Kan jag optimera min fjärrvärmecentral?

Okej, så jag kan men borde inte koppla på en ackumulatortank och solvärmare?

Spontant utan att räkna på det så skulle jag säga nej… Du kommer kunna använda det som mest när Fjärrvärmebehovet i fastigheten är som lägst och fjärrvärmekostnaden är som lägst.

Jag tror ni ska kolla på att installera nån slags Värmepump istället isåfall. T.ex Frånluftsåtervinning om ni inte har det idag.
En injustering av radiator systemet kan också vara en bra åtgärd både för att minska energibehovet och öka komforten.
Tilläggsisolera vind kan vara bra beroende på hur det ser ut idag.
Kolla på om man kan sänka frånluftsfläktar utan att riskera nedslag vid OVK.
Finns många energibesparingsåtgärder… :slight_smile:

Vet inte var i landet du bor men här i Stockholm kan jag tipsa om en del bolag som kan hjälpa dig räkna på olika åtgärder.

1 gillning

Har nu pratat med mitt lokala fjärrvärmeleverantör. Aldrig stött på en så oerhört trevlig människa som uppskattat en diskussion om fjärrvärme så mycket. :joy:

Vi diskuterade mitt förslag och det går absolut utmärkt att på min sida ansluta en ackumulatortank samt solvärmare på taket som värmer tanken och vilket skulle minska DeltaT för fjärrvärmebolaget och sedan resultera i en lägre räkning för mig.

Tyvärr finns det lite fasta avgifter med mera samt att alla radiatorer är avstängda på sommaren. detta resulterar i att enbart tappvarmvattnet skulle i bästa fall minska till 0 i kostnad, vilket skulle kunna spara mig upp till 700 sek om året. under delar av sena våren samt tidiga hösten skulle solvärmarna troligtvis kunna göra en del åt radiatorbehovet, men det är oklart om det skulle vara mer än någon tusenlapp totalt i sparande per år.

Installationen i sig skulle troligtvis kosta 60-100k så att spara några tusenlapp per år i bästa fall gör inte det hela möjligt. Även om ingenjören jag pratade med älskade tanken.

Vi diskuterade kring fjärrvärmen och hur man skulle kunna sänka kostnaden, det vi kom fram till vore det rimligaste alternativet var att köpa en varmvattenberedare och montera för tappvarmvattnet och sedan undersöka om vi kan lösa någon styrning för solpanelerna så att om vi säljer på alla faser vill vi köra varmvattenberedaren samtidigt.

dvs vi köper aldrig för att köra den utan kör den enbart “gratis” via panelerna.
Beroende på vad styrningen kostar skulle det kunna vara värt det. Detta återstår att se, ni lär väl se en ny tråd från mig framöver…

Tack för alla svar och all entusiasm.

2 gillningar

Heja! Håll oss uppdaterade!

Vi har inga solpaneler på taket än, läget är bra för det men taket ska läggas om inom 10-15 år och då känns det feltajmat att sätta dit paneler nu.

1 gillning

Tackar, will do! Den “uppdateringen” lär nog ske i samband med att vi byter värmeväxlare vilket borde ha gjorts förra året då vi nådde den tekniska livslängden då. Men det jobbar fortfarande på så vi lär nog behålla den ett tag till. Men jag kommer leta upp denna tråden när det blir dags.

Har du kollat på takrenovering? dvs taket rengörs och sprutas med en vätska som skall skydda mot fukt och göra taket mer beständigt mot angrepp. Skulle kunna förlänga ditt taks livslängd med 10+ år samt är mkt billigare än att byta.

Då skulle det troligtvis vara lönt att även sätta paneler på taket nu. Lika bra att passa på medan alla bidrag finns.

Kan ju vara värt att undersöka.

Inget jag hört om, men absolut värt att kolla upp, tack för tipset!

Övervägde det för mitt gamla tak men det började läcka och då var det försent, såvitt jag förstår beror det väldigt mycket på fall till fall om det är värt det.

1 gillning