Hejsan på er alla! Jag har en liten fråga o förhoppingsvis så kan ni ge mig lite kloka svar:
Jag har sökt ett jobb o fick reda på att jag vart nekad, då jag inte uppfyller alla de generella krav (baserat på dina svar på frågorna i anslutning till ansökan) som dom anser är nödvändiga för att lyckas i den här rollen.
jag sökte roll som chafför o skulle bara åka till återvinningsplatser o göra rent efter mig där o fota, för detta så behöver man asså gymnasiekompetens. Kan ni ge mig svar på hur man behöver detta för ett sånt simpelt jobb? 
Det är inte den specifika kompetensen man erhåller från gymnasiet som det egentligen sållas på. Man använder helt enkelt gymnasiegång som ett extra filter bland alla sökande. Kan man välja mellan två som har precis samma kompetens för jobbet, men den ena har gått gymnasiet, så tar man den som gått gymnasiet, eftersom avsaknad av gymnasiegång kan bero på bristande förmåga att göra klart saker, göra tråkiga saker, gå upp på morgonen, ansvarstagande eller liknande. Sen kan det naturligtvis vara helt fel, men i en situation där det går 100 sökande på en tjänst på enkla arbeten finns det ingen anledning att inte minska urvalet.
5 gillningar
Sveriges arbetsmarknad är dysfunktionell. Vi har har dels en övertro på formell utbildning, en snedvriden utbildningspolitik där hantverksyrken och dylikt ses ner på och har därför svårt att matcha arbetsgivare och arbetstagare på ett bra sätt. Vi har därtill en av Europas sämsta arbetsmarknader för okvalificerade jobb pga effektivisering.
Det enkla svaret är: för att de kan. Utbud av arbetskraft till dylika jobb är (för) god.
6 gillningar