Jag befinner mig i ett litet dilemma och skulle uppskatta er input. Jag har nyligen provkört både Skoda Kodiaq och Kia Sorento och känner mig ganska delad. Båda bilarna gav mig en liknande känsla av kvalitet och prestanda, men det finns några faktorer som jag behöver ta hänsyn till innan jag tar mitt beslut.
För det första, Kia Sorento jag provkörde var diesel medan Skoda Kodiaq var bensin. Jag har hört blandade åsikter om diesel kontra bensin, och jag undrar om någon har några insikter om vilken som är mer fördelaktig för mina behov. Jag pendlar dagligen ungefär 4 km enkel väg, så bränsleekonomi är viktigt, men jag gör också en längre resa till fjällen en gång i kvartalet, och jag undrar hur detta påverkar valet mellan diesel och bensin.
För det andra, både Skoda Kodiaq och Kia Sorento har ungefär samma pris, så det är inte en avgörande faktor i mitt beslut.
Jag skulle verkligen uppskatta alla tankar och insikter ni har om dessa två bilar och hur de skulle passa mina behov.
Kia skulle jag gå på 2019 GT-Line eftersom du får dem fullutrustade. Sen 7 års garanti vilket ger några år kvar.
Fördelen Skoda är att den är mer modern och bättre växellåda. Sen går de enkelt att få med bränslevärmare vilket är jäkligt skönt på vintern. Ovanligt på Sorento och då eftermonterade.
Bagageutrymmet är större på Kodiaq, behöver en hög suv, fyrhjulsdriven, med rejält bagageutrymme (minst 700 liter), Kia Sorrento och Skoda Kodiaq har de måtten. Finns ens Sorrento som bensindriven årsmodell ca 2015 och senare? Enligt bilhandlaren hade de endast laddhybrid eller diesel.
Finns det andra bilar som påminner om Kodiaq och Sorrento utifrån mina preferenser? Vill gärna ha bensindrivet då jag ofta kör korta sträckor
Kia Sorrento var årsmodell 2015, lågmilad, dieseldrift
Skoda Kodiaq årsmodell 2019, bensin.
Jag bedömde att Kia var marginellt bättre, men ogillar diesel både på grund av miljöskäl men framförallt för att jag kör mkt korta sträckor. Vågar man ens köpa dieselbil om man mestadels kör stadstrafik, men gör någon långstickare varannan månad?
Jag har leasat Kodiaq i i två perioder och kommer sannolikt leasa den nya när leasingen går ut. Jag är extremt nöjd. Men jag använder alla 7 sittplatser och har därför kompletterat med både takbox och dragkroksbox. Haft både diesel och bensin… likvärdiga tycker jag.
Sorenton skiljer sig på några punkter.
-lite dyrare
-lite mer premium
-sämre motoralternativ
-Isofix på tredje raden
-ingen Isofix höger fram
Nu har jag snart funderat klart och har även noterat att det finns en Kia Sorento plug-in-hybrid (bensin), som jag tror skulle passa mina behov, nämligen stadstrafik för det mesta, men någon enstaka fjällresa var tredje månad ungefär. Någon som testat den bilmodellen? Något särskilt man behöver tänka på gällande plug-in-hybrid?