Kapitalförsäkring till aktiebolag

Hej!

Jag har i dagsläget ett tjänstepensionssparande månadsvis hos Avanza.

Nu är jag intresserad av att sätta upp en kapitalförsäkring hos Avanza där jag tänker att jag vill sätta en del av mina vinstpengar i hopp om att på sikt få bra avkastning.

Min fråga är, finns några bra fondportföljer för just kapitalförsäkringar? Tids-horisont 5 år och uppåt? Jag har testat Avanzas portfölj-generator, men om någon här sitter inne på några guldkorn får de gärna dela med sig av det.

Gällande pensions-portföljen har jag gått efter fonderna avsedda den Globala Barnportföljen som finns nämnt här på sidan.

Dock vill jag inte riktigt ha en så hög risk på min kapital-försäkringsportfölj som med pensions-portföljen.

Tacksam för tips!

Hej Jens!

Kolla då över “Nybörjarportföljen” istället!
Om du vill ha något som är lite mindre aktieexponering så passar den bra!

Anser du att det finns någon annan portfölj än Nybörjarportföljen som anses lämplig för en företags kapitalförsäkring?

Det beror helt på vilken tidshorisont som sparandet är på, en bra måttstock tycker jag är 10% aktiefonder för varje år som du kan avvara pengarna och resterande i räntefonder.

Så du kan utgå ifrån fonderna i Nybörjarportföljen men sedan justera mängden aktiefonder själv.

Annars har du också “Rikatillsammans-portföljen”, den är däremot väldigt passiv.

Jag skulle rekommendera att göra en egen portfölj mot den tidshorisonten du har.