta hur framtiden ska bli och det är bra eftersom man ändå inte kan förutspå framtiden.

1 gillning