Relativt ny på forumet, men hittade inget om min frågeställning, så jag hoppas på input här. ![]()
Min mamma har nyligen gått bort, och lämnade efter sig en pensionsförsäkring som nu kommer utbetalas till mig och min bror med några tusenlappar i månaden de kommande fem åren.
Jag har inga egna barn, men “extrabarn”, som via testamente kommer ärva hälften av mina tillgångar. Men jag tycker själv att det finns en extra dimension i att pengarna jag fått ärva inte kom i en enda klump mitt i sorgen, utan att jag fortsätter få pengar från mamma i flera år efter att hon gått bort.
Det vill jag gärna ge mina extrabarn också. Hur gör jag det på bästa sätt? De alternativ jag hittat (t ex Skandia Liv) verkar vara aktivt förvaltade fonder, vilket jag ju undviker i mitt vanliga sparande…
Övrigt barnspar har jag valt att ha i mitt eget namn, för att kunna styra helt när/om barnen får pengarna, och hur jag förvaltar dem fram tills dess. Tolkar det som att jag kan göra samma sak med även denna typen av KF? Att barnen står som förmånstagare förhindrar inte att jag skjuter upp utbetalningen årsvis så länge jag lever?
Mycket tacksam för input från mer erfarna investerare än mig. ![]()