välkommen till forumet. Vad menar du med ” MB GLB”?
Mercedes GLB. Ganska prisvärd modell för att vara Mercedes. Varit på min radar ett tag nu sen jag sålde min E 220d 4M.
Som @jiha säger prisvärd Mercedes SUV i samma storlek som Sorento och Kodiak.
Om diesel är en option för dig, GLB är svårslagen i detta kategori ang. förbrukning och skatt.
Finns den som fyrhjulsdrift? Verkar vara en bil för mina behov i övrigt. Såg att de även hade bensindrivna modeller.
Ja de som har beteckningen 4M
Stort tack för tipset. Planerar att i närtid provköra en sådan. Dock verkar det tyvärr finnas få på begagnatmarknaden.
Ser också ut som att bagageutrymmet är något mindre än Kia Sorento, åtminstone när jag tittar här: Begagnad Mercedes-Benz GLB 2020 Bensin | Hedin Automotive
Ska även prova en Honda CR-V fyrhjulsdriven. Stämmer det att fyrhjulsdriften där laggar? Hur är bilen i övrigt?
Jag har haft Kia Sorento laddhybrid -2022 och nu fick jag precis min nya Skoda Kodiaq laddhybrid -2025. Hojta om du har några frågor!
Vilken av dem tycker du är bäst? Vilka fördelar respektive nackdelar ser du med laddhybrid? Hur är fyrhjulsdriften?
Sorenton var en riktigt bra bil över lag, stor och stabil. Inga som helst buggar med mjukvaran.
Kodiaqen har varit rejält buggig än så länge men de kan jag leva med. Kodiaqen är lite mindre i bagaget jämfört med Sorenton men hundburen och barnvagnen får ändå plats.
Sorentons 4-hjulsdrift tycker jag fungerade bra, den fördelade kraften bra mellan fram och bak. Jag har haft flera 4-hjulsdrivna och den här presterade på samma nivå som en Xc70(-17) som jag hade.
Kodiaqen laddhybrid finns tyvärr inte som 4-hjulsdrift.
Sorenton kom 5 mil på en laddning och Kodiaqen 10mil, så på några år har detta förbättrats avsevärt.
Fördelen med laddhybrid är för mig flera. (Alla bilarna jag haft är förmånsbilar, jag förstår att för & nackdelarna är anorlunda om man köper sin bil)
- Billigare att köra på el
- Den går tyst och köra med el är så mycket bättre än förbränningsmotor
- Jag kan stå på tomgång länge (detta är viktigt för mig för jag måste kunna kyla/värma labradoren)
Nackdel:
- Tappar lastutrymme i bagaget