Det tycker jag absolut, det borde ju vara typexemplet på att tjäna pengar medan man sover, att äga tillgångar som genererar avkastning.
Hear, hear! ![]()
Samtidigt upplever jag det som lättare att göra. Jag vet ju bättre vad jag vill och inte vill nu än när jag var 30 och var lätt förblindad av vad alla andra gjorde, deras framgångar, hur de levde ![]()
Ritalin. ![]()
Ja, det ÄR just det som är att prioritera! Tyvärr tror många att det är att fokusera på de viktigaste sakerna där det blir lättare mentalt om man istället tänker “vad ska bort?”
Jobbade så med en chef jag hade under många år. En lista på alla saker jag arbetade med för stunden. När han kom med ytterligare en arbetsuppgift så drog jag bara fram listan och pekade: “-Vad ska bort?”
Slutade ofta med att han insåg att det var en skitsak han kom med egentligen som det var bättre att strunta helt i eller delegera till någon annan i jämförelse med de andra sakerna på listan. ELLER så insåg han/vi att en “gammal” uppgift på listan inte var lika viktig längre och så ströks den istället.
Arbetssättet funkade toppen för oss och SYNLIGGJORDE att man inte bara kan lägga till nya saker och att prioritera handlar just om att välja BORT saker =det får KONSEKVENSER.
En positiv effekt var att jag aldrig behövde ha dåligt samvete för att saker inte hanns med och för min chef var det viktigt att kunna räkna med att det som fanns på listan verkligen hanns med inför deadlines osv.
Väldigt individuellt, men för många är det:
- Resa
- Restaurangbesök
- Shopping
- Träna på gymmet
- Typ sådant man gör på svensexa / möhippa
etc
Oj, superintressant feedback. Vad är det som skaver?
Detta. Håller definitivt med.
Min mentor brukade alltid följande när jag kom med en ny idé:
Vilket projekt eller engagemang ska du missköta nu?
Oj. Allt på den listan stjäl min energi. ![]()
Vissa av aktiviteterna kan vara energigivande stundtals, sedan tillkommer stress också. Folksamlingar och passa tider för resor exempelvis.
Som sagt för mig skavde det inte alls, jag tyckte det var kul.
Kommentaren var till någon som ifrågasatte rimligheten i att man kan välja obegränsat med energi eller hur man kan “få” mer av den genom att spendera den, ungefär som en evighetesmaskin
. Att kommentera sakligt på det blir nog svårt.
Ja. Håller med!
För mig är det snarast:
- ligga kvar i sängen tills jag känner mig klar att möta dagen utanför
- göra absolut ingenting ’inbokat’ - som torsdagen då jag örlade runt hemma efter att först ha legat i sängen från jag vaknade vid åtta till lite i två (!)
- en variant på ovanstående är att läsa i trädgården - i sol och/eller skugga beroende på temperatur och tycke -, dra lite i några ogräs, läsa lite mer, klippa lite på en häck eller dra ytterligare några ogräs, osv osv osv.
- ha meandrande samtal i 3D, online eller i text.
- ta en långsam barfotapromenad
- sjunga i kör
…som ger mig energi.
Dvs, tid snarast än pengar som möjliggör detta för min del. Eller?!
Ja, igenkänning. En liknande lista för mig:
- Sova i ett svalt och tyst sovrum med sammanhängande sömn 8–9 timmar.
- Läsa/lyssna på alla standardverk inom ett intressant ämne.
- En lång promenad utan mål en varm sommarkväll.
- Slutföra uppgifter. Finns ingen bättre känsla.
- Städa bort gammalt bråte som stör i vardagen. Clean desk FTW.
- Återvinning. Bra skit.
Härligt uttryck och en skön aktivitet.
det hade jag aldrig hört.
Var tvungen att googla för att se att jag inte hittat på det på eget bevåg (inte helt ovanlig syssla för Moi):
Nej då, ChatGPT hade redan förklarat ![]()
Men inte för mig! ![]()
Vilket intressant avsnitt detta var. Jag har alltid bannat mig själv för att jag är så dålig på att sätta mål, men nu kan jag börja kalla min luststyrda inställning till arbete med att jag “utvecklar mina pjäser” ![]()
Jag som också är aktiv i ideell sektor hade tyckt det vore intressant att kombinera dessa tankar med någon som arbetat länge med att utveckla Stadsmissionen eller liknande. Tänk all denna tid som läggs ned i föreningslivet i Sverige som inte skapar pengar utan energi och livsglädje. (Är det samma för er som har valt att skaffa barn, för att det i slutändan ger energi?)
Går det att få RemindMe! på trådar liknande funktionen som finns på Reddit? Den här skulle jag vilja återkomma till om ett halvår.
Ja, du kan trycka på bokmärke och välja ett datum som det ska påminna ![]()
Tryck på dom tre prickarna på inlägget som du vill lägga som bokmärke sen välj det här:
Fantastiskt, tusen tack!
![]()