Jeff Clark: Hur mycket guld och silver bör man ha i sin portfölj?

Tips på intressant artikel från GoldSilver.com idag:

Några höjdpunkter från artikeln och presentationen från CPM Group de referar till:

The research showed that the “sweet spot” for the percentage of gold in portfolio is 20%. On a long-term basis this provides the best balance between risk and reward.

Sedan går de som vanligt all-in på domedags-scenariot, men ändå ganska allmänbildande:

1 gillning

Jag vet inte om sweet spot verkligen är 20%! Den optimala portföljen–förutsatt att man köper detta Markovitz-förfarande–borde vara 25-30% då det är där CAPM-linjen borde skära hyperbeln i bilden, eller? :thinking:

Edit: De verkar ange 25-30% i presentationen från CPM Group.

2 gillningar

Intressant artikel och jag blir yr i huvudet av alla dessa rapporter om hur mycket guld man skall ha i sin portfölj, Tror jag läst allt om 5% till 50% är den optimala andelen för guld. Givet den grafen skulle jag själv ligga på 40% guld. Risken är 5,75% och avkastningen närmare 8.2%. Givet den grafen antar jag att fördelningen mellan S&P och T-bills är 50/50 av den del som återstår efter guld.

Sen en fundering kring apokalypsen. Säg att jag har 10 1oz guldmynt hemma. Vilka butiker skulle acceptera de som betalning för mat och liknande? I vilket format skulle min växel komma ifrån i sådana fall? Just det scenariot ser jag inte riktigt framför mig. Visst kan man köpa silvermynt och 1/10oz guldmynt men det kan väl aldrig vara menat att användas som betalmedel?

2 gillningar

Lösningen på det problemet:
50 x 1 gram Guld CombiBar Valcambi Suisse - Tavex Sweden

1 gillning

Paul Belanger, med sin YT-kanal “Evidence based wealth (a.k.a belangp)”, gillar att prata om guld som en del av sina investeringar. Han verkar luta åt en guld-andel på runt 35% guld och 65% aktier, 0% bonds.

By Request Mixes of Stocks, Bonds, and Gold

2 gillningar

Jag vet inte om någon av er är intresserad, men för en tid sedan så satte jag mig ner i hopp om att bringa lite klarhet i detta med att inkludera guld i portföljen. Min förhoppning var att göra en någorlunda rigorös analys av en 60/40-portfölj bestående av S&P500 och guld. Jag skrev ned resultaten i en kort rapport som jag bifogar här om någon vill läsa den.

Guldanalys: Länk till PDF

Notera att data jag använt är begränsad, och den statistiska signifikansen därför ibland är tvivelaktig. Jag har inkluderat konfidensintervall där jag anser att det är nödvändigt. Men förhoppningsvis så syns ändå ungefär hur portföljen tett sig vid olika extrema marknadssituationer.

4 gillningar

Intressant! Artikeln handlar mest om fysiskt guld du har i eget valv. Hur påverkas resonemanget när det gäller certifikat för oss vanliga nötter?

Jag vet inte, men jag har mycket svårt att tro att det kommer gå att betala med guld eller silver. Tom om det skulle finnas reglerat någonstans som giltigt betalmedel så är det inte praktiskt. I vissa affärer är det redan omöjligt att betala med kontanter så att dyka upp med guldmynt är nog bara att glömma. Om vi skulle hamna i en kris av något slag där vissa tror att det kommer gå att handla med guldmynt så lurar man sig själv enligt mig. Eller är tanken att man ska växla till sig kontanter ? Jag är mycket skeptisk :slight_smile:

2 gillningar

Känns lite vinklad den där artikeln eftersom avkastningen ökar ju mera guld man har. De räknar med andra ord med att T-bills+S&P 500 i kombination 50/50 ger sämre avkastning än guld tolkar jag det som?

Har du funderat något på i vilket utsträckning en vanlig villa skulle kunna ersätta guld i portföljen? Hur bra går egentligen villa-priser vid en längre börskrasch generellt? Jag kollade snabbt på fastighetsprisindex för villor i Sverige och den enda riktiga dippen ser ut att ligga runt 1990-1995, i övrigt kan jag inte se samma volatilititet hos fastigheter som aktier.

1 gillning

Guld kan rent ekonomiskt aldrig ersättas av en bostad. En av de saker som gör guld så priselastiskt och attraktivt som säkring vid nedgångar är den begränsade tillgången. Det finns endast en viss mängd guld i backen! Ett hus kan du bygga i stort sett när du vill. Den enda rimliga anledningen till att bostadspriserna stigit oavbrutet de senaste åren är avreglering av kreditmarknaden.

1 gillning

Intressant text! Hur kom du fram till att använda just månadsvis rebalansering?

1 gillning

Det var för att i någon mening efterlikna hur till exempel Lysa fungerar med sin “ombalansering vid 3 procentenheters avvikelse”. För att fördelningen inte ska bli helt tokig vid stora ned/uppgångar valde jag att balancera om månadsvis i simuleringen. Det var också enklast att implementera i koden jag skrev för det. :grin:

2 gillningar

Intressant! Tack! :slight_smile:

Det finns ju alltid osäkerhet i analys så jag tycker mig mer se att 10-25% är ett rimligt span. 10% lika bra som 25% :thinking:

Känner mig nog rätt nöjd med 10% men kanske kan motivera 15% på totala kapitalet.

Sen undrar jag om du hittat bakgrunden till grafen. Såg inget mer än att de refererar till sin 53 åriga analys men inte mer om hur och vilka data.

Kul papper!

Jag vet inte om det här bara är något du roar dig med på fritiden och vad för sorts data du har tillgång till. Men om jag blygsamt får delge några spontana reflektioner så hade jag nog kanske föredragit en modell där man följer många olika portföljer över tid och sedan försöker estimera marginaleffekten av att öka andelen guld på avkastningen.

Utan att bli för nördig så skulle man då kunna justera för specifika portföljeffekter genom att helt enkelt lägga till en dummyvariabel för varje enskild portfölj, samtidigt som man justerar för mer övergripande marknadseffekter genom att lägga till en dummyvariabel för olika tidspunkter (t.ex. år eller kanske månad, lite beroende på hur detaljerad data man har).

1 gillning

Är det inte lite så att dom som har guld nedgrävt i trädgården är dom som drömmer om att bli härskare i mad max apokalyps världen dom hoppas kommer sen?

2 gillningar

40 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Långa räntor är bäst när man vill så låg maximal nedgång som möjligt… :nerd_face: