K60. Fondrobot eller indexfond: vad är egentligen bäst?

Jag vet inte om 2024.

Jag har 100% aktier på Lysa.

En skillnad jag saknade i avsnittet är att man inte kan ta värdepapperskredit med fondrobotar. Det har varit en anledning till att jag bytt tillbaka till Avanza på sistone.

1 gillning

Jag bara menar att när bevisen för fördelarna med fondrobot inte är helt entydiga och att folk ändå kan göra fel samt att sätta sina pengar på ett nytt okänt ställe kan vara avskräckande … så tycker jag det blir konstigt när man så pass starkt framställer gör-det-själv-portfölj som så svårt.

Alternativet till Lysa - så som reken är på RT - är ju en (1) globalfond och buffert på sparkonto. Det är INTE svårt att få till på random bank OM man bara följer RT rådet. Det är kanske t.o.m. lättare för många eftersom man redan har sin bank där man bara ska hitta en globalfond. Listan på globalfonder per bank finns redan.

Budskapet i avsnittet blir lite av Robot-tjohoo-det-ska-vi-ha medan alternativet är Egen-portfölj-ojojoj-så-svårt (även om det är något mildrat jämfört med tidigare)

Mitt budskap till Jan är, och var även i tråden inför avsnittet, att han borde beskriva två sätt att göra i huvudsak samma sak med lite olika för/nackdelar beroende på personlig smak där båda är lätta

De som inte litar på en robot, eller av andra skäl skulle vilja ha portföljen på bank (tex. pga bolån), kanske inte kommer till skott med att investera - och det är ju den stora förlusten: Att inte komma igång.

4 gillningar

Jag är en “Gör-det- själv” och tyckte det var hur smidigt som helst. Man är ju även en gör det själv på ett sätt också när man använder lysa eller opti för ingen kan ju starta sparandet åt en. Har svårt att se att själva startandet av sparandet skulle vara någon större skillnad. Det känns som det hänger mer på personlighet om man lyckas pilla eller inte, en som har lysa kan ju även få för sig att sälja allt och köpa enstaka aktier.

3 gillningar

Fast det finns ju storbanker som erbjuder fondrobot också. Men jag är inte övertygad om att det är lättare att luska ut om roboten är något att ha än att hitta en bra vanlig fond.

1 gillning

Precis. Så kanske det behövs mer en enkel guide med några frågor så man väljer det som är bäst för en. Tex

• Har du lätt att få för dig att byta fonder, hoppa på rekommendationer titt som tätt => Välj fondrobot för att minska risken att göra fel
  • Är du rädd för att sätta pengar på något annat ställe än din nuvarande bank => Skippa fondrobot. Köp en globalindexfond i ett ISK konto hos din nuvarande bank.
  • Vill du lätt kunna ha olik sparande med olika sparhorisont (aktier och räntor) för olika syften => Fondrobot

Osv

7 gillningar

Varje tia mer i månaden man sparar har väl större impact än Velander mellan robot och index. Varför inte använda båda?

utan att ha lyssnat på avsnittet tycker jag en fördel med robot är att jag vid avyttring har pengarna mycket snabbare än vid försäljning av traditionell fond.

Jag köper fonder varje månad. Så balanserar jag själv en gång per år och sparar 1 promille på att göra det själv.

Skulle jag introducera någon helt ointresserad av ekonomi hade det nog blivit fondrobot. :slight_smile:

95% välja den här valet då folk är rädda för förändringar. Det är garanterat att folk väljer ”säkra” storbanker.

Problemet uppstår sedan att välja risk mellan räntor/aktiefond då det är överkurs för nybörjare gruppen.

Seden blir det mer problem när man har börjar lära sig mer då och blir pillkung till slut. I den klassen är vi majoriteten som hamnar i tyvärr.

1 gillning

Inte om man följer RT reken - globalfond + sparkonto :sweat_smile:

2 gillningar

Har inte lyssnat på avsnittet men det känns nästan som att vissa saker som fondrobottar gör (som t.ex. 20% Sverige vilket inte riktigt överensstämmer med forskningen) dribblas bort som att man har “åsikter”.

Fondrobottar har också åsikter som bör tas upp som en negativ punkt.

3 gillningar

Tycker Avanza auto 6 är intressant.

1 gillning