En aktie kan givetvis inte ha ett negativt värde. Du menar alltså att en köpare skulle få betalt för att ta över en aktie. Hur i all världen tänker du nu?
Nu var iofs inte frågan just global indexfond.
Men poängen kvarstår. Beroende på hur myckrt du har i buffert, investerat, och potentiella bajsmackor kan det säkert räcka med 50 % nedgång för att det ska gå rejält på röven för någon. Eller 30 %.
Eller lägre än så. Jag har själv varit i den positionen att jag tvingas ringa kunder och tala om: In med pengar på stört, annars gör banken en tvångsförsäljning från din aktiedepå. Du är överbelånad!
Nej det tycker jag inte är särskilt långsökt. Bara i Sverige finns en drös undantag för när aktieägare personligen övertar ett bolags skulder. Enligt Murphys lag är det bara en tidsfråga innan fel bolag kolliderar med fel undantag i fel land och imploderar.
Hur många börsbolag kan du nämna?
Att ett mindre aktiebolag som drivs med personligt ansvar läggs ner och ägaren puttar in underskottet är inget helt ovanligt, men ett börsbolag…
Noll är nog omöjligt men en nationell fond skulle kunna bli i det närmaste värdelös pga hyperinflation.
Menar du en räntefond då eller? Företag torde i regel inte bli värdelösa av hyperinflation.
Tack för alla svar… Om jag skulle omformulera frågan till:
Kan man verkligen förlora allt i en global aktieindexfond (MSCI World alt. MSCI ACWI)?
Då tänker vi att sannolikheten går mot noll eller är noll, eller hur?
Sannolikheten går mot noll, och som du skriver så har vi nog större problem än så isåfall.
Men… Varför behöver du reda ut detta? Tror du folk blir mer benägna att investera om man skriver “antagligen kommer du aldrig förlora ALLT, max typ 90 % eller så, men antagligen mest 80 %”?
Det är osannolikt att man förlorar allt i en global aktieindexfond men visst kan man förlorar en stor del under specifika förhållanden.
Tänk om det ändå vore så väl! Vad som hände på 30-talet i Tyskland när valutan blev värdelös var följande: Köpkraften försvann och därmed även efterfrågan på företagens produkter.
Mängder av banker och andra företag gick i konkurs. Detta var den stora orsaken till att Hitler kom till makten. Resten är histora, tyvärr ingen rolig sådan.
Eller 2000 dubblat om du varit fullinvesterad i UranUS AB och Jodsalt commodity ![]()
Du har väl motpartsrisker i en fond? Både din bank, förvaringsinstitutet och fondbolaget? Där kan det ju gå fel, även om de underliggande innehaven skulle klara sig på sikt.
Jag tror att du menar 1920-talet? Den tyska börsen kraschade under hyperinflationen men studsade rätt snart tillbaka:

Idag har de flesta ekonomier en mer exportberoende börs som skulle påverkas mindre av inhemsk hyperinflation.
Nej, mest bara en sak jag tänkt på varje gång jag skriver meningen. ![]()
Är så otroligt trött på att se den här meningen hela tiden.
Måste du verkligen skriva det enligt lag?
Kanske går att pigga upp genom att byta ut några ord?
Alla kalsonger innebär en risk. Värdet på din kalsonger kommer att öka och minska. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det beklädda organet. I värsta fall kan du förlora allt.
Om man förlorar allt i en global indexfond så har hela världens ekonomi fullständigt kraschat förmodligen pga en asteroid och du är så gott som död ivf.
Ja, enligt min jurist så behöver jag det. ![]()
Min fundering är: Hur vet man vad indexfonden faktiskt äger?
Det är trotts allt inte ägarbevis på delar i enskilda företag utan ett finansielllt företag som har datorer som påstås handla aktier för alla pengar som satts in. Och finansiella företag gör ibland medvetet eller omedvetet inte precis vad de påstår.
Så…Vad händer om det visar sig att någon indexfond bara låtsats följa index, eller bara gjort det med en liten del av pengarna och förskingrat resten?
Och…Vad händer om det startar rykten (sanna eller falska) om att de är en scam och det blir en bank run på indexfonder för alla vill i panik ha ut sina pengar?
Två inte helt obekanta fenomen i finansbranchen.
Hela världem måste inte gå under för att en fond ska bli värdelös. Det räcker med att fonden i sig visar sig vara det. Eller tvingas bli det genom prisdumpen som startas om hela innehavet börjar automatsäljas för alla vill ha ut sina pengar.