Jag har märkt att många på detta forum är pigga på att uppge sin månadslön i olika trådar. Deklarerad inkomst kan ju dock skilja sig mycket från avtalad grundlön. Karensdagar, föräldraledigt, vab, övertid, semesterdagar, tillägg och bonusar påverkar förstås den faktiska lönen.
För många år sedan arbetade jag exempelvis som lärare med ferieanställning; fem arbetstimmar extra i veckan under terminerna i utbyte mot långledigt på jul- och sommarlov. Loven använde jag för att arbeta med bisyssla. Under året hade jag därför ganska dålig koll på vad jag faktiskt tjänade per månad i snitt.
Hur tänker ni kring er lön? Är den vad som står på kontraktet eller i deklarationen?
Jag tror att det är mer vanligt att man har dålig koll på sina utgifter snarare än inkomster. Jag vet exakt vad jag tjänar inkl. semesterersättning, ob etc och diverse sidoinkomster. Det är liksom en central del av ens budget, bas för löneförhandlingar samt beräkningsunderlag för ut-pris till kund.
Skiljer rätt lite för mig, så jag anger månadslönen när det frågas, även om det oftast några tusen till, men de är bonus och inget jag har med i min egen månadsbudget.
Lön i anställningsbeviset är månadslönen. Tillkommer OB som varierar mellan ca 8K och 10K. Tar ledigt från jobbet för politiska uppdrag i Regionfullmäktige(5 möten /år), lika många gruppmöten och en nämnd(9 möten /år). Arvode per bevistat möte=vissa månader inget arvode och andra upp till 5K men normalt ca 2-3K. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst vid politiska uppdrag kommer ibland månaden efter avdraget på lönen. Jag har ett extrajobb som taxichaufför på “lediga” nätter(alldeles för ofta enligt vissa nära och kära, men vadå…är man arbetsnarkoman så…) med ren provisionslön. % på inkört och INGEN OB! Enstaka nätter med lite körningar = ca 75:-/h(!) och enstaka bra nätter ca 180:-/h eller väldigt sällsynta fall med många /långa sjuktransporter med bår kanske ca 210:-/h men i normala fall ca : 165:-/h. Ibland långa pass (13h) ibland korta (6h), ibland ganska många pass på en månad ibland färre. Aldrig samma inkomst 2 månader på året. Enstaka månader ca 25K före skatt totalt och andra sällsynta enstaka fall närmare 100K före skatt totalt. Stooora variationer mellan olika månader och stor skillnad på månadslön och inkomst…
Jag ser min lön som det som dimper ner på lönekontot. Vad som står i avtalet och hur mycket skattmasen får betalt spelar inte någon större roll för mig.
Jag har också inkomster från flera olika ställen men om det någonsin kommer på tal (fulla grabbkvällar) så anger jag bara min månadslön för det är så jag själv tänker. Men som några ovan sa så kan det ibland vara 10% av årsinkomsten och ibland 50%. Vet inte varför det är så egentligen men jag tror det är för att jag inte ska anpassa mig för mycket till detta mentalt om sidoinkomsterna försvinner i framtiden. Lönen känns i alla fall mer säker
Jag vet ungefär vad jag tjänar på årsbasis inkluderat färmåner, tillägg, ob och bonus. Anger därför medellönen per månad. Något annat är orelevant sålänge jag inte blir långtidssjuk eller tar tjänstledigt längre perioder. Har 100% i lön vid sjukskrivning upp till 6mån så de spelar inte in något nämnvärt, vab och föräldraledigt är jag för gammal för.
Du har inte någon tjänstepension? Den borde väl också ingå om alla de där andra förmånerna gör det? Den finns dock inte med i deklarationen så det blir ju lite svårt. Löneväxlar man dessutom så är lönen lägre i deklarationen men det betyder ju inte att man får lägre ersättning för sitt arbete.
Det blir ju mer en semantisk fråga. Som du ser i tråden är det nog ingen som nämnt pension heller.
Jag ser det som en viktig del av kompensationen men inte något som jag mäter eller förhandlar separat.
För den som inte har tjp i sitt avtal blir det desto viktigare att förstå hur mycket pengar det handlar om.
En tusenlapp i tjänstepension är lika viktig som en tusenlapp i lön. Vid nytt jobb räknar jag ihop både lön och tjänstepension medan tex friskvårdsbidraget är helt utanför ekvationen