Tjena, här kommer ett jobbtips för dig eller en kompis, jag har alltid varit golvläggare sen studenten, det är många som ser ner på det men det är ett bra arbete som kan slita på kroppen men inte mer än något annat om man jobbar smart och gör alla moment. Det är ett väldigt eftersatt yrke med bra lön och rejäl efterfrågan. Börjar man som lärling idag kan man räkna med 30000kr första året (våga förhandla att få börja på steg 2 direkt), ca 34000 år 2, 38000 sista året, och runt 44000 när man är fullbetald, arbeta 7-16. Ofta bil hem osv.
Tipsa någon som vill ha ett bra arbete, välbetalt och framtidssäkrat.
Tipsa gärna om era arbeten med enkel väg till arbete som ingen tänker på.
Men man förväntas väl ha någon form av dokumenterad kompetens för att få bli lärling, t.ex. av att ha gått ett praktiskt gymnasium? Tummen mitt i handen och dålig fysik är väl till exempel inte kompatibelt med jobbet?
Ja en liten sållning görs ju om man märker att personen är helt inkompetent, men annars är det väldigt öppet mål att bli vuxenlärling. Ofta har man ju då ett intresse av hantverk och vet vad som passar en, istället för en gymnasieelev som bara är skoltrött och därför går bygg.
Vet inte. Min bror är snickare och närmar sig 40 nu och orkar inte mer. Han funderar på att bli lärare inom bygg, besiktningsman eller något där han kan dra nytta av sin erfarenhet.
Absolut, det är inte alls ovanligt såklart, gäller att ha lite tur med en kropp som håller.. Men fråga en frisör hur dennes axlar mår, kontorsnissen hur nacke/axlar mår, kassörskan hur handleder känns. Har man otur så kan de flesta jobb slita ut en tyvärr, mer vanligt i hantverksyrkena kanske, men det är ingen sanning att det inte går arbeta till pensionen. Gäller att arbeta varierat och använda hjälpmedel samt träna
Enig. Alla hantverkaryrken verkar det vara brist på mer eller mindre.
Jag tror också det kan vara drivet av att färre och färre faktiskt kan renovera själva (även om en del försöker febrilt med blandade resultat) samt att kraven på resultaten är nära perfektion nuförtiden. Åtminstone upplever jag det så i min bekantskapskrets.
Man ska såklart se till att ta hand om kroppen men som du skriver gäller det nog både fysiskt krävande och stillasittande arbeten.
jag gick bygg i gymnasiet. Arbetat som snickare och mark/anläggning. Lyckades komma in på universitet som vaktmästare. Lite mindre betalt men kroppen är gladare.