Strategisk Ekonomisk Planering

Hej
Jag har efter många års fond/Aktie placering kommit fram till att jag vill säkra mina tillgångar dels pga ålder och rådande världshändelse med en eventuell osäkerhet ekonomisk framtid.
Jag är 75år och gift och kommer att avyttra samtliga fonder med nuvarande placering i Savr, Lysa, LF Bank, Avanza Betterwealth med ett värde av ca 3 miljoner (Avkastning över tid +25%) och placera i säkra papper,
Bankkonto med en bunden tid av 1, 3, och 5 år, samt ett konto som disponeras fritt,
Hur ser ni på mina funderingar.

1 gillning

Tycker det låter rimligt med hänsyn till ålder. Är du nöjd med det du har så är ju en vinsthemtagning helt korrekt.

1 gillning

Vad ska du använda pengarna till? Jag frågar eftersom svaret ”arv” i vissa fall gör att investeringshorisonten är längre än man tänker sig spontant.

Annars låter det väl jäkligt gött att sälja av och unna sig… :slight_smile:

Tanken är att jag och min fru ska njuta av livet med många resor (när nu detta går).
Unna oss god mat och dryck, och att ta vara på livets möjligheter.
Samt att ge ekonomiskt stöd till våra fyra barnbarn.
Även Hjälporganisationer såsom Cancerhjälpen, Hjärtlungfonden och vårt Fadderbarn i Kambodja
får sin del.
Håkan

6 gillningar

Kör hårt, man lever bara en gång!

Är barnbarnen i den ålder att dom behöver pengarna omgående, eller på några års sikt?

I det senare fallet skulle du/ni kunna upprätta kapitalförsäkringar med barnen som förmånstagare och låta börsen ”arbeta” några extra år.

Man kan ju villkora försäkringen med att den faller ut på t.ex. 18-årsdagen (eller 22-årsdagen om man misstänker att pengarna festas upp annars).

Våra barnbarn är i åldrarna 20,18,14 år och vi har redan ett månadssparande i LYSA .
Målsättningen är att bidra för utbildning och en grundplåt till bostad.
tack för synpunkter
Håkan