Ny forumanvändare här, har ivrigt följt podden i flera år
Har en fundering, min arbetsgivare saknar tjänstepension men vill nu erbjuda att som anställd få antingen pensionsspar (ej löneväxling utan bara nåt slags fondspar som blir låst till pensionsdagen) eller löneökning. Det rör sig om i stort sett samma procentsats.
Är i en bransh som saknar tjänstepension så har alltid sparat själv. Har en ansenlig summa som jag fortsätter bygga på med mål om att kunna sluta arbeta heltid innan förväntad pensionsålder.
Finns det nån anledning att INTE välja löneöknings-alternativet? Jag känner att jag vill satsa på mer “egna” pengar att investera hur jag vill. Missar jag nåt som är en fördel med tjänstepensionen?
Planerar inte stanna på denna arbetsplats särskilt länge, så kommer på nästa arbetsplats säkert va utan tjänstepension igen…
Lite rörigt inlägg kanske, men har ni några tips eller råd?
Tjänar du över gränsen för intjänande till allmän pension (ca 600 tusen i år) så tjänar inte in någon mer allmän pension på överskjutande belopp. Hamnar du över ca 614 tusen åker du dessutom på 20% statlig skatt. Så är du högavlönad är pension bättre. Ytterligare ett alternativ är att avsätta i egen privat pensionsförsäkring och göra avdrag i deklarationen. Det minskar din beskattningsbara inkomst, men inte din pensionsgrundande inkomsten.
Jag tjänar under 600 tusen/år! Tolkar jag det som rätt att det inte är värt tjänstepensions-alternativet för jag är inte så högavlönad?
Ditt tredje alternativ är ju nåt som jsg borde kolla upp närmare, läst om det innan men är inte så insatt.
Vad händer om du blir långtidssjukskriven?
Fortsätter arbetsgivaren att ge dig en extra avsättning att spara till pension? Sannolikt inte.
I Tjänstepensionen ingår vanligtvis PB, Premiebefrielse, vilket innebär att försäkringsbolag/banken fortsätter att betala in till din pension så länge du är sjukskriven (efter 3 månaders karenstid).
Blir du sjuk/arbetsoförmögen varaktigt så pumpas det in pengar till 65 år eller vad nu den bortre gränsen blir i framtiden.
Din pension är på så sätt tryggad.
Så om du exempelvis erbjuds de 4,5% som brukar vara ett vanligt riktmärke så brukar man räkna på 4,7% eftersom PB-kostnaden är c:a 0,2%.
Fast som du skriver så är inte planen från din sida att stanna hos denna arbetsgivare för tid och evighet vilket talar emot en tjänstepensionslösning även om risken för att bli sjuk/skadad finns redan nu i eftermiddag när du tar dig hem ifrån jobbet…