Hej!
Jag har precis blivit egenföretagare som programmerare och tar i dag 900:- i timmen exklusive moms. Jag jobbar 40 timmar i veckan. I mars månad kommer jag således få in 23x8x900 = 165 600:- exklusive moms. Låt säga att jag struntar i aktieutdelning och vill ta ut allt i lön, hur mycket jag kan få ut då netto? Är det någon som vet något bra onlineverktyg för detta?
Du kan använda Skatteverkets hemsida. Att betala ut så mycket i lön och strunta i aktieutdelningen vore grov kapitalförstöring. ![]()
Är det bara att skriva in “165600” i “Fyll i din månadslön före skatt”?
Månadslön: 165 600
Skatt: -79 488
Lön efter skatt: 86 112
Stämmer detta?
Inkluderar ju inte arbetsgivaravgift, semester eller pension. ![]()
(sen kostar företaget några kronor att driva, försäkring o.s.v.)
Verksamt.se har en kalkylator, men säg över 100.000kr om ts tar ut allt i lön (brutto), sen får du knappa in på skatteverkets sida för att se netto.
Om du skulle ta ut rubbet som lön:
165 600 - arbetsgivaravgifter = 126 000
126 000 efter skatt (Stockholms kommun, inte med i Svenska kyrkan) = 74 340 kr
…men beloppen baseras på årsbasis och inte måndadsbasis. Ovan är om du betalt samma belopp varje månad. Semester är ingenting man måste justera efter. Tjänstepension lika så även om det så klart kan vara vettigt att driva bolaget med överskott och inte bränna allt på lön.
Tack så mycket för svar!
Nej, det stämmer inte. ![]()
Sätt dig ner och gör en budget. Ta hjälp av någon som har lite koll. Om du ska driva eget företag är det viktigt att du har kunskap om vad som gäller.
Du behöver räkna med en realistisk beläggning (semester, sjukdom, tid mellan uppdrag…). Du måste förstå hur skatter och avgifter hanteras, hur pension och tjänstepension fungerar.
Vill du ha en snabb tumregel kan du tänka att du tar timpeng gånger 100 för att få motsvarande lön. Det är typ 90.000 innan skatt för dig. Förutsatt att du är fullt belagd hela tiden.
Att plocka ut allt som lön är väldigt oekonomiskt för din och företagets ekonomi.
Skulle nog säga att de flesta i din sits plockar ut till gränsen för statlig skatt, runt 52000/mån. Sen plockar man utdelning en gång om året till 20% skatt istället.
Titta även på förmåner som blir lönsamma, friskvård, förmånsbil, förmånscykel etc.
Använd företaget som ditt pensionspar, plocka ut det du kan till låg beskattning och spara resten.
Som de andra skriver så hade jag rekommenderat att du läser dig in på ”driva företag” och bokförings och skatteregler. Viltigt att du får koll på det.
Sedan hade jag fokuserat mig på att första året spara buffert i företaget för när du är obelagd, på semester. Kanske sjuk etc.
Man gör inte så som du skriver. Om du inte vill lära dig hur man gör själv så anlita en redovisningskonsult som hjälper dig.
Men för att räkna ut din teoretiska maxlön, givet att din enda kostnad är lön så blir det: bruttolön = intäkter/1,3142
(1700h x 900kr/h) / 1,3142 = 1 164 000 kr per år
Nettolönen skulle bli: 58 653 kr/mån
Har du ett AB? Enskild Firma? Eller kör du Gigekonomin och använder tjänster som Frilans Finans?
Här har du ett bra onlineverktyg för just det du vill göra: