Hur ska vi räkna lön?

Lön uttrycks ofta som nettolön, särskilt här på forumet.

I nettolön räknas oftas inte in tjänsetpension och andra förmåner, så som semestertillägg, förmåner, friskvårdsbirdag etc.

Är det dags att prata om lön i vidare bemärkelse?

1 gillning

Nej, försök inte ändra befintliga definitioner.
Vill du täcka allt du nämner skulle jag rekommendera “total kompensation/ersättning”.

4 gillningar

Personligrn pratarjag alltid om bruttolön, exklusive förmåner och fluktuerande tillägg såsom ob etc. Men så har jag ett vanligt 100%-jobb också.

4 gillningar

Bruttolön för heltid är lönen. Sen finns det olika förmåner där vissa saker går att sätta en prislapp på medan annat inte går att mäta. Vad som ska tas med och inte beror ju helt på syftet.

Samma med hyra. Vad menas? Och i Tyskland är det ännu värre då de annonserar kallhyra, du betalar varmhyra och oftast ingår inte (men det kan ibland göra det) värme i var hyran… :person_facepalming:
Och kök, ibland finns det och ingår, ibland kostar det extra och oftast får man installera eget kök i hyreslägenheten :rage:

1 gillning

Länge sedan jag hyrde lägenhet. Men normalt i Sverige är väl fortfarande att allt normalt ingår i hyran även oftast hushållselförbrukningen (ofta liten ) och att det finns ett fullt utrustat kök och badrum med allt utom tvättmaskin och torktumlare. Och ibland ingen diskmaskin.
Avseende lön bör man tycker jag om man anger en hög lön som input till någon fråga. Som ex 80KSEK brutto för jämförelse räkna ner den om man inte har den normala 30% avsättningen till tjänstepension över 50.000. Det blir då ca 7500 SEK lägre för jämförelse dvs motsvarar 72500SEK per månad brutto.

Tyvärr. Bruttolön för heltid är ett vettigare begrepp om man nu tvunget måste jämföra sig med någon. Hur ska andra veta om du jobbar 90% och vad din kommunalskatt är eller om du har andra skatteeffekter som påverkar nettot?

I många nya byggnader mäter man inte bara elförbrukning per lägenhet, utan även kall- och varmvatten samt värme. Mätningen ligger sedan till grund för hyresvärdens fakturering till hyresgästerna. Läs mer om fenomenet, IMD.

Många BR idag är kallhyra. Det gäller att läsa på då det kan bli en dyr erfarenhet.
Dessutom har de börjat lägga vatten separat också där de tidigare ingick

Nu mera så får man betala för den exakta förbrukningen tex el, vatten, värme.
Finns en lag som kom för några årsedan om att alla nyproducerade lägenheter skulle separera förbrukningen för att få mera miljö medvetande oftast är man ju lite snålare när man vet att man själv betalar än när det ingår i hyran.

Givetvis skall man ange bruttolön. Vi har olika kommunalskatt, så nettolöner blir svåra att jämföra.

Bruttolön är mer meningsfullt att prata om än netto, men jag håller med om att man behöver väga in mer om man ska jämföra ersättning för arbete. Inte ovanligt att folk tycker sig vara himla välbetalda samtidigt som deras arbetsgivare inte gör vettiga pensionsavsättningar.

1 gillning