Kan en globalfond vara för smal?

Jag har kikat runt lite bland globalfonderna. Framförallt den jag själv besitter, Swedbank robur access global. Enligt vad jag kan få fram så har den bara drygt 900 bolag som den investerar i. Men kollar man på DND global så är det runt 2200 bolag. Den populära LF global hade runt 1200. Så kan en global fond vara för “smal”? För det lilla jag förstått så är brett bra.
Eller gör det marginell skillnad i slutändan?

1 gillning

Det är ganska få bolag som står för merparten av ökningen i ett index. Ju färre bolag en fond har, desto större risk att missa de kursraketer som bidrar till ökningen.

1 gillning

Du menar DNB Global indeks? :blush:

Ja, eller kanske ännu hellre Amundis globala EFT (WEBN) om man ska hålla den länge .

De flesta globalfonderna:

1. Använder sig av ESG för att utesluta bolag.
  2. Exkluderar Emerging markets.
  3. Investerar inte i småbolag.
  4. Investerar inte i frontier markets.

Så ja, de är smalare än vad de kunde ha varit tyvärr. Men globalfonder även som de är nu, är helt ok för bredden.

Om du vill ha bredast möjliga, får du välja en ETF som följer indexet ACWI IMI. Hur dyrt det blir med spread, courtage, valutaväxling och avgift, låter jag någon annan räkna på, dock.

nä DNB har väl ~1500 bolag? finns väl inte så många fler bolag i det indexet?

personligen skiter jag om jag har 1000 eller 1100 eller 1300 bolag.

däremot kanske man ska tänka en extra sekund innan man väljer “AMF Global” som har runt 50 bolag hehe

Jag skulle inte stirra mig blind på antalet. En fond som missar 1 bolag på 5% av marknadsvikt skulle jag se som sämre än en som missar 500 bolag @ 0,01% av marknadsvikt.

1 gillning

Typexempel nya Avanza Global som inte har Meta (visserligen runt 2% snarare än 5).

1 gillning

Ett alternativ är Lysa som har ett innehav på drygt 7000 bolag. Har för mig dock att jag hört att när det börjar närma sig 1000+ bolag så börjar det spela mindre roll?

Detta. Storebrand exkluderar Tesla och Amazon i alla sina fonder, mycket större synd än att småfiskar på 0,1% tas bort.

7000 bolag behövs verkligen inte för att få bra avkastning. En normal globalfond på Avanza duger gott.

1 gillning