Min sambo har fått ett i våra ögon schysst jobberbjudande, funderar dock på upplägget rörande tjänstepensionen. Han erbjuds en lön på ca 65000 kr, möjlighet att ta “tjänstebil” (hybrid) och en tjänstepension på 10% (samma procentsats på hela beloppet). Är det vanligt att tjänstepensionen läggs upp på detta sätt? Ringer det några varningsklockor hos er?
Han har tidigare komunala anställningar bakom sig och där ser ju uppläggen ut på annat sätt.
Inget konstigt upplägg.
Tjp är rimlig för den lönen. Men vid högre löner kommer han inte få lika mycket som finns i kollektivavtalen.
Går att räkna på det och hitta brytpunkten där det blir bättre med liknande upplägg som i kollektivavtalen.
Det är ett företag som inte har kollektivavtal. Då kan de själva bestämma helt fritt hur de skall erbjuda sina anställda förmåner. Jag har en räknesnurra för att jämföra erbjudanden från bolag och den lönen ger 6 750 SEK i tjänstepension per månad med standard kollektivavtal.
Det är i mina ögon en bra tjänstepension från ett bolag som saknar kollektivavtal. Det är bara 250 SEK mindre i tjänstepension per månad jämfört med om det funnits kollektivavtal.
Nja. Det vanligaste är såklart en kollektivupphandlad lösning med låg avsättning fram till en viss brytpunkt och sen 30% över denna. Eventuella lönehöjningar din sambo får kommer ju att generera 10% tjp ist för 30%.
Men just nu är erbjudandet relativt likvärdigt, vad det verkar.
Jag hade tagit reda på om det är fritt att placera hela beloppet i en fondförsäkring så att man inte är intvingad i en trad lösning till 50%…
Med den lönen var normal avsättning till tjänstepension där jag arbetat inom privat sektor ( inget kollektivavtal dock) ca 7500 sek pga det mycket större avsättningen på 30% över ca 50000 i lön. Dvs 6500 i avsättning är i underkant och det blir ändå mindre bra om lönen ökar framöver. Vad många inte vet är att över ca 50000 i månadslön gör staten 0 i avsättning till din ( eller andras pension). Allt går till staten. Dvs höga procenten på 30% behövs då.
Ser inga varningsklockor utifrån det här upplägget.
Din sambos tjänstepensionsavsättning i månaden blir 6500 kr.
Hade bolaget haft kollektivavtal så hade insättningen blivit 7658 kr.
Vanligtvis är det alltså 4,5 procent av lön upp till 46 438 kronor/månad som sätts av till din tjänstepension. På lönedelar över 46 438 kronor sätts 30 procent av.
Nackdelar: Mindre tjänstepension, blir stor procentuell skillnad på lönehöjningar.
Fördelar: Att ta ut en tjänstebil har mindre påverkan på hans tjänstepension.
Den största fördelen med att som tjänsteman inte ha kollektivavtal är om företaget har tjänstepensionen hos Nordnet/Avanza. Då slipper din sambo att få 50% av tjänstepensionen insatt i en traditionell tjänstepension som har väsentligt sämre förväntad avkastning än en indexfond.