Jag funderar över att om några år ta steget och starta eget bolag och sälja min kompetens som konsult istället för att vara anställd. Jag antar att det finns flera andra i forumet som liksom jag gärna börjar med att sätta ihop en jämförelsekalkyl (t.ex. i Excel) för att känna sig tryggare i beslutet. Jag skulle vilja se vilka plus och minus som finns rent ekonomiskt med caset Eget bolag jämfört med jämfört att vara anställd.
Anställd-kalkylen känner jag att jag har bra koll på; pengarna som trillar ut som lön samt pensionsinbetalningar och övriga förmåner. Det man kan variera i en kalkyl är i princip nivån på lönen som sedan styr vissa andra delar.
Eget företag har jag däremot sämre koll på, och när jag googlar hittar jag mycket i skrift men ingen “kalkylmall” att använda. Jag är ute efter en fil där man t.ex. kan:
testa fylla olika antal sålda timmar per månad och timkostnader
välja vilken nivå man tar ut i lön (med den beskattningen)
välja vilken nivå man tar ut som utdelning
(ev. även investera via bolaget)
fylla i kostnader som kan tas via företaget exkl. moms istället för privat
kostnader som läggs för att hantera själva bolaget, t.ex. för bokföring/revision/fakturahantering etc.
kostnader för att få en likvärdig pensionsinbetalning som när man är anställd
osv…
I slutändan kan kalkylen t.ex. visa att det räcker med att sälja X timmar per år till en timpeng på Y kr för att jag ska tjäna mer på att sälja mina tjänster som egen konsult jämfört med att vara anställd till 100% till en lönenivå Z.
Så jag undrar om någon har en sån här mall att dela med sig av?
Och om inte; är det fler som skulle vara intresserade av att ta del av en sån här mall? Vi kanske kan arbeta fram något tillsammans i forumet eller på Patreon?
Vi stor inför en liknande situation och fick se totalsiffrorna vad “vi kostade” bolaget där vi var anställd Man kan säga att det var väldigt mycket utöver lönen som kostade när man spred ut alla stödfunktioner, förmåner, kontorsplats osv. Samtidigt gjorde det ju lättare att få till ett bra kontrakt då vi blev outsourcade!
Det tillkommer mer stora poster än man tror. Pensionsavsättningar med särskild löneskatt på det (24,26%). Semesterersättning. Avsättning för sjukdom och föräldraledighet. Tid man tvingas lägga ned på annat än sånt man kan debitera en kund för. Försäkringar som man normalt har genom arbetsgivare/Fack.
Vi gjorde mååååånga olika kalkyler och scenarion inför och i början av övergången. Det de hade gemensamt var att vi i princip alltid underskattade sammanlagda storleken på “många små engångs/struntkostnader”. Dvs posten ÖVRIGT är lätt betydligt större än man tror. Jag överraskas så här +10år senare varje år av samma sak vid det årliga bokslutet. Samma sak när vi drev leksaksaffär under 10 år. De där “små skitsakerna” blev i slutändan en hel del pengar TROTS att vi kollade som en hök efter de och försökte göra smarta val.
Tyckte personligen det var roligt när projektledarna visade hur de jobbade och valde in en anställd och en inhyrd med ”samma” kompetens.
Där såg man att den anställde var dyrare per timme än den inhyrde. Fick mig att skratta lite inombords då de anställda alltid gnäller på att konsulterna har så hög lön. (Sen att de saknar alla förmåner de själva har bryr man sig inte om).
Det är ju ganska mycker parametrar i det här, men det finns inte en chans att en konsult är billigare än en anställd, i varje fall inte inom min branch som utvecklare.
Jag som egenkonsult som programmerare och jobbar hemifrån / på plats på en kunds kontor kostar betydligt mindre för mitt bolag än vad en anställd kostar som har ett kontor att gå till dock, men det är i 99% av fallen fortfarande billigare för ett företag att ha en anställd än mig.
Almi har excelkalkyler du kan nyttja för detta.
Du fyller i alla dina kostnader även många du inte tänkt på. Samt dina tilltänkta inkomster.
Jag använde denna när jag grundade mitt bolag för att få ner liknade tankar. Verkligheten har dock inte stämt med det jag skrev in i denna. (Planer för när man ska anställa, hyra lokaler etc. är svårare än trott)
Men den kan hjälpa dig på traven.
Vissa saker är rätt svåra att räkna på, t.ex. vilka kostnader som kan tas via bolaget då det beror på hur… “generöst” du tolkar vad som är ett inköp till företaget.
Jag har skapat min egen mall (https://i.imgur.com/wvtd2LG.png) men känner inte riktigt att den är tillräckligt bra för att faktiskt delas än . Har du några siffror du vill att jag ska testa åt dig så kan jag göra det dock! (Obs, siffrorna i mallen är exempel och inte mina egna.)
Tack! Har inga specifika siffror, tänkte mer man kunde simulera lite fram och tillbaka. Men såg att det fanns olika Excel-mallar för hos Almi (efter tips ovan), t.ex. här: https://www.almi.se/kunskapsbanken/mallar/budgetmallar/
Så en tumregel om man har 50 kkr/månad (och tar ut alla intjänade pengar som lön) är att om man fakturerar 1000 kr/h så kan man gå ner till typ 50% arbetstid (exkl den tid som krävs för att driva företaget) och ändå få ut lika mycket i lön, semester, pensionsinbetalningar etc.?
Jag skulle säga att inom vissa områden går det superfint att jobba 50%, men inom andra blir det betydligt svårare om man ska va ledig. Att vara ledig mellan uppdrag funkar ju iofs hur bra som helst, men då styr man inte heller när man vill va ledig på samma sätt…
Jag skulle säga att om man vill vara konsult för att vara ledig andra tider än just långledig under sommaren eller mellan uppdrag, så gör man det svårare (inte omöjligt) för uppdragsgivaren att välja en… Dock finns det ju uppdrag som har mer av karaktär att vara deltid, där är det lite annat… Men det beror som sagt på inom vilket område samt hur ledigheten ska tas ut
Vet inte om det ger exakt de svar du söker men när jag började fundera på att starta eget aktiebolag så använde jag gratis webb baserade kalkyler på driva-eget.se
Ibland så laddar dock inte kalkylerna i webbläsaren så vet inte om man behöver skapa ett konto och om det är gratis eller ej numera.