K54. Bilkalkyl: tumregler, erfarenheter, lärdomar och bästa tipsen för nästa bilbyte

Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.

Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!

Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…

2 gillningar