Kalkylator för nettolön

Jag heter Greta och kommer från Tyskland. Som en del av mitt arbete vid universitetet forskar jag om bruttolönen för en anställd i grannländerna till Tyskland. Jag letar efter en online-kalkylator för netto-bruttolön som liknar den för [Tyskland] (Brutto Netto Rechner) . Om den inte finns skulle jag vara tacksam om någon direkt kunde tala om för mig hur mycket nettolönen för en ensamstående person utan barn skulle vara för följande bruttomånadslöner:
€ 500.0, € 1,500.00, € 3,000.00, € 5,000.00

Jag använde programmet deepl för att översätta denna rapport, jag hoppas att allt jag skrev ovan är begripligt.

Greta

Kommun: Stockholm
Medlem i Svenska Kyrkan: Ja

Bra. Tack.

Kul. Tänk på att i Sverige ingår sjuk/pension försäkring medmera i skatten som räknas separat i Tyskland. TV avgift (GEZ) går också på skatten i Sverige nu för tiden.

Däremot ingår inte arbetslöshetskassa i skatten som det gör i Tyskland , så det måste man teckna själv.

Det gör jämförelse jättesvårt och jag har aldrig sett någon forskning eller statestik som gör en jämförelse på något “grundskydd” så man faktiskt jämför äpplen med äpplen. Så kul om du får till det i din forskning :slight_smile:

1 gillning

Jag är inte bara intresserad av skatten utan av alla avdrag. Om någon till exempel kommer överens med arbetsgivaren om en bruttolön på 2 000 euro, hur mycket får den anställde med sig hem i slutet av månaden? Kommer detta att vara resultatet av ovanstående kalkylator?

Ja. Det är precis vad du frågade efter.
Det finns fler avdrag, men de kräver att du också har andra utgifter. Det är därför de saknas i denna uträkning.

Bara att förtydliga om det råder tvivel. I Sverige är vi individuellt skattepliktiga. Min lön är också min skatt.

Jag kollar direkt via skatteverket för egen del. Det som är värt att veta är att skattesatsen skiljer sig mellan kommuner och att medlemskap i svenska kyrkan påverkar.

1 gillning

Ska du jämföra mellan olika länder måste du ta hänsyn till vad som ingår och inte ingår i skatten.

I Sverige om man kommer överens med arbetsgivaren om en bruttolön på 20 000 kr (Kommun: Riksgenomsnitt, Medlem i svenska kyrkan: nej) så betalar arbetsgivaren 20 000 kr + arbetsgivaravgift på 31,42% (6284 kr) = totalt 26 284 kr. Arbetsgivaravgift består av 11,62% skatt och 19,8% går till socialförsäkringssystemet (pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring, arbetsskadeförsäkring etc). Arbetstagaren betalar 18,35% skatt (inklusive avgift för pubic service (TV/radio)) och får av de 20 000 kr före skatt ut 16 331 kr efter skatt. Arbetslöshetsförsäkring behöver man teckna utanför skatten men den finansieras både av avgiften man betalar privat och av skatten. Alla socialförsäkringar har ett tak för hur mycket man kan få ut per månad så vid höga/högre inkomster betalar man in mer även om man kommer över taket.

Sen finns ett antal avdrag som inte syns som gör att man kan betala lägre skatt. De vanligaste:

Ränteavdrag
Reseavdrag
ROT-avdrag
RUT-avdrag
Gåvoavdrag

Det vanliga är även (via kollektivavtal) att arbetsgivaren betalar in 4,5% extra till pension för löner under 47 717 kr (år 2022) och 30% extra till pension för den del av lönen som är högre än 47717 kr (år 2022).

Värt att tillägga är även att ekonomifakta.se drivs av Svenskt näringsliv som är arbetsgivarnas intresseorganisation.

3 gillningar

Detta får mig att fundera på om skatten i Tyskland påverkas om man har barn eller inte? Så är det inte i Sverige. Däremot får man bidrag om man har barn. Så det påverkar ju hur mycket man får i plånboken.

Det vore spännande att få veta mer om vad forskningsprojektet går ut på. Då kan vi bättre hjälpa till med vad du ska tänka på för att jämförelsen ska bli korrekt.

Hoppas att du kan förstå allt vi skriver, det du skriver blir bra översatt i alla fall.

Det är stora olikheter hur man beskattas i Europa. Tyskland t.ex har ett system som kallas för sambeskattning, där man skattas delvis på hushållsnivå och inte enbart på individnivå.