Spridd ålder på barnbarn

Vi har tre barn 31, 28 och 21 år. Den äldsta har 2 barn 4 och 2 år, nästa har ett barn på 1 år, vår yngste har inga barn ännu. Det är ganska troligt att det blir en ganska stor åldersskillnad mellan äldsta och yngsta barnbarnet. Har börjat spara i separata KF åt barnbarnen. Läser en här om att man bör spara i ett gemensamt konto istället för att det ska bli mer rättvist. Tanken är att barnbarnen ska kunna få sina pengar vid 18 års ålder.
Om det skulle bli 15 år eller mer mellan äldsta och yngsta blir ett gemensamt konto extremt svårt att administrera och värdet på pengen kan skilja väldigt mycket också.
Jag är snart 55 år själv och har därför valt att sätta in en startpeng under första året vid 3-4 olika tillfällen istället för att månadsspara till dess dom fyller 18. Tänker att risken finns att jag inte kan månadsspara så länge om sista barnbarnet kommer när är närmare 70.
Hur har andra tänkt?

Jag sparar i en och samma KF i mitt namn med barnbarnen som förmånstagare. Jag tror att de skulle uppfatta det som djupt orättvist om de skulle ärva olika summor. De kan ju inte hjälpa när de blev födda och jag varken kan eller vill prioritera någon.

Om du vill göra pengarna tillgängliga på 18-årsdagen kan de få valet att låta pengarna stå kvar och kanske växa eller få ut sin andel och inte längre stå som förmånstagare.

2 gillningar

Hur gör du bedömning av hur mycket som är någons andel om det är 10-15 års tid till ”sista” andel att bli tillgänglig?

Du delar summan med antalet förmånstagare vid varje tidpunkt.

Jag håller med Nils.
Jag låter också barnen välja tidpunkt efter sin 18-årsdag. Ju längre man är med desto bättre grundplåt till bostad.

Åke

Beror ju på när man anser att gåvotillfället inträffar. Mina föräldrar sätter in en summa varje månad på ett fondkonto i barnbarnens namn åt alla sina barnbarn fram till 18-års dagen. Sen får barnbarnet välja själv när man vill ta ut pengarna.

Detta finns avhandlat i flera andra trådar här på forumet, men man får bestämma vad som är viktigt. Att de har fått lika mycket pengar insatt på ett sparande, eller att det blir samma summa som betalas ut vid en viss tidpunkt?

Hej Kalle
Jo, jag har läst flera andra trådar men i dom flesta har varit relativt tätt mellan barnen.

Intressant att få lite input om hur andra tänkt när det blir fler år mellan barnen.